Gå til innhold

Traning Mask


Lusca

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

Hovedargumentet som legges frem for disse maskene er at de emulerer trening i høyere terreng (på samme måte som høydehus).

Det er gjort masse studier på THLL (train high live low), dvs i dette tilfellet at du kun bruker maske når du trener, men mesteparten av disse er innenfor kondisjonsidrett. Vet ikke om du sykler eller løfter vekter (sitter på mobil), men for de studiene som tar for seg mer allround trening, viser resultatene ingen signifikant bedring i:

- Aerobic fitness (VO2 max)

- Anaerobic power (Wmax)

- Anaerobic lactic power (OBLA)

-The ability of your body to transport oxygen (hemoblogin and hematocrit)

For submaksimal kondisjonsidrett er derimot situasjonen noe annerledes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolige fjellturer? Dropp maska, nyt den friske lufta og naturen :)

Nei.

Det jeg sier er fra et tilpasningsperspektiv, kan kanskje THLL gi mening, siden kroppen må vende seg til å tilføre oksygen på en mer effektiv måte (ofte skjer dette gjennom økt lungekapasitet).

Men, siden det i begynnelsen ikke er mulig å opprettholde arbeidsmengden og -tempoet kroppen er vant til, risikerer man at kroppen tilpasser seg et "tregere" tempo, både fysiologisk og psykologisk.

Kort sitat ang teorien om å trene i høyden:

"'Most runners are city people, they train and live in smoggy places,'' he said. But when they get to altitude, they may be able to train harder because the environment is attractive, they like the clean air, there's no distractions, and they're more relaxed.''

- NYTimes, artikkelen snakker egentlig om noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på bærtur, men jeg mener å ha hørt at effekten av en slik maske er dårlig da den gode effekten av høydetrening skyldes at man til dels også lever i høyden over lengre tid. Å bruke masken 2-4 timer i uka vil ikke gi deg "nok tid i høyden" til at du for noen signifikant fordel.

Jupp.

Om noe er det det omvendte av trådstarters teori (dvs Train Low Live High) som er å foretrekke. Tiden brukt i høyden har vist seg mer signifikant enn hva man gjør der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest litt mer om det her nå..

Og viser til at økt oksygen opptak skal gi høgere fett forbrenning..

Og masken hjelper og med å øke produksjon av røde blodlegeme.. som er er bra ting.

Dette vil jo funke både ved høg intensitet og lav vil man tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du fått mange gode svar her, men sper på litt. Den prøver å imitere effekten av høydetrening som også kan sammenlignes med akklimatiseringen klatrere må gå igjennom før bestigningen av høye fjell. Opphold i et oksygenfattig miljø vil gjøre at kroppen produserer flere røde blodceller slik at kroppen tar opp mer oksygen. Det finnes også dopingmidler som imiterer effekten, som f.eks EPO.( Hyppig missbrukt innenfor utholdenhetsidrett)

Det kreves derimot at du oppholder deg i miljøet over tid. Norske langrennsløpere tilbringer flere uker i alpene hvor de trener i høyden i starten av sesongen, klatrere oppholder seg i basecamp i opptil flere måneder før toppstøtet osv. Mao vil nok ikke masken gi ønsket effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mange bra svar her.

Men jeg er ikke en toppidrett utøver.

Northug f.eks har nok LITT høgere terskel for effekt en meg... Så litt andre tiltak må nok iverksettes der.

For meg som er hovedsaklig styrkeløfter, og kunne ønske litt mer kondis/mindre flesk.

Så var tanken at dette kunne booste det ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager.

Du vil ha mer kondis? Tren kondis. På gamlemåten.

Under er fra en lang og morsom tråd på TrainingMask sin Facebook side. Posten er borte nå, men ingenting blir borte for alltid på internett...

post-22450-1444100036618_thumb.png

For å leke med ideen om høydetrening på et mer generelt nivå, så kan du kikke på følgende:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9490435

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12956036

https://www.jstage.jst.go.jp/article/jspfsm1949/52/3/52_3_231/_pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...