Gå til innhold

Sulten og irritert


Anbefalte innlegg

Heisann!

Har så smått begynt å bytte ut et helt tilfeldig kosthold med et litt mer gjennomtenkt ett, for jeg har 3-4 kilo jeg vil ned. Har begynt å trene fire ganger i uken (2 dager styrke og 2 dager kardio), og har fått en plan som ligger på ca. 1800 kcal fordi jeg skal ta det sakte. Alt gikk strålende i tre dager, men den fjerde (i dag) er jeg sikker på at jeg kunne spist halve kostholdsplanen min ekstra (uten at jeg har vært spesielt aktiv heller), og jeg blir skikkelig frustert av å google - for jeg får jo inntrykk av at 1800 kalorier er mye om man skal ned litt i fettprosent og at de fleste (på min størrelse - 160/55kg) må legge seg enda lavere enn det for å ha noe håp om å gå ned noe som helst. Ihvertfall når det er snakk om sånne ekstra kosekiloer som sikkert sitter ordentlig godt fast også.

Nå har jeg vært så heldig å sitte fast på 55-56 kilo uansett kosthold, og er helt sikker på at jeg i perioder på ganske lang tid har befunnet meg på 2500-3000 kalorier om dagen, uten at jeg har fulgt så nøye med. Som stillesittende student med stillesittende deltidsjobb og kapasitet til å spise/drikke 2000 kcal i drit i tillegg til et par vanlige måltider om dagen de gangene det har sklidd ut (det er derfor jeg tipper jeg kan ha vært på 3000 kalorier om dagen når jeg ikke har brydd meg), så skjønner jeg igrunnen ikke at jeg ikke veier mye mer enn jeg gjør. Og nå, når jeg prøver å bli kvitt de kiloene jeg har irritert meg over så lenge jeg kan huske, så blir jeg sur og grinete over at jeg tydeligvis blir sulten av å spise "bare" 1800 kalorier når alt jeg leser tyder på at det regnes som mye. Det nye kostholdet mitt består jo etter alt å dømme bare av riktige ting (har fått hjelp, det er sånn ca. 25% proteiner, 25% fett og 50% karbohydrater. kylling og cottage cheese og grønnsaker og havregrøt og nøtter og sånt), så det er ikke så mye å justere på der heller.

Så jeg lurer egentlig på om jeg bare lurer meg selv om jeg tror at 1800 kalorier om dagen i det hele tatt kan være lite for noen som meg, som har kontorjobb og ikke er spesielt aktiv bortsatt fra de tre-fire treningsøktene jeg har begynt med? Eller kanskje det bare må gå seg til? Kanskje det er meningen at det skal være sånn som dette når man bare skal ned noen få kilo? Jeg skjønner at jeg trenger å gi det mer enn en halv uke før jeg får øye på hva som fungerer, men når jeg leser om mennesker med de samme målene som meg ligger på 1300-1500 kcal om dagen og ikke er sultne i det hele tatt, så begynner jeg jo å lure på om det er noe fryktelig galt med meg som sikkert hadde visna bort mentalt av å prøve meg på 1300 kalorier om dagen.

Sånn. Fint å få lufta det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg forstår din frustrasjon ;)

Først og fremt vil jeg anbefale en fordeling på 20% protein og 40% karb/fett - spesielt siden du har en stillesittende hverdag.

En annen ting er matvarevalg - hvis du har endret fra "drit" til "mindre drit" og blir sulten/irritert/stresset er dette mer en psykisk reaksjon (kall det tilpasning).

Sist men ikke minst; (som nevnt over) når får du i deg hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...