Gå til innhold

Akvariehold


Indiska

Anbefalte innlegg

Klarte å bli overtalt til å oppgradere huset til kampfisken, og har nå et 90l akvarie. Det er planter og maller (tre av dem) og pumpe og alt sånt, men det lukter helt jævlig av det likevel. Bytter ut 10l/dag og fjerner slam fra bunnen.

Noen med akvariepeiling som kan fortelle meg hva i helvete jeg skal gjøre? Jeg dør av at det lukter :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye fôrer du, hvor stor er pumpen og er det filter på den?

De får mat 6 dager i uka, ancistrusene får en sånn kule om dagen og kampfisken får en liten klype. Aner ikke hvor stor pumpa er, men den har filter. Den fulgte med akvariet, som forøvrig er kjøpt brukt (så pumpa er kjørt inn, men den er vasket i varmtvann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mye mat. Ancistrusen trenger knapt mat, sleng oppi en agurkskive i blant (bare den ikke råtner oppi der). Veldig #fitness også! Hvis du har vasket pumpen tar det minst to uker før det blir en OK bakteriekoloni i pumpen.

(Filteret butikken anbefaler er ofte for lite, du kan ha et filter beregnet til 180 l akvarium til 60-literen din)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vask filteret, det gjør bare vondt verre. Om det er veldig mye guffe i det kan du skylle det i vann fra akvariet når du skifter vann, men noe grums skal det være. Det skal absolutt ikke være nødvendig å slamsuge hver dag. Det skal også holde å bytte rundt 10% vann én gang i uka. Filter/pumper som følger med i ferdige akvariepakker er gjerne underdimensjonerte, men med kun fire fisk skulle ikke det være noe problem. Hvilke planter har du? Hurtigvoksende planter kan være lurt om man plages med mye næring i vannet. Du fôrer nok litt mye også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vask filteret, det gjør bare vondt verre. Om det er veldig mye guffe i det kan du skylle det i vann fra akvariet når du skifter vann, men noe grums skal det være. Det skal absolutt ikke være nødvendig å slamsuge hver dag. Det skal også holde å bytte rundt 10% vann én gang i uka. Filter/pumper som følger med i ferdige akvariepakker er gjerne underdimensjonerte, men med kun fire fisk skulle ikke det være noe problem. Hvilke planter har du? Hurtigvoksende planter kan være lurt om man plages med mye næring i vannet. Du fôrer nok litt mye også.

Kutte ned på ancistrusforinga, da? Var nødt til å vaske filteret, var så mye dritt i det at det gikk utover pumpefunksjonen...

Det er i alle fall noe anubias, resten vet jeg ikke hva er.

[ATTACH]158573[/ATTACH]

(Det er ikke lokk på fordi kattene ønsker luksusvann)

[ATTACH]158580[/ATTACH]

post-11926-14440997786516_thumb.png

post-11926-14440997802331_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neste gang skyller du bare filteret i akvarievannet. :) Bakteriekulturen tåler ikke varmtvann, så det kan være lurt å fortsette å skifte litt vann hver dag fram til den har kommet seg igjen, siden nitrogensyklusen må starte på nytt. Anubias er ikke akkurat en hurtigvoksende plante (og skal vel strengt tatt plantes med røttene over bunnsubstratet, fest dem gjerne på rota). Det begynner å bli en stund siden jeg holdt ferskvannskar, så planter husker jeg ikke stort av, men mulig den i midten er hurtigvoksende. Akvaforum anbefales forøvrig.

Det holder nok lenge å fôre ancistrusene én gang i uka, de finner som regel mye snacks i akvariet de kan spise. Det gjør heller ingenting om lokket er av, så lenge du ikke har selvmordsfisk eller at kattene får lyst på mer enn vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 år i bolle? Oj, da har han nok hatt det overraskende bra. Kampfisk blir ikke så veldig gamle. Andre tips, hmmm. Om ancistrusene dine plutselig begynner å vokse noe grassalt, så har du fått deg pleco eller gibbiceps, disse blir enorme.. Ellers er det fint å ikke fylle akvariet med fisk, 60 liter er veldig lite (uavhengig av hva dyrebutikken sier), og den fiskemengden du har nå holder i massevis. Sytråd fungerer forresten fint til å feste anubias på røtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
Hvordan går det med akvariet? :)

Det lukter ikke lenger, men er nå er det grønt. Halp! Er det alger? Har jeg for mye planter (de har vokst ekstremt mye)? Og den ene ancistrusen min har blitt dritschvær (kampfisken er redd ham liksom), slik du advarte - hva er galt med den? Fant ut at akvaret er 90l, ikke 60, forresten. Bare jeg som var mongo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter ikke lenger, men er nå er det grønt. Halp! Er det alger? Har jeg for mye planter (de har vokst ekstremt mye)?

