Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 21 år som har tenkt å ha bunaden på på 17. mai. I tillegg er det to konfirmasjoner etter det igjen, og jeg har ikke råd til å kjøpe ny finstas!

Jeg driver med tung styrketrening 3 ganger i uka. Er det fint vær går jeg til og fra, som tilsvarer en time gange til sammen. Jeg trener hele kroppen hver gang, og det er alltid variasjoner av knebøy, markløft og benkpress pluss støtteøvelser. Jeg har trent i snart et halvt år, og merker at jeg blir både sterkere og kroppen blir fastere! Tingen er at jeg ikke blir smalere rundt midjen. Antageligvis fordi jeg er litt for glad i sjokolade.

Jeg skjønner jo at dersom jeg kutter ut sjokoladen så vil det resultere i endringer i kroppen. Jeg er imidlertid så grønn som det er mulig å bli på dette med kosthold, og ønsker derfor hjelp! Jeg har lyst til å prøve å spise etter dette med makro; riktig sammensetning av fett, proteiner og karbo. Har null peiling. Kan noen hjelpe meg?

Siden jeg satser på å konkurrere i styrkeløft til høsten er det viktig for meg å ikke miste muskelmasse, og jeg er på ingen måte ute etter å bli seende ut som en fitnessmodell. Jeg trenger bare å miste litt rundt midjen.

Håper noen kan hjelpe meg med dette! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33384-har-en-bunad-som-snart-m%C3%A5-passe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er bunaden veldig mye for liten, om du har testet (regner med det)?

Dessverre kan du ikke punktslanke deg, kroppen velger selv hvor den skal ta fettet fra. Magen er som regel det som sitter som støpt i de fleste tilfeller! Det virker som du gjør veldig mye riktig! Har du oversikt over hvor mye mat/kalorier du får i deg ila en vanlig dag?

Ja, jeg har prøvd den. Jeg er positiv, siden jeg ikke har noen problem med å få den igjen - problemet er at det ikke er behagelig. Med tanke på syttende mai og to konfirmasjoner vil jeg at den skal sitte litt løsere så jeg slipper å gå rundt og holde inne magen hele dagen ;)

Jeg vet at det ikke går an å punktslanke seg, med dette tneker jeg jo selvfølgelig å miste litt både her og der :)

Jeg har absolutt ingen anelse hvor mye kalorier jeg får i meg. Det er nok der det ligger, tenker jeg. Jeg synes det er vanskelig å telle kalorier, i tillegg til at jeg sliter med mat om morgenen, og det derfor blir litt så som så. Men jeg er bestemt på å få til noe her, så bare jeg får litt hjelp til å vite hva jeg ser etter og hvordan holde orden, så skal jeg nok klare det!

Og ja, jeg tror jeg gjør mye riktig :) jeg har lagt på meg siden jeg begynte å trene (ca 5 kilo), men jeg tror det meste er muskler siden klærne passer sånn høvelig som før. Jeg vil jo gjerne bli slankere, som alle andre, men er egentlig mest opptatt av å bli sterkere.

Jeg vil jo gjerne bli slankere, som alle andre, men er egentlig mest opptatt av å bli sterkere.

Litt offtopic, men når jenter skriver dette er det som balsam i ørene! Stå på - om et par år tipper jeg bunaden er stram over ryggen og i overarmene, men for stor over magen! :)

Annonse

Vel, det er det jeg prøver å få orden i - dette med hvordan ting skal fordeles :)

Skulle gjerne hatt noen intervalløkter (selv om jeg skyr kardio som pesten), men jeg trener hos den lokale kraftklubben (styrkeløftklubb), og de har ingen tredemølle. Ute kan jeg ikke løpe, for per dags dato er det enda mye snø her i Nord! Tenker det blir mer løping når asfalten blir bar.

Vel, det er det jeg prøver å få orden i - dette med hvordan ting skal fordeles :)

Skulle gjerne hatt noen intervalløkter (selv om jeg skyr kardio som pesten), men jeg trener hos den lokale kraftklubben (styrkeløftklubb), og de har ingen tredemølle. Ute kan jeg ikke løpe, for per dags dato er det enda mye snø her i Nord! Tenker det blir mer løping når asfalten blir bar.

Tabata? Eller sirkleltrening. Intervaller er mye mer enn løping på mølle.

Ellers kan det være greit å bruke en app/matdagbok en kort periode for å sjekke. Lettere å regulere om du sitter med kunnskapen om hva du spiser åer i dag. Selv bruker jeg lifesum som funker flott for meg.

Tabata? Eller sirkleltrening. Intervaller er mye mer enn løping på mølle.

Ellers kan det være greit å bruke en app/matdagbok en kort periode for å sjekke. Lettere å regulere om du sitter med kunnskapen om hva du spiser åer i dag. Selv bruker jeg lifesum som funker flott for meg.

Hva er tabata? Kan du fortelle meg hva intervaller er som er mer enn mølle eller utejogging? :)

Skal sjekke ut lifesum.

Forslag til framgangsmåte:

1. Estimer ditt daglige kcaloriforbruk (google: Kcal kalk fitnessbloggen for eksempel)

2. Trekk fra 500 kcal daglig, eller litt mer på fridager og litt mindre på treningsdager.

3. Sørg for at du får i deg ca 1.8-2g protein per/kg kroppsvekt, 1g+ fett per/kg kroppsvekt, og det resterende i karbohydrat.

4. Lag deg en matplan med måltider som totalt utgjør antall kcal og riktig makrofordeling. Du kan for eksempel bruke myfitnesspal til å finne ut hva som inneholder hva.

5. Du skal da gå ned (i snitt) sirka 0.5kg i uka. Noen uker mer, andre uker mindre. Følg det i noen uker og om det går for sakte, juster ned. Om du har lite energi/presterer dårligere og går ned for raskt, juster opp

Tabata, http://fitnessbloggen.no/4-minutter-tabata-30-minutter-loping/

Tilgang til spinningsykkel/romaskin/elipsemaskin for intervaller?

Takker! Jeg har tilgang til sykkel, ja. Skal sjekke ut dette her, burpees er jo konge!

Forslag til framgangsmåte:

1. Estimer ditt daglige kcaloriforbruk (google: Kcal kalk fitnessbloggen for eksempel)

2. Trekk fra 500 kcal daglig, eller litt mer på fridager og litt mindre på treningsdager.

3. Sørg for at du får i deg ca 1.8-2g protein per/kg kroppsvekt, 1g+ fett per/kg kroppsvekt, og det resterende i karbohydrat.

4. Lag deg en matplan med måltider som totalt utgjør antall kcal og riktig makrofordeling. Du kan for eksempel bruke myfitnesspal til å finne ut hva som inneholder hva.

5. Du skal da gå ned (i snitt) sirka 0.5kg i uka. Noen uker mer, andre uker mindre. Følg det i noen uker og om det går for sakte, juster ned. Om du har lite energi/presterer dårligere og går ned for raskt, juster opp

Det var dette jeg var ute etter! Takker! Jeg skal få orden på dette, ja. Dette med vektnedgang og slikt - jeg eier ikke vekt. Jeg veier meg når jeg er hos foreldrene mine, altså kanskje annenhver uke eller deromkring. Men jeg skal prøve å følge med.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...