Gå til innhold

Trening og Diabetes 1


Anbefalte innlegg

Jeg har diabetes type1, og sliter med forbrenning, legen min sier at vi med diabetes har lavere forbrenning enn de som ikke har det. hva kan jeg gjøre for å øke forbrenningen min masse? å hvis jeg sliter med høyt blodsukker gjør dette til at det tar lengere tid før jeg ser resultat?:meh: kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gode spørsmål.

Forbrenningen din består av hvilestoffskiftet, den termiske effekten av mat (hvor mye energi det kreves for å fordøye maten) og den termiske effekten av aktivitet (mengden aktivitet og energikostnaden ved å bevege deg). Dette kan man selvsagt gjøre noe med.

Du forbrenner jo fort 3-5 ganger så mye ved å gå som å sitte. Sitter man i sofaen har jo alle lav forbrenning - mens trener man og er en sporty og aktiv jente så har man høy forbrenning.

Når det gjelder treningseffekten er det ikke noe å bekymre seg over. Flere toppidrettsutøvere innen kondisjon- og styrkeidrett har type-1 diabetes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diabetes type1, og sliter med forbrenning, legen min sier at vi med diabetes har lavere forbrenning enn de som ikke har det. hva kan jeg gjøre for å øke forbrenningen min masse? å hvis jeg sliter med høyt blodsukker gjør dette til at det tar lengere tid før jeg ser resultat?:meh: kan noen hjelpe meg?

Jeg har aldri hørt eller lest (i pensumbøker) at personer med diabetes 1 har lavere forbrenning enn andre. Høyt blodsukker er uheldig på alle mulige måter, ikke minst når det gjelder styrketrening. Insulin er et anabolt hormon som alle prosesser i kroppen er avhengig av. Hvor lenge har du hatt diabetes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt eller lest (i pensumbøker) at personer med diabetes 1 har lavere forbrenning enn andre. Høyt blodsukker er uheldig på alle mulige måter, ikke minst når det gjelder styrketrening. Insulin er et anabolt hormon som alle prosesser i kroppen er avhengig av. Hvor lenge har du hatt diabetes?

har hatt diabetes siden jeg var 13, legen min fortalte meg at forbrenningen var lavere til oss med diabetes, så har bare hørt hva han har sakt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode spørsmål.

Forbrenningen din består av hvilestoffskiftet, den termiske effekten av mat (hvor mye energi det kreves for å fordøye maten) og den termiske effekten av aktivitet (mengden aktivitet og energikostnaden ved å bevege deg). Dette kan man selvsagt gjøre noe med.

Du forbrenner jo fort 3-5 ganger så mye ved å gå som å sitte. Sitter man i sofaen har jo alle lav forbrenning - mens trener man og er en sporty og aktiv jente så har man høy forbrenning.

Når det gjelder treningseffekten er det ikke noe å bekymre seg over. Flere toppidrettsutøvere innen kondisjon- og styrkeidrett har type-1 diabetes

trur det her blir bra til slutt, skal til legen snart for å finne ut litt hvordan jeg skal gjøre det, for nå sliter jeg med veldig variert blodsukker, trenings dager går jeg og er lav nesten hele tiden, så må sikkert spise mere karbohydrater disse dagene =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt diabetes siden jeg var 13, legen min fortalte meg at forbrenningen var lavere til oss med diabetes, så har bare hørt hva han har sakt =)

Det skal ikke være noe vanskeligere å gå ned i vekt enn for andre, men det er vel en liten utfordring å få følinger når man er på diett.

Hva er målet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal ikke være noe vanskeligere å gå ned i vekt enn for andre, men det er vel en liten utfordring å få følinger når man er på diett.

