Gå til innhold

Langkjøring ender i sone 3


Xeno86

Anbefalte innlegg

Jeg er i såpass dårlig jogge/løpeform at så fort jeg begynner med noe som kan kalles jogging, ender (og forblir) jeg i sone 3 etter noen minutter.

(1) Er det lurere å kombinere rask gang og sakte jogging i sone 1 / 2 frem til formen kommer seg nok til at sakte jogging ender i sone 1 / 2, eller:

(2) Gjør det noe om jeg "presser" meg gjennom f.eks en time i sone 3? Klarer det fint, men spørs jo da om dette skader formen mer enn det hjelper?

Jeg kombinerer også med 4x4 intervall, hvor jeg kjører dragene på 10,6 km/h, hvor snittpulsen bikker litt over 90% av MP.

Ønsket mitt er at jeg innen midten av august kan klare 11 km på en time og 6 km på en halvtime. Så langt er det langt igjen siden jeg ender i sone 5 når jeg løper 10,6km/h under 4x4...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du er helt ny, ville jeg ikke ha tenkt så mye på soner. Det viktigste e jo å komme i gang, noe det virker som du har! (y) Så lenge du beholder motivasjonen ved disse øktene kan du fint kjøre dem! I starten nå bør du nok ikke kjøre for mye og for hardt da det lett kan føre til skader, men kanskje begynne med 2-3 økter der en kan være intervall, husk at det ikke bare er 4x4 som er mulige intervaller. Bakkeintervaller, 6*2min, 5*3min osv. Det finne mange kombinasjoner, og for å få motivasjon og fremgang er det viktigste å jobbe kontinuerlig! Stå på! :D(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte trener du?

Jo større treningsmengde, desto viktigere er det at langturene er rolige og intervallene harde - altså enten eller fremfor en slags middelting (=lapskaustrening hvor en hverken trener terskel, maks o2-opptak eeller fettforbrenning). Om du trener mye er d viktig at du trener rolig nok når du skal slik at du klarer å kjøre hardt nok når du skal løpe intervall, og for restitusjonens skyld.

Om du kun løper 2-3 ganger i uka (og ikke gjør særlig annen belastende utholdenhetstrening) så er det ikke like nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener stort sett tre ganger i uka. Løper hver gang jeg trener, og avslutter alltid med litt styrke.

Antar jeg for en periode får holde meg i sone 1 og 2 under langkjøring, om det så betyr at det hovedsaklig betyr rask gange med noen innspill av sakte jogging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å bedre løpekondisen ved rask gange, så om du vil bli bedre til å løpe, så må du løpe. Når du kun trener tre ganger i uken, så er det som sagt over her, ikke nødvendig å tenke så alt for mye på lav sone. Langkjøring i sone 3 tilsvarer en hurtig langkjøring og gir en fin økt. Om du kjører intervaller de andre to gangene vil jeg tro kondisjonen din kommer seg raskt.

Siden du benytter deg av sonetrening regner jeg med at du har testet maxpuls i løping? Om du benytter deg av 220 - alder eller noen andre mer eller mindre fancy utregninger kan det gi store feilmarginer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å bedre løpekondisen ved rask gange, så om du vil bli bedre til å løpe, så må du løpe. Når du kun trener tre ganger i uken, så er det som sagt over her, ikke nødvendig å tenke så alt for mye på lav sone. Langkjøring i sone 3 tilsvarer en hurtig langkjøring og gir en fin økt. Om du kjører intervaller de andre to gangene vil jeg tro kondisjonen din kommer seg raskt.

Siden du benytter deg av sonetrening regner jeg med at du har testet maxpuls i løping? Om du benytter deg av 220 - alder eller noen andre mer eller mindre fancy utregninger kan det gi store feilmarginer.

Var det jeg kanskje regnet med ja, så da får jeg bare jogge, selv om dette vil si at jeg ikke klarer å ligge i sone 1 eller 2.

Har testet maks ja. Om jeg regner 220 - alder (29), får jeg jo 191, mens under test, som jeg også antar at jeg kanskje ikke klarte å komme meg til maks, endte jeg på 199 får jeg ikke orket mer (og tror det er hodet som stoppet, ikke kroppen), så har tatt utgangspunkt i at maks er ca 205.

Er det rett å si at ved trening f.eks annenhver dag, har jeg nok til restitusjon, slik at det ikke gjør noe at jeg da ligger i sone 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med trening (løping?) annenhver dag så kommer det litt an på varigheten på økten vedrørende om sone 3 vil påvirke for mye. Men generelt, spiser du nok og livet ellers er ok så går det helt fint. Gjør du ting riktig vil du merke at det blir lettere å holde sone 1-2. Regner med at det er Olympiatoppen sine soner du forholder seg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...