Gå til innhold

Betennelse i akillessenen - Hva kan jeg trene?


smusse

Anbefalte innlegg

For 2 uker siden våknet jeg med en hoven ankel. Legen mener at jeg har fått betennelse i akillessenen og sa jeg ikke kunne belaste akillessena ved trening.

Men hva kan jeg trene da? Går litt på veggene etter 2 uker uten trening. Kan jeg for eksempel sykle? Kan jeg gjøre noen beinøvelser ved styrketrening?

Jeg har fått tøyeøvelser som jeg skal gjøre hver dag, men ellers fikk jeg lite info av legen.

Ser det er noen som nevner hælkappe som man kan kjøpe å legge i skoen. Hvor kjøper man dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Leit å høre at du har fått akillesbetennelse, men trøsten er at med rett behandling så blir det bra igjen! :)

Har selv slitt med akillesbetennelse og det har en lei tendens til å vende tilbake.. Så ta signalene på alvor! Løper mye og løping belaster akillessene, samt leggen hardt. For min del ble jeg ikke kvitt de stadig tilbakevendende betennelsene før jeg fikk kartlagt, og tok tak i det som utløste irritasjonen og belastningen. Har du fått utredet dette?

Du sier ikke noe om hva du normalt sett trener, men kan komme med noen generelle tips og hva jeg blant annet brukte som alternativ trening under mine perioder med betennelser. En kan faktisk gjøre overraskende mye! (y)

Jeg brukte bl.a annet mange timer på sykkelen og i bassenget. Svømming og aqua jogging. Staket også mye på ski/rulleski. All aktivitet som ikke belastet akillessene noe særlig. Hadde også økter på "Bråsterk" og romaskin med en fot. Så slipp kreativiteten løs! Ellers vil nok også styrke på overkroppen gå greit, samt beinøvelser hvor akillesen ikke er involvert. Mulig du må ty litt til noen apparater, men bedre enn ingenting! Så det er absolutt ingen grunn til å ikke trene på 2uker!! (y)

Når det gjelder tøyeøvelser, opptrening og forebygging anbefaler jeg deg å ta kontakt med en fysioterapeut eller lignende, som gjerne har mye bedre kunnskap ang. dette enn leger.. Jeg drev med mye eksentrisk trening på leggene og akillesene og kjører slike øvelser daglig den dag i dag, for å forebygge. Noe som har hatt veldig god effekt! :)

Til slutt vil jeg, dersom du løper/går en del, anbefale deg å investere i ordentlig gode sko tilpasset deg. Har du Løplabbet i nærheten anbefaler jeg de på de varmeste. De selger også innleggshælkapper (finnes også på de fleste/store sportsbutikkene).

God bedring og god trening! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!! Så fint å få høre at det faktisk er mulig å få trent selv om jeg har akillessenebetennelse!

Jeg syns det er litt vanskelig å vite om jeg faktisk belaster akillessenen på ulike øvelser. Så derfor jeg ikke har trent noe som helst på 2 uker. Har jo vært redd for å gjøre det enda værre enn det allerede er :)

Jeg trener vanligvis styrketrening med frivekter og slynge. Så knebøy og bulgarsk utfall har vært favorittøvelsene for ben. Men de kan jeg vel ikke gjøre før jeg er bra igjen?

Flott å høre at jeg kan sykle!! Da skal jeg ut i morgen på sykkel :)

Jeg skal be om henvisning til fysioterapeut for å få utredet hva som er årsaken til at jeg har fått betennelse, og få tips til forebygging. Legen min hadde ikke mye kunnskap om denne betennelsen virket det som.

Føler jo at jeg råtner bort hvis jeg ikke får trent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Achillesbetennelse kan i min erfaring ofte komme av trangt bindevev rundt soleus (nedre leggmuskel). Dette kan over tid føre til små rupturer i achillessenen, og den slites sakte men sikkert ut. Se derfor an hvorvidt du blir bedre eller *verre* av strekkeøvelsene du har fått.

Foreslår lette soleus og gastrocnemius (nedre og øvre legg)-øvelser samkoblet med massasje av leggmuskulaturen for å løse opp i bindevevet.

Det beste for deg vil nok være å kontakte en fysioterapeut eller lignende, som har litt mer kunnskap om muskel og skjelettproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...