Hva er målet ditt?

ja raste rett ned etter spinning og MRL i dag, så da måtte jeg forte meg å få i litt sukker, jeg veier nå 70kg og mine mål er å minske fettprosenten, bedere kondis, strammere kropp og sunner kost hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan spiser du?

har vært veldig sløv før, mye mirkro mat,men siste dagen nå har det gått i salat, reint kjøtt, fullkorns pasta, så trur at mye av kostholde vil hjelpe meg til å få ned fettprosenten =) så prøver jeg å kutte ned på salt, er utrolig glad i salt mat og salt uansett, så det er noe jeg må prøve å venne av meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt diabetes siden jeg var 13, legen min fortalte meg at forbrenningen var lavere til oss med diabetes, så har bare hørt hva han har sakt =)

Jeg har selv diabetes type 1, og har hatt det i 13 år nå. Hvorvidt du har diabetes har ingenting å si på hvor høy forbrenning du har. Uansett, som det nevnes ovenfor så er insulin et anabolt hormon, og du bør derfor ha nok insulin i blodet og regulere med mat/juice mens du trener for å opprettholde et stabilt blodsukker. Har du ikke nok insulin i blodet, er treningen så godt som forgjeves ettersom at cellene dine ikke er i stand til å utvikle seg ordentlig. Det at du har høyt blodsukker er grunnen til at du ikke ser framgang, ikke at du har lav forbrenning (hvem enn som sa dette, kan ikke ha så veldig mye peiling egentlig?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med SofiaK! Legen din er nok ikke endokrinolog... Når du spiser mer proteiner og fett fra rene kilder (fisk, kjøtt, egg osv.) så vil du garantert oppleve at blodsukkeret ditt blir mer stabilt gjennom døgnet, samt at insulinnivået ditt vil bli lavere. Du kan lese mer om dette i artikler skrevet av Sofie Hexeberg.

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur det her blir bra til slutt, skal til legen snart for å finne ut litt hvordan jeg skal gjøre det, for nå sliter jeg med veldig variert blodsukker, trenings dager går jeg og er lav nesten hele tiden, så må sikkert spise mere karbohydrater disse dagene =)

Eller ta mindre insulin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur det her blir bra til slutt, skal til legen snart for å finne ut litt hvordan jeg skal gjøre det, for nå sliter jeg med veldig variert blodsukker, trenings dager går jeg og er lav nesten hele tiden, så må sikkert spise mere karbohydrater disse dagene =)

Spis et godt måltid med "masse" karbohydrater og noe raskt sukker slik at du får blodsukkeret opp på et stabilt nivå både rett etter, og i tid etter du har spist. Begynn treningsøkta di med et blodsukker på rundt 10-12, men sett litt insulin, hvis ikke går blodsukker opp istedetfor ned mens du trener, for så å synke til føling i etterkant av trening. og som sagt, ha mat og sukkerholdig drikke i nærheten slik at du kan ha påfyll under treningen for å hjelpe til å holde blodsukkeret "trenbart" :-))

Håper jeg klarer å hjelpe! Hadde det helt likt selv før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv diabetes type 1, og har hatt det i 13 år nå. Hvorvidt du har diabetes har ingenting å si på hvor høy forbrenning du har. Uansett, som det nevnes ovenfor så er insulin et anabolt hormon, og du bør derfor ha nok insulin i blodet og regulere med mat/juice mens du trener for å opprettholde et stabilt blodsukker. Har du ikke nok insulin i blodet, er treningen så godt som forgjeves ettersom at cellene dine ikke er i stand til å utvikle seg ordentlig. Det at du har høyt blodsukker er grunnen til at du ikke ser framgang, ikke at du har lav forbrenning (hvem enn som sa dette, kan ikke ha så veldig mye peiling egentlig?).

hmm da kan det m høytblodsukker ha noe med når jeg og søstra mi trene max i fjor at hun ble slank å så masse resultater og jeg nesten ingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis et godt måltid med "masse" karbohydrater og noe raskt sukker slik at du får blodsukkeret opp på et stabilt nivå både rett etter, og i tid etter du har spist. Begynn treningsøkta di med et blodsukker på rundt 10-12, men sett litt insulin, hvis ikke går blodsukker opp istedetfor ned mens du trener, for så å synke til føling i etterkant av trening. og som sagt, ha mat og sukkerholdig drikke i nærheten slik at du kan ha påfyll under treningen for å hjelpe til å holde blodsukkeret "trenbart" :))

