Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 155cm høy og veier 41/42kg, er 22 år. Har søkt på flere kalorikalkulatorer om mitt daglige behov, men får så forskjellig på alle. Spiser per dags dato 1350 og øker med 50 hver uke. Jobber 3 dager i uka på en matbutikk hvor jeg driver med varepåfyll, utover det er det lite aktivitet. Hvor mange kalorier trenger jeg for å holde vekta?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32699-hvor-mye-kalorier-daglig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg er 155cm høy og veier 41/42kg, er 22 år. Har søkt på flere kalorikalkulatorer om mitt daglige behov, men får så forskjellig på alle. Spiser per dags dato 1350 og øker med 50 hver uke. Jobber 3 dager i uka på en matbutikk hvor jeg driver med varepåfyll, utover det er det lite aktivitet. Hvor mange kalorier trenger jeg for å holde vekta?

Du er undervektig - hvorfor skal du holde vekta?

Legg deg på 1500 med en gang - det er virkelig ikke mye - og du kunne fint lagt deg høyere også, men antar at det er noe psykisk bak dette!?

Forbrenningen vil tilpasse seg med tiden, og du bør fint kunne sise nærmere 2000 kalorier daglig NÅR kroppen din er normalvektig og får nok næring. Frem til det skjer vil den spare på alt som spares kan - dette inebærer at flere kroppslige prosesser blir mindre effektive/neglisjeres fordi kroppen din ikke får den energien den trenger.

Du er undervektig - hvorfor skal du holde vekta?

Legg deg på 1500 med en gang - det er virkelig ikke mye - og du kunne fint lagt deg høyere også, men antar at det er noe psykisk bak dette!?

Forbrenningen vil tilpasse seg med tiden, og du bør fint kunne sise nærmere 2000 kalorier daglig NÅR kroppen din er normalvektig og får nok næring. Frem til det skjer vil den spare på alt som spares kan - dette inebærer at flere kroppslige prosesser blir mindre effektive/neglisjeres fordi kroppen din ikke får den energien den trenger.

Ja, resultatet av slankekur hvor jeg har levd på 800 kalorier i ett år kombinert med masse trening, men har jobba meg opp på 1350 og kutta ut treninga og skal fortsette og øke, men vil ikke oppleve det ubehaget mange gjør når de øker fort med vannsamling osv. Så langt har jeg sluppet unna det. Men vil ikke opp i vekt heller, hvertfall ikke mye når jeg har jobba så hardt for å gå ned. Skal begynne og trene styrke etterhvert igjen, men det blir når jeg evt ligger i overskudd.

Ja, resultatet av slankekur hvor jeg har levd på 800 kalorier i ett år kombinert med masse trening, men har jobba meg opp på 1350 og kutta ut treninga og skal fortsette og øke, men vil ikke oppleve det ubehaget mange gjør når de øker fort med vannsamling osv. Så langt har jeg sluppet unna det. Men vil ikke opp i vekt heller, hvertfall ikke mye når jeg har jobba så hardt for å gå ned. Skal begynne og trene styrke etterhvert igjen, men det blir når jeg evt ligger i overskudd.

men med den vekten du har nå er BMI-en din 17,5 hvilke er undervekt uansett hvordan du vrir og vender på det. Jeg er ikke veldig fan av BMI i utgangspunktet da det ikke tar hensyn til muskelmasse, vann i kroppen, fett osv... MEN: når den ver såpass lav som 17,5 så er det ingenting annet å si enn at du er undervektig. Særlig når du i tillegg lever på så begrenset inntak.

Har du menstruasjon? Hvis ikke bør iallfall det i seg selv være tegn nok på at kroppen din ikke har det bra.

Ellers finnes det så mange konsekvenser av undervekt over tid at jeg ikke engang gidde å ramse dem opp. MEN: hormoner - de never jeg fort fordi de vil virkelig kunne klusse det til for deg både psykisk (man blir fort deprimert, kan lettere utvikle tvang og angst når en lever i en undervektig kropp og med lite mat over tid) og fysisk (nedsatt stoffskifte, og kroppen kan så og si slutte å produsere østrogen).

Hvorfor ikke fortsette å jobbe med kroppen - øke inntaket gradvis + tillate kroppen å ha en sunn vekt?! Hva har du å tape?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...