Hvor lenge har du lyset på? Står det i direkte sollys? Du har nok ikke for mye planter, men for mye næring i vannet.

Og den ene ancistrusen min har blitt dritschvær (kampfisken er redd ham liksom), slik du advarte - hva er galt med den?

Da er det sannsynligvis ikke en ancistrus, og du har for liten plass til den, i alle fall om det viser seg å være en Pleco eller Gibbiceps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge har du lyset på? Står det i direkte sollys? Du har nok ikke for mye planter, men for mye næring i vannet.

Da er det sannsynligvis ikke en ancistrus, og du har for liten plass til den, i alle fall om det viser seg å være en Pleco eller Gibbiceps.

Hva er egentlig vitsen med å selge disse til vanlige akvarier hvis de uansett vokser ut av dem i løpet av noen måneder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du lyset på? Står det i direkte sollys? Du har nok ikke for mye planter, men for mye næring i vannet.

16t i døgnet. Ish. Det er relativt direkte sollys på den også, men dette er jo Norge, så samlet sett lite sollys.

Da er det sannsynligvis ikke en ancistrus, og du har for liten plass til den, i alle fall om det viser seg å være en Pleco eller Gibbiceps.

Vanskelig å vite hvem av dem det er, den er veldig sjenert og stikker inn i stubben sin hver gang den ser meg. Skal sjekke nøyere neste gang jeg ser den. Den liker mørket godt, i alle fall. Hva skal jeg gjøre med den?

Edit: Det er en gibbiceps, ser det på stripene på halen. Kult å ha fisk med biceps i navnet sitt, da. Hveldig #fitness.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig vitsen med å selge disse til vanlige akvarier hvis de uansett vokser ut av dem i løpet av noen måneder?

Si det... Tjene penger, sannsynligvis? Pluss at de kan være vanskelige å skille som små, i alle fall av folk som ikke vet bedre (og mange av disse jobber dessverre i dyrebutikker også).

Indiska, jeg foreslår at du lager en tråd på Akvaforum, evt bruk søkefunksjonen der inne. :) Det er noen år siden jeg drev med akvarier, så jeg er ikke så inne i alt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det... Tjene penger, sannsynligvis? Pluss at de kan være vanskelige å skille som små, i alle fall av folk som ikke vet bedre (og mange av disse jobber dessverre i dyrebutikker også).

Indiska, jeg foreslår at du lager en tråd på Akvaforum, evt bruk søkefunksjonen der inne. :) Det er noen år siden jeg drev med akvarier, så jeg er ikke så inne i alt lenger.

Synes de på akvaforum gir for avanserte råd, og når jeg nå er nærmere å drepe fisken og knuse akvariet enn å finne avanserte løsninger (kjøp ditt, og datt, regn ut dette blabla), gir jeg litt opp det forumet. Det er så sinnsykt mye motstridende råd. Så jeg prøver å bytte 10% vann daglig, ha av lyset og ikke fore særlig den neste uka, om det ikke hjelper på hverken vannfarge eller skjeggalgene, gir jeg opp hele driten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de på akvaforum gir for avanserte råd, og når jeg nå er nærmere å drepe fisken og knuse akvariet enn å finne avanserte løsninger (kjøp ditt, og datt, regn ut dette blabla), gir jeg litt opp det forumet. Det er så sinnsykt mye motstridende råd. Så jeg prøver å bytte 10% vann daglig, ha av lyset og ikke fore særlig den neste uka, om det ikke hjelper på hverken vannfarge eller skjeggalgene, gir jeg opp hele driten :D

Det høres ut som en grei plan. :) Om du gidder kan du også forsøke å luke litt i algene, og få deg noen flere nyttedyr (tigersnegle eller eplesnegle feks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...