Håper jeg klarer å hjelpe! Hadde det helt likt selv før..

jo takk, det du skriver nå hjelper meg faktisk veldig, skal på sykehuse til lege der nå, så han har sikkert mere peiling en fast legen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv diabetes type 1, og har hatt det i 13 år nå. Hvorvidt du har diabetes har ingenting å si på hvor høy forbrenning du har. Uansett, som det nevnes ovenfor så er insulin et anabolt hormon, og du bør derfor ha nok insulin i blodet og regulere med mat/juice mens du trener for å opprettholde et stabilt blodsukker. Har du ikke nok insulin i blodet, er treningen så godt som forgjeves ettersom at cellene dine ikke er i stand til å utvikle seg ordentlig. Det at du har høyt blodsukker er grunnen til at du ikke ser framgang, ikke at du har lav forbrenning (hvem enn som sa dette, kan ikke ha så veldig mye peiling egentlig?).

Insulin er et anabolt hormon, men vi har flere anabole hormoner, så å si at trening er forgjeves uten insulin blir feil. Å ta insulin påvirker de andre hormonene, så dette bør vi overlate til trådstarters lege å vurdere.

Det er farlig å gi slike medisinske råd som du kommer med her over internett, spesielt når du begynner å snakke om bruk av insulin i forhold til trening og lignende. Fysisk aktivitet i seg selv gjør at cellene er mottagelige for glukose UTEN insulin, noe som senker insulinutskillelsen for fysisk aktive. Med dette i tankene blir det feil å si at man må ta mer insulin for å få utbytte av treningen.

Til trådstarter: Mange diabetikere opplever gode effekter av et lavkarbokosthold, som vil redusere behovet for å tilføre insulin. Langtidsinsulinet du setter er mer enn tilstrekkelig i forhold til insulinets anabole effekter, så ikke tro at trening er bortkastet uten å sette ekstra insulin.

Hvis du nå velger å prøve ut en karbohydratreduksjon, som jeg absolutt vil anbefale deg som diabetiker, er det viktig at du gjør dette i samråd med lege og tester blodsukkeret ditt hyppig i omleggingsfasen. En slik kostholdsendring VIL redusere behovene dine for insulin, men om du er nøye med målingene vil dette kunne være veldig positivt på lengre sikt.

Den vanlige fremgangsmåten ved diabetes er å fortsette å spise som normalt, og tilpasse insulintilførselen etter dette. Diabetes kan veldig forenkles sammenlignes med en karbohydratintoleranse, og ved andre matintoleranser vil løsningen være å redusere eksponeringen for det man reagerer på. Dette er også en veldig logisk fremgangsmåte ved diabetes, og forklarer hvorfor det er fornuftig å redusere inntaket av karbohydrater.

Om du har oppfølgingsspørsmål, kan du gjerne sende meg en pm eller spørre her, så skal jeg hjelpe etter beste evne. Vær forsiktig med å ta medisinske råd over nettet, og om du innfører noen endringer er det viktig å ta dette i samråd med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insulin er et anabolt hormon, men vi har flere anabole hormoner, så å si at trening er forgjeves uten insulin blir feil. Å ta insulin påvirker de andre hormonene, så dette bør vi overlate til trådstarters lege å vurdere.

Det er farlig å gi slike medisinske råd som du kommer med her over internett, spesielt når du begynner å snakke om bruk av insulin i forhold til trening og lignende. Fysisk aktivitet i seg selv gjør at cellene er mottagelige for glukose UTEN insulin, noe som senker insulinutskillelsen for fysisk aktive. Med dette i tankene blir det feil å si at man må ta mer insulin for å få utbytte av treningen.

Til trådstarter: Mange diabetikere opplever gode effekter av et lavkarbokosthold, som vil redusere behovet for å tilføre insulin. Langtidsinsulinet du setter er mer enn tilstrekkelig i forhold til insulinets anabole effekter, så ikke tro at trening er bortkastet uten å sette ekstra insulin.

tusen takk for hjelpen, skal til legen om noen uker for å snakke om det her , pga at blodsukeret faller veldig brått etter trening og siden han har jobbet lenge med dette ville han følle meg opp =)

Hvis du nå velger å prøve ut en karbohydratreduksjon, som jeg absolutt vil anbefale deg som diabetiker, er det viktig at du gjør dette i samråd med lege og tester blodsukkeret ditt hyppig i omleggingsfasen. En slik kostholdsendring VIL redusere behovene dine for insulin, men om du er nøye med målingene vil dette kunne være veldig positivt på lengre sikt.

