Gå til innhold

kalori, hvor burde jeg legge meg, vedlikehold av vekt men sterkere


Anbefalte innlegg

Hei :)

jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg å regne ut sånn ca hvor jeg burde legge meg på inntak av kalorier pr dag? Vekten er ikke så viktig for meg, ønsker mer å bli sterkere og mer definert

Trener 4-5 styrkeøkter i uken, hvor jeg kjører bein 2 -3 ganger og overkropp 2 ganger og har 1-2 kondisjonsøkter på 30-45 min hvor den ener er intervaller og andre mer langkjøring.

Er student så sitter ganske mye på rumpa, utenom når jeg er på trening eller er på jobb. jobber 1-2 dager i uken i klesbutikk, og da er det konstant gåing og null pauser så og si.

jente

Alder: 21år

vekt: ca 56kg

høyde 157cm

tror jeg ligger mellom 1800 kalorier per dags dato, og spiser mye tunfisk, brokkoli/grønnsaker, gulerot, avokado torsk, laks sei, kesam og cottage chees,

Merker at kroppen konstant er sliten, dårlig søvn og deprimert /trist til tider. tar det som et varseltegn på at noe på endres.

Setter pris på alle konstruktive svar !!: ) takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har ikke du oppgitt vekten din, så vanskelig å si hvorvidt 1800Kcal er for lite for deg. MEN 1800kcal er såpass lite at du skal veie ganske lite for at det faktisk skal være nok.

Her kan du regne ut hvor mye kalorier du trenger på en dag i gjennomsnitt:

http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp

oii beklager

veier 56kg og er 157cm høy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at du tar varselstegnene, det er nok alt for lite mat siden du er så aktiv! Høyde/vekt?

jeg føler jeg ikke er så aktiv hehe, for utenom treningen så sitter jeg ganske mye i ro, derfor jeg ikke har "turt" å spise så mye mer

vekt: ca 56kg

høyde: 157cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vil få bedre energi om du spiser mer karbohydrater. Kroppen kan lage det den trenger, men du vil føle deg bedre om du spiser noen skikkelige karbkilder, pluss at du får i deg flere bra næringsstoffer. Spesielt med tanke på at du trener ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan fint legge deg på 2500 kcal for å klare å opprettholde vekta di når du trener så mye :) I tillegg hvis du ønsker å bli mer definert så har du ca 2-300 kcal overskudd og kan bygge muskler.

oii 2500?! det hørtes ganske mye ut !:o men så flott! men i mitt hode så føler jeg at jeg må ligge lavt for å få fremgang, men ser jo at det ikke funker, litt skummelt å plutselig øke så mye, redd for å få unødvendig fett rett før sommer :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oii 2500?! det hørtes ganske mye ut !:o men så flott! men i mitt hode så føler jeg at jeg må ligge lavt for å få fremgang, men ser jo at det ikke funker, litt skummelt å plutselig øke så mye, redd for å få unødvendig fett rett før sommer :p

Skjønner hva du tenker, mindre mat gir mindre kropp. Men hvis du ønsker mer muskler og bli mer definert/stramme opp så trenger musklene mat for å vokse, og å spise for lite gjør bare at du jobber mot kroppen din. Du trenger ikke kjøre på med alt med en gang, men spis litt og litt mer hver dag til du kommer til 2500, så blir ikke overgangen så veldig stor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du tenker, mindre mat gir mindre kropp. Men hvis du ønsker mer muskler og bli mer definert/stramme opp så trenger musklene mat for å vokse, og å spise for lite gjør bare at du jobber mot kroppen din. Du trenger ikke kjøre på med alt med en gang, men spis litt og litt mer hver dag til du kommer til 2500, så blir ikke overgangen så veldig stor :)

okei, takk for svar ! virker logisk og hadde nok sagt det samme til en annen, men ser meg fort blind når det gjelder meg selv

når jeg regner ut kalori inntaket mitt med kun BMR, hvilket tall ville du ha ganget med min BMR ? tenker da på de 1,1-1,9 tallene …har hele tiden trodd jeg ligger på sånn 1,4-1,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, takk for svar ! virker logisk og hadde nok sagt det samme til en annen, men ser meg fort blind når det gjelder meg selv

når jeg regner ut kalori inntaket mitt med kun BMR, hvilket tall ville du ha ganget med min BMR ? tenker da på de 1,1-1,9 tallene …har hele tiden trodd jeg ligger på sånn 1,4-1,5

Høres kjent ut det, å ikke klare å følge sine egne råd ;)

http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp

Dette gjorde jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...