Gå til innhold

Forfotløping sko


copopoco

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vurdert å venne meg til forfotløping da jeg er veldig redd for belastningsskader (selv om jeg ikke har antydninger til det). Men siden jeg nettopp er redd for belastningsskader føler jeg at det er litt skummelt å prøve meg på typiske barfotsko uten demping. Som dere sikker skjønner er jeg sykt noob på selve vitenskapen her. Jeg er heller ikke en spesielt erfaren løper, har aldri løpt lenger enn 5 km i strekk.

Så første spm. er om nulldrop egner seg for nybegynnere, og i så fall om det er greit med tynn såle?

Kom over Altra Olympus, så lurer også på om noen har erfaring med disse? (mest av nysgjerrighet) Virker som de er til litt lengre turer.

http://www.dinside.no/927560/maksimalistsko-med-helt-flat-saale

Ang. løpeteknikk lurer jeg litt på om det er vanskelig å lære seg eller om det kommer litt av seg selv med flate sko? Skal såklart google litt også, men alltid fint å høre andres erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder å kjøpe sko, så vil jeg anbefale å reise til en av https://www.loplabbet.no/butikkenevare sine butikker.

Der kan du løpe på en tredemølle så vurderer dem ut fra din løpeteknikk og ditt behov, om hvordan sko du trenger.

Løpeteknikk, ja det er vel noe man kan lese seg til, men sånn jeg ser det, så har alle hver sine løpestil. Jeg tror det vil komme av seg selv etter hvert som du får noen lange løpeturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem med minimalistiske sko hvis du bare ta tiden til hjelp. Gi kroppen tilvenning med belastningen, ellers blir det lett skader. Sånn teknikkmessig synes jeg det er mye lettere å holde god teknikk med sko uten dropp og demping. Med tilvenning kan man løpe så langt man vil med slike sko. Beste måte å trene teknikk er etter min erfaring å løpe barbeint. Men ikke gå helt bananas, noen minutt på gress er nok til å begynne med. Synes det er lettere å føle hva kroppen gjør uten sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...