Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Denne høsten lovet jeg meg selv å bli flinkere til å trene styrke. Jeg husker jeg fikk et program for 8 år siden av en PT på Elixia ved innmelding, med 12 repetisjoner x 3 serier.

Dette har "svidd seg fast", men jeg lurer på hvor treningssmart dette er? Jeg er ingen erfaren styrketrener, og synes 3 serier med 12 reps er overkommelig, så det fungerer jo sånn sett (jeg gjennomfører økta), men jeg har lurt litt på om det er mer effektivt å gjøre andre ting? Færre reps, flere serier feks? Jeg har jo blitt sterkere, men ikke så voldsomt.

En typisk styrkeøkt er:

- Markløft (35 kg, jeg klarer ikke holde mer vekt på stanga, da glipper jeg)

- Triceps (henda på en benk, strake bein, senke opp og ned)

- Bicepscurl (8 kg per arm)

- Gående utfall (8 kg manualer i hver arm)

- Mageøvelser ("roing" med 8 kg manual)

- Knebøy (20 kg)

- Legger (55 kg, senke opp og ned i maskin)

Avslutter med 10 minutter kontinuerlige plankeøvelser for mage/rygg.

Lurer også på om noen har noe tips angående markløft. Jeg er i stand til å ta mer, men begrenses av gripeevnen.

Fortsetter under...

Jeg får som regel til 2 slike økter i uka, noen ganger 3. På dager med intervaller og løping, kjører jeg ofte bare 3-4 øvelser, men ikke hele greia.

Jeg gjør også 3-4 øvelser i supersett, for å unngå å kuke rundt alt for mye.

Du har ikke blitt sterkere fordi du ikke spiser nok! Valgene du tar i hverdagen gjør at du ødelegger for deg selv. Men utenom det, så vil forskjellig muskler trenge forskjellig antall repetisjoner, ut i fra dine mål.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...