Gå til innhold

Problemer med intervalltrening, alternativ trening?


Zcum

Anbefalte innlegg

Hei.

Følger et RYP program, der intervalltrening er en stor del av treningen.

Gira som fy tok jeg på meg treningstøyet og satte igang nedover bakkene her.

Etter oppvarming i en 10 min, snudde jeg, satte på en gullsang på 4min, og satte avgårde.

Men etter jeg hadde jogget i 3min sa kroppen bare totalt stopp.

problem med å puste (utenom det normale) og fikk en stingende smerte i halsen.

Er vel en 30min siden nå, men har fortsatt sting i halsen.

Vet ikke om det har noe med kombinasjonen av at det er en oppoverbakke, ca -7 grader ute og høyt O2 inntak, som kjølte ned lungene og halsen såppas at det strupa igjen.

Noen som har noe tips til dette, evt. alternativ trening som er like bra for fettforbrenning?

har de siste 2 månedene jogget 9,6km 3 ganger i uken, så er ikke det at jeg er fantastisk dårlig trent. Ikke at jeg skal skryte på meg noe toppform heller.

Setter pris på all tilbakemelding, for nå har jeg lyst til knekke armen min, bare for å si ifra til kroppen at han skal høre på hva JEG sier og ikke hva HAN føler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan ha noe med oppoverbakke og -7 grader! Merket en slags smerte i halsen, når jeg gikk mye på ski (før) når det var 10 minusgrader... og når man kjører intervaller blir 02 inntaktet ganske høyt, som du selv sier. Du kan få kjøpt deg en slags dings, som du skal puste i/inn, som er beregnet på trening i minusgrader. Fåes kjøpt på sportsbutikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjappe og kjekke svar, Mest sansynlig så har dere alle rett.

Sånn maske burde jeg få kjøpt meg ja, bare hørt at de koster ganske så mye.

Og du har nok rett anngående oppvarminga Jørgen, jeg får vel kjøre oppvarming til jeg ikke føler noe smerte i henda pga kulda lenger, da burde kroppen være varm og god, og heller kansje kjøre litt mindre hardt i starten.

Hvordan fungerer intervalltrening på sletter forresten? mulig jeg kan vurdere det istedenfor. Etter militæret så har jeg fått slått inn at intervalltrening KUN skal gjøres i oppoverbakker, men så skal det sies at når det kommer til treningsmetoder så er det ingen som er så konservative og steinaldermessig som forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er kulden!

Og intervaller kan gjøres på flat mark. Selv så trener jeg kun intervaller på flat mark.

Og ang lungplus så kjenner jeg noen som bruker slik, og dem er fornøyd. Folk ser litt rart på deg, men men.

Når det er skikkelig kaldt ute, løper jeg intervaller inne og langøktene ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...