Gå til innhold

Kalorier - overskudd på treningsdager og underskudd på hviledager


Becksn

Anbefalte innlegg

Ønsker å bygge muskler og samtidig bli kvitt litt av fettet på magen. Sikkert ikke en ukjent problemstilling.. :p Noen som har gode erfaringer med å ligge i et kalorioverskudd på treningsdager og kaloriunderskudd på hviledager? Og hvor mye vil et evt. kaloriunderskudd på hviledagene kunne gå ut over økningen i muskelvekst? Planlegger å ligge ca 200kcal under energiforbruket på hviledager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det totale inntaket og hvordan en stimulerer kroppen over tid som gir utslag - selv har jeg psmf på dager jeg ikke trener

Klarer du fortsatt å bygge muskler når du har psmf på hviledager?

Jeg er litt usikker hvordan jeg skal gjøre det fremover.. Er så lei av denne magen min (2 år etter en tvillinggraviditet og fortsatt ikke kvitt den), men vil samtidig bygge mest mulig muskler.. Tenker at det smarteste vil være å ligge i et jevnt kalorioverskudd nå (evt. med et nivå av kalorier som tilsvarer vedlikehold på hviledager) og heller satse på noen uker med diett (muligens psmf) før sommeren. Det er kanskje dette som vil la meg sitte igjen med mest muskler til slutt?

Jeg har virkelig ikke så mye kunnskap når det kommer til dette, men har begynt å få en nogenlunde grei kontroll på hvor mange kalorier jeg inntar (og selvfølgelig hvor mye av dette som er protein/fett/karbs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du fortsatt å bygge muskler når du har psmf på hviledager?

Jeg er litt usikker hvordan jeg skal gjøre det fremover.. Er så lei av denne magen min (2 år etter en tvillinggraviditet og fortsatt ikke kvitt den), men vil samtidig bygge mest mulig muskler.. Tenker at det smarteste vil være å ligge i et jevnt kalorioverskudd nå (evt. med et nivå av kalorier som tilsvarer vedlikehold på hviledager) og heller satse på noen uker med diett (muligens psmf) før sommeren. Det er kanskje dette som vil la meg sitte igjen med mest muskler til slutt?

Jeg har virkelig ikke så mye kunnskap når det kommer til dette, men har begynt å få en nogenlunde grei kontroll på hvor mange kalorier jeg inntar (og selvfølgelig hvor mye av dette som er protein/fett/karbs).

Jepp - jeg har det siste halvåret hatt like mange styrkefrie dager som jeg har fingre på en hånd :D

Dersom en har hviledag 4dager i uken og spiser vedlikehold+ på treningsdager slik at ukentotalen blir underskudd så vil en jo ikke bygge, så dette må jo tas i betraktning..

Det du klarer å ha kontinuitet i lengst er det som gir best resultater - science approve..

Har du ikke fått resultater med det du gjør nå sier det seg selv at det du gjør må endres, men om det er maten, treningen eller "livsstilen" som feller deg kan jeg umulig svare på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - jeg har det siste halvåret hatt like mange styrkefrie dager som jeg har fingre på en hånd :D

Dersom en har hviledag 4dager i uken og spiser vedlikehold+ på treningsdager slik at ukentotalen blir underskudd så vil en jo ikke bygge, så dette må jo tas i betraktning..

Det du klarer å ha kontinuitet i lengst er det som gir best resultater - science approve..

Har du ikke fått resultater med det du gjør nå sier det seg selv at det du gjør må endres, men om det er maten, treningen eller "livsstilen" som feller deg kan jeg umulig svare på

Såpass ja :)

Utfordringen er vel at jeg må finne ut hva jeg vil; bli kvitt magefettet eller bygge muskler. I beste fall bli kvitt magefettet og samtidig beholde de musklene jeg har jobbet så hardt for. Får vel lese meg litt opp på ulike dietter og se hvilke som gir best resultat ifht å miste minst mulig muskler. Har ikke lyst til å bli lita og spinkel slik jeg var før. :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja :)

Utfordringen er vel at jeg må finne ut hva jeg vil; bli kvitt magefettet eller bygge muskler. I beste fall bli kvitt magefettet og samtidig beholde de musklene jeg har jobbet så hardt for. Får vel lese meg litt opp på ulike dietter og se hvilke som gir best resultat ifht å miste minst mulig muskler. Har ikke lyst til å bli lita og spinkel slik jeg var før. :dry:

Kroppen vil ikke "gjenkjenne" den ene dietten etter den andre, det er ikke slik at kroppen kjenner at "oi, dette er lavkarbo, nå skal jeg fort ned i vekt" eller "oi, dette er IIFYM, nå blir jeg fit uansett" eller "oi, dette er #fitnessmat, nå blir jeg blodrippa!"

...den vil kun adaptere seg stimuli fra bla;

trening(styrke vs kondisjonstrening, progresjon vs stagnasjon)

livsstil(døgnrytme, "hate my life" vs "love my life")

og kosthold (energibalanse, matvarevalg, makro og mikronæring)

Litt som jeg nevnte i denne tråden
Får jeg i meg nok mat?!

Hvordan ville du spist dersom du kunne velge?

..osv

Treningen må være strukturert nok til at du har progresjon over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...