Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg bruker rundt om 80 kg på hip thrust for 6-8 reps.. Er det lurest å fortsette å øke (hver eller annenhver økt) eller burde jeg heller fokusere på muskelkontakt på litt lettere vekter (som 70 kg f.eks)?

Jeg trodde at en kun bygde muskler om en økte på vektene.. Men leste at muskelkontakt var viktigere?

Og isolasjonsøvelser som reverse hyper og pull through, er det bedre å ha litt lettere belastning der og?

Fortsetter under...

Denne posten er min personlige synsing:

Det er lettere å "kjenne" muskelen arbeide når man trener med lettere vekter og flere reps. Det betyr ikke nødvendigvis at dette er måten å gå frem på for å nå målene dine, men det kommer og veldig an på hva slags mål du har.

Kroppsbyggere er jo ute etter muskelvolum for alle pengene jevnt spredd ut over hele kroppen, og da innebærer jo det også at man må trene opp en haug med mindre muskler, som biceps, underarmer, legger, bakside skuldre, osv.

Små muskler kan man ikke kjøre like tungt som store muskelgrupper, ihvertfall ikke uten at teknikken begynner å skorte og at kroppen kompenserer med å koble inn alle andre tilgjengelige kroppsdeler, noe som kanskje ikke gjør det så lett å trene opp nøyaktig de musklene man vil trene. Jo færre/mindre muskler en øvelse bruker, jo mer påpasselig må vi være med å la ego ligge og la kroppen selv velge hvor tungt vi skal kjøre.

Men på den andre siden så vil jeg nå påstå at hvis man trener med skikkelig teknikk,og sørger for å passe på at teknikken sitter skikkelig, så trenger man ikke "føle" musklene heller. Jeg har ihvertfall aldri kjent noe særlig "muskelkontakt" når jeg trener knebøy eller markløft, og det har ikke hindret meg i å hverken løfte tungt eller få ganske så ålreite bein, men så har jeg ganske innafor teknikk også.

Men som sagt, det kommer jo litt an på deg og dine mål. En sterk rumpe vil kanskje ikke være like stor som om du hadde kjørt 110% fokus på muskelvolum,men den vil være sterkere og antakeligvis kunne bidra bedre under tung knebøy og markløft. Eller så kan du jo ta en "ja takk,begge deler"; og trene først mot styrke, og så legge inn noen sett etterpå,hvor du tar av noen kilo og tar noen flere repetisjoner? Forøvrig; hvor mange rumpeøvelser trenger man egentlig? Holder det ikke med mark, bøy og evt glute bridge?

Tusen takk!

Akkurat styrke trener jeg helst for utseende, da jeg trener andre treningsformer utenom (løping, sykling osv) mer for kondisjon og at det er "bra" for kroppen :p Hvordan trener en for muskelvolum?

På hip thrust og knebøy tar jeg både tunge sett og sett med flere repetisjoner... Markløft får jeg så vondt i håndledda av, at jeg ikke greier å holde stangen oppe etter 4-5 repetisjoner! Derfor tar jeg noen isolasjonsøvelser i tillegg :p

Tusen takk!

Akkurat styrke trener jeg helst for utseende, da jeg trener andre treningsformer utenom (løping, sykling osv) mer for kondisjon og at det er "bra" for kroppen :p Hvordan trener en for muskelvolum?

På hip thrust og knebøy tar jeg både tunge sett og sett med flere repetisjoner... Markløft får jeg så vondt i håndledda av, at jeg ikke greier å holde stangen oppe etter 4-5 repetisjoner! Derfor tar jeg noen isolasjonsøvelser i tillegg :p

Styrke går mest mot få reps(1-5), mange sett(alt fra 1-10) og tunge vekter, hvorhen muskelvekst går mot flere repetisjoner(8-12 er det vanligste), færre sett(2-4) ,og noe lavere vekter.

Får du vondt i håndleddene av markløft? Hvordan løfter du da? Håndleddene skal igrunn ikke gjøre stort i markløft, de skal henge loddrette rett ned og forbinde hendene med resten av kroppen. Hendene griper, og det er ikke uvanlig å slite med grepet, men selve håndleddene skal ikke gjøre stort.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...