Eatingmode96 Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Jeg var så uheldig å skli på isen på Onsdag å landa rett på bakhodet på isen. Fikk en kraftig hjernerystelse å havna på sykehus for mistanke med å ha brekt/brist nakkevirvler, men hadde heldigvis ikke det. Lå der ei natt til oppservasjon. Kom hjem på Torsdag å følte meg helt på tryne, lå bare å sov/slappa av på sofaen å gjorde ikke så mye den dagen. la meg veldig tilig på kvelden å sov i 13 timer den natta. Følte meg veldig bra på Fredagen så jeg stakk på trening å trene tunge bein (Tunge frontbøy, knebøy, sumomark + div øvelser) Tok meg cirka 2 timer. På kvelden så ble jeg sikkelig dårlig, kasta opp hele kvelden til klokka 4 på morran, sov til klokka 8.30, var oppe til 9 og sov til 12. Fikk i meg litt mat så lå jeg og sov til klokka 6, sto opp og spiste og lå og sov til 8.10 på morran. Har vært veldig trøtt siden da men føler meg en del bedre nå, så hvor lang tid må jeg vente med til jeg kan dra og trene igjen. Noen som har erfaring med dette. Og hvordan skal jeg spise, har veldig dårlig med matlyst, men får i meg nok veske. Takk for svar! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32958-trening-etter-hjernerystelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
02-snapper Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 TO uker er d jeg fikk beskjed om de mange gangene jeg har slått huet. Minimalt med Tv-titting, skjermbruk og ikke noe hard trening. Når du har hatt noen gode dager (flere enn to-tre), kan du begynne å gå turer o.l. Men hodeskader skal tas seriøst. En skal heller ikke sove uavbrutt samme natta som en slo seg. Fikk du ikke beskjed av noe av dette?! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32958-trening-etter-hjernerystelse/#findComment-1120157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eatingmode96 Skrevet 1. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2015 Ble vekt hver time på sykehuset den første natta, de spurte om hva jeg het,hvor gammel jeg var å hvor jeg bodde. Fikk ikke noe info om trening, de da at jeg skulle ta det med ro til jeg følte meg bedre. Følte meg jo allerede bedre på Fredag så da dro jeg å trente styrke. Ble jo veldig dårlig på kvelden å er forsatt dårlig. De sa også det med tv - titting og skjermbruk. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32958-trening-etter-hjernerystelse/#findComment-1120161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole-Mats Moskvil Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Kopierer et tidligere svar jeg har skrevet her angående hjernerystelse: Etter hodeskader har man noen regimer som styrer retur til idrett. Det er viktig å ta det pent i denne fasen, da hjernen etter en hodeskade er ganske sårbar, og fort hurtig progresjon bare vil sette deg tilbake. Det er ved hjernerystelse ikke snakk om noe strukturelle skader på hjernen, men hjernen vil rent funksjonelt fungere annerledes (kall det gjerne dårligere) en stud etter en slik skade. De senere symptomene etter en hjernerystelse omfatter som regel en eller flere av følgende: hodepine, nedsatt konsentrasjon, hukommelsevansker, økt trettbarhet og økt irritablitet. Regimet for å returnere er bygd opp med platåer. På kurset jeg var på tok man utgangspunkt i ballidretter, men prinsippene blir det samme uansett. Man skal holde seg på et nivå til man er helt symptomfri der. Har du et symptomfritt døgn på et nivå, kan du forsøke deg på et nytt. Om dette går bra må du vente minimum 24 t før du prøver deg på neste, men det kan ta dager og uker før man er klar for full retur til idrett. Protokollen jeg ble presentert var: 1. Fullstendig hvile, ingen aktivitet Lett aktivitet som gange eller ergometersykkel 2. Idrettsspesifikk trening 3. Ikke-kontakttrening 4. Fullkontakttrening etter medisinsk klarering 5. Kampaktivitet Overført til styrketrening blir det litt annerledes. Jeg vil si at punkt tre kan overføres til lett styrketrening. Da skal du altså klare å gjennomføre en lett styrkeøkt uten å føle noen av symptomene jeg skrev ovenfor underveis eller etter økta, før du får lov til å progrediere til moderat styrketrening og til slutt tung styrketrening. Det er bare å være forberedt på at en hodeskade som dette er veldig belastende for hjernen, og du kommer ikke videre ved å haste deg gjennom. Ta det pent, tren symptomfritt og hvil tilstrekkelig så blir alle friske til slutt. Eatingmode96, FrkHoel og kl99 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32958-trening-etter-hjernerystelse/#findComment-1120229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.