Gå til innhold

Raskere tilbake i trening etter prolaps?


Lotta

Anbefalte innlegg

Jeg fant på MR ut at jeg har to prolapser i ryggen. En mindre en i brystryggen, og en på venstre side i korsryggen. Fysioterapaut og kiropraktor har gitt meg beskjed om å trene det jeg vil, så lenge det ikke gjør vondt + mye core. Det gjør jeg. Jeg har aldri hatt noen strålinger noen av stedene, og prolapsene oppstod ikke akutt. Den i korsryggen er den jeg har hatt mest problemer med, og den som hindrer meg i å gjøre det jeg synes er mest gøy; mark, bøy etc. Den begynte å gjøre vondt rundt nyttår, og jeg fikk behandling for det de trodde var en låsning mellom bekken og korsrygg i flere måneder. Det stikker fortsatt litt til i ryggen dersom jeg forsøker markløftaktige bevegelser (uten vekt, for å teste).

Jeg savner å kunne trene det jeg vil, når jeg vil.

Jeg lurer nå på om det er noe som kan gjøres - enten behandlingsmessig eller øvelsesmessig - for å fremskynde prosessen. Noen som har noen tips, enten til behandlere eller ting jeg kan gjøre for raskere bedring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har samme problemene. Jeg har også fått påvist prolaps for endel år siden, fikk beskjed av legen og behandler at jeg aldri kunne trene mark og bøy igjen. Det jeg gjorde var å besøke en manuell terapaut, lærte meg og tøye kort musklatur i områder som lå nære prolapsen, min er ganske lavt nede, jeg tøyde veldig mye hofteleddsbøyere etc. Så jobbet jeg mye med å aktivere "riktig" musklatur i ryggen og fikk mer mind muscle connection, dette hjalp meg med å bygge opp grunnstyrke i rygg og støttemusklatur. Jeg kjører nå både bøy og mark opp til 200kg uten å merke noen ting. De eneste gangene jeg har smerter i området ved prolapsen nå er ved statiske ting som snømåking, hockey spilling, stå lenge i samme stilling etc.

Som de fleste behandlere med litt oppi knollen sier så er det og trene seg ut av en skade alltid bedre en medisiner og operasjoner så samt det lar seg gjøre. Prolaps blir du aldri kvitt men kan trenes rundt og trenes opp i en viss grad til å nesten bli smertefritt.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har samme problemene. Jeg har også fått påvist prolaps for endel år siden, fikk beskjed av legen og behandler at jeg aldri kunne trene mark og bøy igjen. Det jeg gjorde var å besøke en manuell terapaut, lærte meg og tøye kort musklatur i områder som lå nære prolapsen, min er ganske lavt nede, jeg tøyde veldig mye hofteleddsbøyere etc. Så jobbet jeg mye med å aktivere "riktig" musklatur i ryggen og fikk mer mind muscle connection, dette hjalp meg med å bygge opp grunnstyrke i rygg og støttemusklatur. Jeg kjører nå både bøy og mark opp til 200kg uten å merke noen ting. De eneste gangene jeg har smerter i området ved prolapsen nå er ved statiske ting som snømåking, hockey spilling, stå lenge i samme stilling etc.

Som de fleste behandlere med litt oppi knollen sier så er det og trene seg ut av en skade alltid bedre en medisiner og operasjoner så samt det lar seg gjøre. Prolaps blir du aldri kvitt men kan trenes rundt og trenes opp i en viss grad til å nesten bli smertefritt.

Lykke til videre!

Hoftebøyerne, spesielt psoas er ofte funnet svak hos pasienter med korsryggsmerter.

Psoas er en viktig stabilisator av korsryggen, og vil bidra til å holde den i korrekt posisjon. På klinikken finner jeg psoas inaktiv hos nesten alle kunder med korsryggsmerter. Å strekke en muskel som allerede er meget svak, er ingen god ide.

Nesten ALLE prolapser er på baksiden av ryggen. Om psoas var årsaken til prolapsen, ville den vært på fremsiden (anterior prolaps) - grunnen til det er at økt svai (lordose) fører til posterior kompresjon, og krumming fører til anterior kompresjon (med potensiale for posterior prolaps)

biomechanics-of-lumbar-spine-42-6381.jpg

I tillegg er korsryggen nøytralt svai. Vi ønsker å opprettholde den nøytrale lordosen (svaien) i korsryggen, både holdningsmessig og under belastning.

1: Tren psoas

2: Tren lumbal erector og multifidus.

3: Oppøv korrekt lumbosacral lordose.

Sier ikke dette for å 'negge' deg, men for å hjelpe.

Fin artikkel på hoftebøyere her: http://www.learnmuscles.com/MTJ_SP13_BodyMechanics_v6.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoftebøyerne, spesielt psoas er ofte funnet svak hos pasienter med korsryggsmerter.

Psoas er en viktig stabilisator av korsryggen, og vil bidra til å holde den i korrekt posisjon. På klinikken finner jeg psoas inaktiv hos nesten alle kunder med korsryggsmerter. Å strekke en muskel som allerede er meget svak, er ingen god ide.

Nesten ALLE prolapser er på baksiden av ryggen. Om psoas var årsaken til prolapsen, ville den vært på fremsiden (anterior prolaps) - grunnen til det er at økt svai (lordose) fører til posterior kompresjon, og krumming fører til anterior kompresjon (med potensiale for posterior prolaps)

biomechanics-of-lumbar-spine-42-6381.jpg

I tillegg er korsryggen nøytralt svai. Vi ønsker å opprettholde den nøytrale lordosen (svaien) i korsryggen, både holdningsmessig og under belastning.

1: Tren psoas

2: Tren lumbal erector og multifidus.

3: Oppøv korrekt lumbosacral lordose.

Sier ikke dette for å 'negge' deg, men for å hjelpe.

Fin artikkel på hoftebøyere her: http://www.learnmuscles.com/MTJ_SP13_BodyMechanics_v6.pdf

Takk for fin info. Må bare presisere at psoas hos meg var blitt for kort etter årevis med tung trening, den var egentlig ikke svak i den forstand, derfor jeg hadde utbytte av og tøye den:) Jeg har nesten ingen smerter i min prolaps lengre etter riktig trening og fokus på endel av disse tingene du skriver. Men svaret var kanskje ikke til meg selv om jeg ble sitert i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin info. Må bare presisere at psoas hos meg var blitt for kort etter årevis med tung trening, den var egentlig ikke svak i den forstand, derfor jeg hadde utbytte av og tøye den:) Jeg har nesten ingen smerter i min prolaps lengre etter riktig trening og fokus på endel av disse tingene du skriver. Men svaret var kanskje ikke til meg selv om jeg ble sitert i det?

Psoas er nesten aldri sterk, og blir ikke særlig stimulert av tung trening. Psoas aktiveres når man flekterer hoften mot belastning, mens korsryggen svaies. En relativt sjelden bevegelse i hverdagen. Den var rettet mot 99% av mennesker med prolaps. Hva som føles stramt og faktisk er stramt, er vanskelig å si uten å ha sett på deg. Veldig godt å høre at du ikke har vondt lenger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...