Gå til innhold

Excel - tips og triks til deg som lager treningsprogram..


Anbefalte innlegg

Jeg er en stor fan av å bruke excel når jeg skal lage programmer hvor jeg kalkulerer belastningen uker fremover. f.eks. økning på 2,5% fra uke 1 til 2, og tenkte det ville være nyttig for en del her. Spesielt de som designer treningsprogram.

Nedenfor ser dere et eksempel på hvordan en mandag kan se ut.

  1. Sett opp en tabell som jeg har gjort på bilde 1 med de øvelsene du velger å ha med i programmet. Nå har jeg tatt utgangspunkt i mine 1rm fra August, og plassert de i en tabell øverst, som jeg kan bruke for å kalkulere prosent av min 1rm.
  2. Når dere har laget tabellene som jeg har gjort nedenfor, så begynner dere med å skrive "=". Dette betyr at du skal skrive en formel, og er nødvendig for at excel skal kunne regne ut. Etter det så trykker dere på ruten i tabellen hvor dere har skrevet 1rm. Da vil bokstaven i gruppen (loddrett) og tallet i perioden (vannrett) automatisk dukke opp. Til meg så kom Knebøy opp som B2. Jeg har tatt et dollartegn$ foran og bak bokstaven i formelen. Dette gjør at du kan dra cellen til siden, og det vil automatisk kopiere det som står i cellen.
  3. Så begynner vi med prosentregningen. Ettersom det er uke 1 og mandag, så tar jeg 60% av min 1rm. For å finne ut dette så skriver du =B2/100*60. "B2" er cellen du har skrevet din 1rm i, og dette vil variere om du har skrevet det i en annen celle. "/" betyr å dividere, og vi dividerer på 100 for så å gange med 60 som er prosenten. Press Enter og det vil automatisk regne ut 60% av din 1rm. Du forandrer bare på det bakerste tallet for å forandre prosenten.

post-3399-14440995952836_thumb.png

post-3399-14440995953145_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...