Gå til innhold

Skadet akilles - hva nå?


eldhug

Anbefalte innlegg

Jeg har fått ruptur (?) i akillesen, samt i leggmuskelen. Hørte et smell under joggetur. Ikke helt avrevet heldigvis, så jeg fikk beskjed om å hvile, og deretter belaste opp mot smertegrensen og etterhvert tøye. Jeg synes ikke de rådene var veldig spesifikke…

Noen råd? Jeg er som skrevet sjekket nøye med ultralyd, og senen hang sammen. Hevelsen har gått mye ned, men det er fremdeles vondt å trå på foten, så jeg skal avlaste med krykker ved behov i 3-4 dager til (skjedde for 2 dager siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dra til en massør og få 'åpnet' opp bindevevet og muskulaturen i soleus og gastrocnemius. Tightness her over tid er en vanlig årsak til achilles-avrivninger, da det kan forårsake tendinose (degenerasjon av senefestet). Når det har grodd så bør du vurdere løpsteknikken din: Leggene blir ofte meget stramme f.eks dersom gluteus maximus ikke er godt nok involvert i løpsmønstret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Kjem an på kor stor ruptur du har. For min del så hadde eg 2/3 ruptur og måtte gå med "månestøvel" og krykker i 6 veker.

Takk for svar. Jeg belastet beinet greit nå, godt over 2 uker etter hendelsen. Men greier ikke stå på tærne, sliter med trapper etc. Så er neppe så ille hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...