Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Visste ikke hvordan jeg skulle forklare i overskriften :p Når man bytter treningsprogram, og Slutter å gjøre F.eks. Knebøy for en stund... Da blir en jo svakere i øvelsen og går ned fra kanskje 50 kg til 30-35 kg (?) Men når en begynner igjen med den, bygger en muskler når en begynner på 35 kg igjen? Om det gav mening :p

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32777-%C3%A5-slutte-med-%C3%B8velser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du slutter å trene en muskel vil den selvfølgelig gradvis gå nedover. Og si du tar 50 i knebøy, og tar 2 måneder "ferie" så vil du kanskje være nede på rundt 30. Når du starter på nytt vil du bygge muskelen oppover igjen, og komme tilbake til standen du var i etter gradvis økning. Det er viktig at du ikke hiver deg på samme vekten som før dersom du tar pause, og heller tar tid til å bygge opp muskelen igjen slik at du ikke påfører deg selv skade. :-)

• 2 uker senere...

Om du bytter knebøy ut med en øvelse hvor du ikke trener samme muskelgrupper og støttemuskulator som knebøy, så vil du jo være nødt til å trene disse musklene opp på nytt når du begynner med knebøy igjen. Du vil kanskje ikke bruke like lang tid på å komme opp på 50 kg andre gang som første gang. Google muskelminne. Du bygger muskler/blir sterkere, men du har kanskje gått noen skritt tilbake avhengig av hvilken øvelse du gjorde i stedet for knebøy.

om du bytter treningsprogram, så bør dette nye programme også inneholde beinøvelser som f.eks utfallsvarianter, beinpress, leg extentions,mleg curl, hip thurtst, og aller helst enn annen form for bøy - frontbøy. Da får du ikke dette problemet. Å bytte til et program uten overnevnte øvelser, virker, for meg, som et veldig merkelig valg

Det er forskjell på å bytte øvelser for en muskelgruppe og det å ekskludere øvelser for en muskelgruppe.

Gjør du sistnevnte vil du jo ikke stimulerer til mer muskelvekst og du vil nok bli svakere.

Det går dog helt fint å bytte ut enkelte øvelser med noen andre/lignende som trener samme muskelgruppe.

Det er forskjell fra person til person. Jeg og samboeren min kjører samme program. Vi byttet ut knebøy med utfall i 3 mnd (av spesifikke grunner). De andre øvelsene vi kjørte for låra (benpress, leg extension og rumenske markløft) beholdt vi. Likevel, da vi etter 3 mnd gikk tilbake til knebøy, så økte samboeren min, hun kunne starte på høyere vekt, mens jeg gikk tilbake med 20 kg. På utfall økte vi begge to med samme antall kilo over de 3 mnd.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...