Gå til innhold

Høy rep eller lav rep? Starting strength


eat-train-getfit

Anbefalte innlegg

Jente på 22 år, 64 kg 170 høy.

Hei trent mye opp og ned før, men blir alltid påvirket av alle forumer osv jeg leser så blir like forvirret hver gang angående trening.Etter å drevet mye med to-splitt, høyrep og lavrep men uten no ordentlig rutine/hva jeg drev med eller fulgte opp progresjon vil jeg komme ordentlig i gang med dette nå.

Fikk klargjøringen jeg trengte en del etter å ha lest "kukerundtsyndromet".

Har egentlig bare to spørsmål til noen erfarte mennesker der ute?

Nå som jeg ikke har trent ordentlig med rutine på en stund, vil jeg annse meg selv som "nybegynner", hvertfall i form av at kroppen min burde reagere som om jeg skulle vært en.

Målet er som de fleste andre jenter, stramme opp og bygge på rumpa!

Men målet før "bygging av rumpe å no andre kompliserte greier" er å redusere fettprosenten!!

Har fått en skikkelig dobbelhake disse dager...

1.

Det jeg lurer på er, er det mulig å kjøre "starting strength" istedet for 3 dager i uka, to dager i uka.

(forstått det sånn at jeg vil bygge maksimal styrke på dette, helt greit for mitt mål vil jeg tro?)

Også en heavy rumpe økt, altså 4-5 sett med isolerte rumpeøvelser med høyrep en gang i uka?

2. Et annet spørsmål, som de fleste vil sikkert syns er idiotisk men prøver meg alllikavel.

Hvis man trener mye, spiser mye sunt osv. Så vil man jo gå opp med en gang ferien kommer.

I forhold til kosthold. Er det en måte å "gjøre klar" kroppen til ferien så man ikke smeller opp i fett/vekt?

(holder meg unna karbo, uten typ havregryn, knekkebrød og en del frukt og bær )

Burde jeg spise mer karbo litt og litt så kroppen kan gjøre seg klar for å ikke bli oppblåst med en gang ferien er i gang og alkohol/god mat inntar kroppen?

Hatt for mange dårlige erfaringer med dette, holde meg sunn før ferien. Så ser/føler jeg meg bare som en dritt hele ferien fordi kroppen min ikke er vant til type maten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1: ja, det er fullt mulig å kjøre starting strength to dager i uka istedenfor tre. Bare husk å følge programmet slik det står ellers, og å øke vektene hver gang.

Du kan fint legge til litt ekstra rumpefokus etter hver SS - økt, så lenge dette ikke går helt ut av kontroll og du ender opp med femten rumpeøvelser og sliter deg så mye ut der at du ikke klarer å henge med programmet :)

2;hvis du, når ferien kommer, dropper alt du har av "sunne" vaner og går berserk på ribbefett, medisterfarse og julegodis, så kan dette medføre en kortvarig økning i vekt.

Her er det flere forskjellige ting man kan gjøre.

1: man kan prøve å spise litt mindre ribbe, og heller spise litt mer grønnsaker, så man fremdeles blir mett og koser deg, men får i deg totalt litt mindre kalorier.

2: du kan bruke denne perioden som et supert grunnlag for å trene, med nok kalorier og nok hvile er dette perfekte omstendigheter for å bli sterkere. Ribbe by day, knebøy by Night<3

3: være klar over at hva du spiser i de to ukene julen varer, ikke har på langt nær så mye å si som de andre femti ukene året består av.

Ser muligens jeg har feiltolket spørsmålet ditt. Hvis du blir veldig oppblåst av plutselig overgang til mer karbohydrater, kan det være smart å gradvis øke inntaket av dette, ja.

Det er forsåvidt ellers ingen problemer med å spise karbohydrater ellers, med unntak om hvis man har diabetes, cøliaki, IBS etc. For disse gruppene er jo omstendighetene litt annerledes.

PS ; jeg har litt vanskelig for å se for meg at en person på noenogseksti kilo og 170cm har dobbelthake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da er de tendelig på plass med et ryddig treningsprogram :)

Jaa, kalorier er jo kalorier. Men er mer oppblåstheten, og hele greia med å gå fra underskudd til vanlig samt lite karbo til mye karbo i inntak osv..

Grunnen til "dobbelhake" er jo sikkert litt gener.

Men trente veldig mye før sommerferien, også har jeg tatt en laaang pause fra styrke siden da. spist sunt men.

Tror jeg har pga hard trening-->usunn livstil---> ingen trening, men sunt kosthold, har fått endel oerflødig fett enn vanlig..

Da spesielt dobbehaken jeg legger merke til :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente på 22 år, 64 kg 170 høy.

Hei trent mye opp og ned før, men blir alltid påvirket av alle forumer osv jeg leser så blir like forvirret hver gang angående trening.Etter å drevet mye med to-splitt, høyrep og lavrep men uten no ordentlig rutine/hva jeg drev med eller fulgte opp progresjon vil jeg komme ordentlig i gang med dette nå.

Fikk klargjøringen jeg trengte en del etter å ha lest "kukerundtsyndromet".

Har egentlig bare to spørsmål til noen erfarte mennesker der ute?

Nå som jeg ikke har trent ordentlig med rutine på en stund, vil jeg annse meg selv som "nybegynner", hvertfall i form av at kroppen min burde reagere som om jeg skulle vært en.

Målet er som de fleste andre jenter, stramme opp og bygge på rumpa!

Men målet før "bygging av rumpe å no andre kompliserte greier" er å redusere fettprosenten!!

Har fått en skikkelig dobbelhake disse dager...

1.

Det jeg lurer på er, er det mulig å kjøre "starting strength" istedet for 3 dager i uka, to dager i uka.

(forstått det sånn at jeg vil bygge maksimal styrke på dette, helt greit for mitt mål vil jeg tro?)

Også en heavy rumpe økt, altså 4-5 sett med isolerte rumpeøvelser med høyrep en gang i uka?

Det går helt fint å kjøre SS to ganger i uken istedenfor de vanlige tre dagene (y) Da kan det blir noe slik:

Dag A

Knebøy

Press/Benkpress

Markløft

Chin-ups/pull-ups

Dag B

Knebøy

Benkpress/Press

Rygghev/roing

Chin-ups/pull-ups

Så kan du legge til en høyrep glute-øvelse på dag A og en tung lavrep glute-øvelse, f.eks. hip thrust, på dag B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SS legger opp til økninger hver trening. For jenter vil knebøy og markløft typisk øke 2,5kg hver gang. For press og benkpress kan det hende du må mikroloade ganske tidlig, kanskje med en gang. Dvs. at du øker f.eks. 1kg hver trening. Da må du ha et sett med mikroplater, det er et krav for å kjøre SS. Start med 3 sett á 5 reps, og når det ikke lenger går så bytter du til 5x3.

Chins prøver du å gjøre så mange reps som mulig, f.eks. 3xmax. Det forutsetter at du klarer å gjøre chins ;) Hvis du ikke gjør det så bytt til nedtrekk med smalt grep og evt. assisterte chins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...