Gå til innhold

Forbrenning av kcal under trening?


Anbefalte innlegg

Sitter her med en kollega å ser på tall fra pulsklokken etter gårsdagen. Vi var begge på spinning, ca samme gjennomsnittspuls i % av makspuls. Han veier 6 kg mer enn hva jeg gjør.

Det som er så merkelig er at på den timen med spinning så får han oppgitt å ha forbrent 900kcal, mens jeg får oppgitt rundt 500kcal.

Synes det er merkelig at det skal være så stor forskjell når vi begge har nyere klokke fra et av de kjente selskapene innenfor dette.

Er der noen gode steder en kan legge inn treningstype, puls, vekt osv å få ut troverdig kcal forbrenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere lagt inn kroppsvekt og makspuls? :-)

Ellers er det forskjell fra klokke til klokke, og det vil uansett aldri være nøyaktig siden kcal-forbruket avhenger av oksygenopptaket; desto mer oksygen du tar opp ila økta, jo mer energi bruker du. Dette kan ikke en pulsklokke registrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har lagt inn makspuls, kroppsvekt og alder.

Skjønner at det ikke vil være identisk, men en skulle jo tro det var ca likt. Er det min som viser 500 kcal som en kan stole på, eller han som får opp 900kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har lagt inn makspuls, kroppsvekt og alder.

Skjønner at det ikke vil være identisk, men en skulle jo tro det var ca likt. Er det min som viser 500 kcal som en kan stole på, eller han som får opp 900kcal?

Det spørs jo på flere ting, om du feks veier 80kg med lav fettprosent eller 80kg med høy fettprosent kan ha mye å si. Om han veier 6 kg mer enn deg betyr ikke nødvendigvis det at kroppene deres er identisk annet en 6kg som er fordelt, baderomsvekten forteller egentlig veldig lite. Det som pulsmålere måler er jo pulsen din, så tok du det kanskje roligere enn han? Altså tok han intervaller med høy intensivitet, eller holdt han et høyere tempo enn deg? Eller har du kanskje bedre kondisjon enn han, og dermed fikk lavere intensivitet enn han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo klar over at det er mange faktorer som spiller inn, men nå trenger en ikke gjøre det mer avansert enn det er.

Klokkene vet de samme tingene, og dermed kan en gå ut i fra det.

- At det var spinning

- Vekt

- Makspuls

- Alder

Klokkene vet ikke noe mer om kondisjon, oksygenopptak, fettprosent osv.

Deretter registreres økten fra start til stopp. Oppvarming, intervallene og så nedkjøring.

Jeg hadde 81% av makspuls i snitt om en tar med hele økten, der makspuls er satt til 193.

Han hadde 77% av makspuls i snitt om en tar med hele økten, der makspuls er satt til 186.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo klar over at det er mange faktorer som spiller inn, men nå trenger en ikke gjøre det mer avansert enn det er.

Klokkene vet de samme tingene, og dermed kan en gå ut i fra det.

- At det var spinning

- Vekt

- Makspuls

- Alder

Klokkene vet ikke noe mer om kondisjon, oksygenopptak, fettprosent osv.

Deretter registreres økten fra start til stopp. Oppvarming, intervallene og så nedkjøring.

Jeg hadde 81% av makspuls i snitt om en tar med hele økten, der makspuls er satt til 193.

Han hadde 77% av makspuls i snitt om en tar med hele økten, der makspuls er satt til 186.

Er du kvinne eller mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...