Gå til innhold

Trenger tips til nytt program


crntbg

Anbefalte innlegg

Hei! Skal ha et nytt program nå, og jeg er nybegynner så vet ikke helt hva jeg egentlig ser etter. Målet er å stramme opp og få synlige muskler hvertfall! Er en jente på 17 år og har trent på senter i et og et halvt år nå. Foreløpig følger jeg dette programmet, men jeg har sett meg litt lei. Har fulgt det nå i 2 måneder, og har funnet ut av at jeg må bytte nå.

Grunnen til at jeg har blitt lei er vel fordi jeg synes det er mange reps. Ikke det at det er mange, men jeg vil heller ha færre reps, og tyngre vekter på. Eksempel knebøy er 15-20reps x 3, og jeg synes 10 egentlig holder massevis.

Så noen tips til et program? Liker best å trene 3 ganger i uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Supersett: Der det står A og B er det meningen at du skal bruke supersett. Dette fungerer ved at du alternerer mellom A og B øvelser til du er ferdig med alle seriene.

F.eks program A, tung:

2a: Benkpress

2b: Stående roing m/stang eller manualer

Da tar du et sett benkpress med 4-6 reps, så et sett stående roing med 4-6 reps. Så et sett benkpress med 4-6 reps, et sett stående roing med 4-6 reps osv.. Helt til du har gjennomført 4 sett på begge øvelsene.

Du må heller ikke supersette:

Ofte stilte spørsmål (FAQ)

Spørsmål: Må mån supersette?

Svar: Nei. Supersett vil ikke gi noe bedre treningseffekt, men sparer deg for mye tid og effektiviserer treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supersett: Der det står A og B er det meningen at du skal bruke supersett. Dette fungerer ved at du alternerer mellom A og B øvelser til du er ferdig med alle seriene.

F.eks program A, tung:

2a: Benkpress

2b: Stående roing m/stang eller manualer

Da tar du et sett benkpress med 4-6 reps, så et sett stående roing med 4-6 reps. Så et sett benkpress med 4-6 reps, et sett stående roing med 4-6 reps osv.. Helt til du har gjennomført 4 sett på begge øvelsene.

Du må heller ikke supersette:

Ofte stilte spørsmål (FAQ)

Spørsmål: Må mån supersette?

Svar: Nei. Supersett vil ikke gi noe bedre treningseffekt, men sparer deg for mye tid og effektiviserer treningen.

Da blåser jeg i supersett, for jeg skjønner virkelig ingenting :D

Kan støtte opp om at x-press er suuupert, har kjørt det nå det siste halve året, det er virkelig et bra program (y)

Da får jeg prøve det ut! Mulig å bytte step-up med en annen øvelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor mister du motivasjon av mange reps?

Blir så kjedelig

Hvorfor mister du motivasjon av mange reps?

Det tar så lang tid, så jeg begynner å gjøre øvelsen altfor fort bare for å bli ferdig, så begynner det å bli kjedelig osv osv..

Dersom du vil ha ett styrkeprogram som fokuserer på baseøvelser kan du jo prøve Starting strength, Stronglifts 5x5 eller min egen favoritt for "viderekommende nybegynnere" Greyskull LP.

Takk for tips! Skal sjekke ut (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Dersom du vil ha ett styrkeprogram som fokuserer på baseøvelser kan du jo prøve Starting strength, Stronglifts 5x5 eller min egen favoritt for "viderekommende nybegynnere" Greyskull LP.

Gikk for starting strength! Jeg vil jo stramme opp, men ser jo det handler om muskler, fett og bli sterk. Men jeg vil vel egentlig stramme opp om jeg følger det og er flink i matveien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...