Gå til innhold

Svai rygg og bøy


Jenny95

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som har erfaring med trening med en svai rygg? Jeg har en litt for svai rygg, at det ser ut som jeg skyter rompa ut med vilje når jeg reiser meg opp fra feks. bøy - selvom jeg prøver å være så rett i ryggen som mulig… Nederste del av ryggen treffer aldri gulvet når jeg ligger. Dessuten merker jeg det veldig godt i nedre del av veldig mange øvelser - og det tenker jeg kanskje ikke er så bra, eller? Jeg tar planken hver dag, og håper kjernemuskulaturen blir litt sterkere med tiden. Kanskje det kan hjelpe.

Er veldig redd for å få prolaps, så hvordan trene spesielt underkroppen best mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Vi tåler litt krum, men svai må vi være forsiktig med. En stram hofteleddsbøyer kan bidra med at rompa stikker ut. Ser for meg ala lower crossed syndrom ettersånn som du forteller. Min personlige mening er at om du sliter med bøy, prøv å tilbring mest mulig tid dær, samtidig som fortsetter å utvikle deg teknisk å gjør research. Du kan jo eventuelt legge ut en video eller få en kompetent person (personlig trener) på ditt treningsenter til å hjelpe deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Hei!

Er det noen her som har erfaring med trening med en svai rygg? Jeg har en litt for svai rygg, at det ser ut som jeg skyter rompa ut med vilje når jeg reiser meg opp fra feks. bøy - selvom jeg prøver å være så rett i ryggen som mulig… Nederste del av ryggen treffer aldri gulvet når jeg ligger. Dessuten merker jeg det veldig godt i nedre del av veldig mange øvelser - og det tenker jeg kanskje ikke er så bra, eller? Jeg tar planken hver dag, og håper kjernemuskulaturen blir litt sterkere med tiden. Kanskje det kan hjelpe.

Er veldig redd for å få prolaps, så hvordan trene spesielt underkroppen best mulig?

Korsryggen skal være svai, men brystryggen nøytral. Eller mener du krum?

Et vanlig problem er at setemuskulaturen ikke er nok involvert i hofteekstensjon, da vil det se ut som at man bare reiser seg opp uten at hofta skyter fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har stor svai nede på ryggen og er rett og slett enkelte ting jeg må være forsiktig med. Hvis jeg skal ta sit-up skal jeg ikke låse føttene mine noen plass og ikke tvinge nedre del av ryggen ned i gulvet - for da blir det feil stilling for kroppen min. Kropper er nå litt ulik - så hvis jeg tar squats med vekter ser det kanskje ut som jeg gjør meg til - enda jeg gjør ryggen min rett til øvelsen=) Skal svaien bort må jeg krumme ryggen og da blir det feil igjen. Jeg fikk en PT å gå gjennom ulike øvelser for meg og det blir jeg å gjøre når jeg skal få lært meg markløft og slik. Jeg har trent opp rygg og mage godt i et år snart for å ha det stabilt rett og slett, slik at jeg skal tåle å begynne med de tyngre øvelsene=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...