Gå til innhold

Opp eller ned i KG i serier


didee

Anbefalte innlegg

Leser mye forskjellig. Som nybegynner er det best å starte med max vekt av det jeg greier og kjøre sett og minske eller starte med 50% 75% og gå oppover? Da er man jo mer "sliten" når man kjører sin maks vekt? Virker så ulogisk. Unnskyld :p Er newbie

Gjelder det alle øvelser eller for eks base øvelser for å varme opp den kroppsdelen?

Edit: Ser at denne kanskje burde flyttes over til vektløfting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I oppvarming så er det greit å starte med rundt 75% av hva du skal trene med. Man sliter seg absolutt ikke ut på oppvarmingen, og om du gjør det så har du for mye vekt. Oppvarming av muskelen er viktig slik at du får blodet til å sirkulere og at du varmer opp muskelen. Jeg har hørt flere si myter om at du blir mer sliten, og dermed kan løfte mindre som du selv sier men det er faktisk omvendt. Med å varme opp muskelen kan du løfte mer, få mer stabilitet på løftet og du forebygger skade. Så oppvarmingen er ekstremt viktig!

Du burde også ikke trene med "max vekten av det du klarer" dersom du ikke klarer å fullføre settet eller utføre teknikken riktig, for da klarer du det ikke. Du skal gå gradvis oppover (Økning på rundt 2,5 kilo i uken), slik at musklene får tid til å bygge seg fint opp. Jeg har flere venner som jeg har sett trene med alt for høy vekt som fører til skade. Du må ikke se på hva andre løfter, du må bare se på hva du løfter. Hør på kroppen din, se hva den takler å øk når du klarer det. Jeg vil også anbefale deg å ta en time med PT for en god gjennomgang i riktig teknikk :). Lykke til!

Jeg vil si at å starte oppvarming på 75% av arbeidssettvekt ikke er bra. Hvis du f.eks. skal løfte 100kg i knebøy så bør du ikke starte oppvarmingen med 75kg, det er altfor mye. For mye vekt for tidlig kan føre til skader i og med at belastningen er for høy uten at muskulatur er klar for den.

Oppvarmingen starter med tom stang, bortsett fra markløft av opplagte årsaker. Så legger du på vekt gradvis og går ned i antall reps etter hvert som du nærmer deg arbeidssett. For mange reps/sett før arbeidssettet vil slite deg ut unødvendig med vekter som er for lave til at du får noen treningseffekt. Poenget med oppvarmingen er å forberede deg til arbeidssettene dine, where the magic happens. For lite oppvarming er ikke bra, for mye oppvarming er heller ikke bra.

Det er ingen fasit, selv om det finnes regneark og apper som regner ut oppvarmingsvektene for deg. En person som løfter 100kg i knebøy trenger ikke like mye oppvarming som en som løfter 200kg. På knebøy har jeg sett 40% -> 60% -> 80% som veiledende vekter for oppvarming etter tom stang. Det blir noe sånt

20kg x 5

20kg x 5

40kg x 5

60kg x 3

80kg x 2

arbeidssett

Artikkel om oppvarming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...