Gå til innhold

Opphold pga sykdom


Valdresdama

Anbefalte innlegg

Jeg har trent kjempebra og litt tøft over en noe lengre periode nå, og det har vært veldig moro. Men innimellom blir jeg "dårlig" - dvs sliter en del med magen (ingen forandring med avføring), mister noe matlyst, skjelven (spesielt i hele armen, men også generelt i kroppen) og føler meg utilpass. Sliter en del psykisk i perioder, men tror ikke at dette er det.

Når en har trent såpass bra i en periode, blir en jo litt redd for at det er "bortkastet" når en tar seg treningsfri pga at man ikke føler seg i form. Bare jeg tenker på trening, føler jeg meg uvel.

Mitt spørsmål er da: hvor lenge kan man være borte fra trening før man evt merker det? Altså at man kan fortsette der en "slapp" før sykdom.... Sikkert veldig individuelt, men.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva trener du og hvor lange pauser tar du?

Muskler er en ferskvare og trenger jevnlig trening for å vedlikeholde seg, men selv om du tar en liten pause og musklene svinner litt så "husker" musklene og de bygger seg raskt opp igjen.

Jeg er selv en jogger og kan fint ta pause fra joggingen en uke eller to uten at det påvirker formen noe særlig.

Men er jo spesielt at du plutselig får slike anfall. Hvor lenge har du trent og hvor hardt trener du når disse nedturene kommer? Blir du veldig trøtt, har lite overskudd etc? Kan du være overtrent eller utbrent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - takk for svar:)

Jeg trener mest styrke. Stort sett har det vært 3-4 økter i uka, så det er jo ikke så veldig mye. Utover det har det av og til kun vært noen gåturer, samt sykkel innendørs (nå om høsten). Jeg vet jo at muskler er ferskvare, og det er derfor jeg blir noe "engstelig" når formen ikke er der og en har hatt en lengre og god treningsperiode. De siste månedene har jeg fulgt noen program med ikke altfor tunge vekter, men heller fokusert på intensitet da målet mitt nå har vært å gå litt ned i vekt. I tillegg har det vært noe intervall-trening. Jeg har trent nokså aktivt med styrketrening 6-7 år, og har hatt små "pauser" i ferier - tatt litt alternative løsninger da som ikke har vært hardt i det hele tatt.

Ja, det er pussig at jeg får slike anfall med jevne mellomrom. Jeg har faktisk vært hos lege med det og tatt masse prøver og undersøkelser, men ikke funnet ut noe..... Derav mener lege det kan være psykisk relatert....

Nå skal det være sagt at det har vært en litt tøff periode (ca 1,5 mnd) hvor min mor har vært veldig dårlig og jeg har pendlet til 25 mil for å være hos henne. Denne pendlingen og engstelsen kan jo være noe av årsaken denne gangen. Heldigvis går det mye bedre nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det psykisk ja. Jeg tenker utbrent. Man kan fort bli det når det er mye stress og bekymringer i livet og det høres jo det ut som om du har hatt en del av i det siste.

Om du ser tilbake; har det være stressrealterte situasjoner tidligere som har vært rundt tiden du fikk anfall sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men også; har du fått i deg nok mat? Du sier du trener hardt, men husk at restitusjon og tilstrekkelig næring spiller også en stor rolle. For en stund tilbake hadde jeg noe lignende jeg også, og med lite mat, lite søvn og restitusjon, sammen med hard og mye trening og psykisk stress (sykdom i familie ol), men ved å roe ned, og sørge for overnevnte så er helsa også bedret seg, samt at resultater endelig begynner å komme- ikke bare fysisk, men også mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så "gode" tilbakemeldinger jeg har fått fra dere!

Disse plagene kommer med jevne mellomrom og jeg mener og tror at det ikke har sammenheng med noen stressende perioder av den grunn. Jeg har prøvd å tenke rundt akkurat dette, men finner ikke noe mønser....

Når det gjelder stoffskiftet, skal det være sjekket. Men jeg har lyst til å få sjekket det igjen med det første. Det er utrolig mye som kan ligge der, men som sagt - det har ikke vært noe der tidligere. Jeg har blitt sjekket både i "hue og ræva" - med både blodprøver, gastroskopi og endoskopi, men alt er bra.... Nei, jeg er nok litt enig at det kan ligge noe psykisk her. Det skal være sagt at jeg faktisk har en psykatrisk diagnose, så.....

Når det gjelder mat, er det et eget kapitell.. Har hatt som mål å gå ned ca 5 kg på 6 mnd, og det har jeg klart:) Jeg har ikke sultet meg, men det er helt klart at jeg har vært "redd" for å legge på meg - dette med bakgrunn i overvekt i yngre alder. Men som sagt, jeg har ikke sultet meg - ligget litt i underskudd, men skeiet nokså mye ut innimellom. Bl.a. på ferie og ofte spesielt lørdager, men også utenom det. Så jeg vil tro at totalt sett (for en må jo se det over tid) vil kaloriene være alt fra 1500-2200 - og enda mer når jeg virkelig skeier ut;) Nå er målet å ligge der jeg er, så mat blir en jobb med utover vinteren - for nå er det jul:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...