Den vanlige fremgangsmåten ved diabetes er å fortsette å spise som normalt, og tilpasse insulintilførselen etter dette. Diabetes kan veldig forenkles sammenlignes med en karbohydratintoleranse, og ved andre matintoleranser vil løsningen være å redusere eksponeringen for det man reagerer på. Dette er også en veldig logisk fremgangsmåte ved diabetes, og forklarer hvorfor det er fornuftig å redusere inntaket av karbohydrater.

Om du har oppfølgingsspørsmål, kan du gjerne sende meg en pm eller spørre her, så skal jeg hjelpe etter beste evne. Vær forsiktig med å ta medisinske råd over nettet, og om du innfører noen endringer er det viktig å ta dette i samråd med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insulin er et anabolt hormon, men vi har flere anabole hormoner, så å si at trening er forgjeves uten insulin blir feil. Å ta insulin påvirker de andre hormonene, så dette bør vi overlate til trådstarters lege å vurdere.

Det er farlig å gi slike medisinske råd som du kommer med her over internett, spesielt når du begynner å snakke om bruk av insulin i forhold til trening og lignende. Fysisk aktivitet i seg selv gjør at cellene er mottagelige for glukose UTEN insulin, noe som senker insulinutskillelsen for fysisk aktive. Med dette i tankene blir det feil å si at man må ta mer insulin for å få utbytte av treningen.

Til trådstarter: Mange diabetikere opplever gode effekter av et lavkarbokosthold, som vil redusere behovet for å tilføre insulin. Langtidsinsulinet du setter er mer enn tilstrekkelig i forhold til insulinets anabole effekter, så ikke tro at trening er bortkastet uten å sette ekstra insulin.

Hvis du nå velger å prøve ut en karbohydratreduksjon, som jeg absolutt vil anbefale deg som diabetiker, er det viktig at du gjør dette i samråd med lege og tester blodsukkeret ditt hyppig i omleggingsfasen. En slik kostholdsendring VIL redusere behovene dine for insulin, men om du er nøye med målingene vil dette kunne være veldig positivt på lengre sikt.

Den vanlige fremgangsmåten ved diabetes er å fortsette å spise som normalt, og tilpasse insulintilførselen etter dette. Diabetes kan veldig forenkles sammenlignes med en karbohydratintoleranse, og ved andre matintoleranser vil løsningen være å redusere eksponeringen for det man reagerer på. Dette er også en veldig logisk fremgangsmåte ved diabetes, og forklarer hvorfor det er fornuftig å redusere inntaket av karbohydrater.

Om du har oppfølgingsspørsmål, kan du gjerne sende meg en pm eller spørre her, så skal jeg hjelpe etter beste evne. Vær forsiktig med å ta medisinske råd over nettet, og om du innfører noen endringer er det viktig å ta dette i samråd med legen din.

Beklager for at jeg prøver å hjelpe, men mine diabetesleger er faktisk to av de beste i landet, så jeg vet hva jeg prater om;)

Det at jeg kom med råd om insulinmengde osv, var bare for å forklare hvordan det fungerer for MEG, og for å gi henne litt pekepinn.

Det at kroppen ikke fungerer skikkelig dersom en har diabetes type 1 og ikke har nok insulin i blodet er ikke "feil" slik som du påstår, det har jeg erfart selv og vet at er sant, samt diabetesleger verden over sier det samme. Det som skjer når en trener uten nok insulin i blodet, er at cellene ikke er i stand til å ta opp oksygen og treningen blir forgjeves, i tillegg til at blodsukkeret stiger istedetfor å synke. Så, jo, jeg vet veldig godt hva jeg prater om;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...