Vegard L Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Jeg sa ikke at du ikke vet hva du prater om. De fleste med diabetes type 1 er eksperter på egen sykdom. Poenget mitt er at det er farlig å gi denne typen råd til noen over internett uten å samtidig understreke at de bør gjøre dette i samråd med lege. Du er 17 år gammel og absolutt ikke i posisjon til å gi denne typen råd. Beklager hvis jeg er krass nå, dette er absolutt ikke personlig ment, men sånt kan faktisk være ganske alvorlig. Jeg har aldri hevdet at kroppen fungerer skikkelig ved diabetes type en. Det er jo akkurat det den ikke gjør, da DM1 er en autoimmun sykdom som angriper kroppens eget vev. Hvordan påvirker insulin oksygenopptaket til cellene? Forhåpentligvis tar trådstarter langtidsinsulin, så å ta ekstra insulin i forbindelse med trening vil ikke påvirke dette. Hvordan stiger blodsukkeret under trening? Cellene tar opp glukose uten hjelp av insulin under aktivitet, så om blodsukkeret stiger må det komme tilførsel enten fra maten eller fra leveren. Igjen, riktig dosert langtidsinsulin vil regulere dette. Håper ikke du tar dette personlig på noen måte. Med den kunnskapen du har om diabetes kan du absolutt hjelpe mange, men du bør tenke litt mer på hvordan du formulerer deg og hvordan budskapet ditt eventuelt blir oppfattet hos mottakeren. moniix 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3278-trening-og-diabetes-1/page/2/#findComment-111408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SofiaK Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Jeg sa ikke at du ikke vet hva du prater om. De fleste med diabetes type 1 er eksperter på egen sykdom. Poenget mitt er at det er farlig å gi denne typen råd til noen over internett uten å samtidig understreke at de bør gjøre dette i samråd med lege. Du er 17 år gammel og absolutt ikke i posisjon til å gi denne typen råd. Beklager hvis jeg er krass nå, dette er absolutt ikke personlig ment, men sånt kan faktisk være ganske alvorlig. Jeg har aldri hevdet at kroppen fungerer skikkelig ved diabetes type en. Det er jo akkurat det den ikke gjør, da DM1 er en autoimmun sykdom som angriper kroppens eget vev. Hvordan påvirker insulin oksygenopptaket til cellene? Forhåpentligvis tar trådstarter langtidsinsulin, så å ta ekstra insulin i forbindelse med trening vil ikke påvirke dette. Hvordan stiger blodsukkeret under trening? Cellene tar opp glukose uten hjelp av insulin under aktivitet, så om blodsukkeret stiger må det komme tilførsel enten fra maten eller fra leveren. Igjen, riktig dosert langtidsinsulin vil regulere dette. Håper ikke du tar dette personlig på noen måte. Med den kunnskapen du har om diabetes kan du absolutt hjelpe mange, men du bør tenke litt mer på hvordan du formulerer deg og hvordan budskapet ditt eventuelt blir oppfattet hos mottakeren. Tar det ikke personlig på noen måte, ville bare si at det kun var råd og erfaringer fra min egen side som jeg håpte hun kunne bruke som retningslinjer, i samhold med lege selfølgelig:) Beklager også hvis du oppfattet meg som frekk eller "hissig" på noen måte, er virkelig ikke meg i det hele tatt! Ville bare få frem poenget mitt angående koblingen mellom å ha nok insulin i kroppen og trening:) Edit: jeg har ikke fått forklart nøyaktig hvorfor blodsukkeret stiger under trening dersom en ikke har nok langtids- og hurtigvirkende insulin i kroppen, men vet at dette stemmer, både for meg og de jeg har pratet med om dette temaet. Ville trodd at det har noe med at leveren får for høye verdier av "sukker", noe som fører til stigningen i blodsukker. Vegard L 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3278-trening-og-diabetes-1/page/2/#findComment-111423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.