Gå til innhold

Teknikk rykk, forsøk på vektløfting


Babo

Anbefalte innlegg

Eg trener fortsatt styrkeløft og mengde (sjølv om det er dårleg med logging) på søndagen derimot rota eg litt rundt med forsøk på å trene på rykk teknikk.

Har aldri hatt nokon form for instruksjon eller nokon til å sjå på meg, så det er fint om nokon kan fortelle meg om det ser ok ut eller om dette er ein eller anna form for oppkjøring til kamikaze sjølvskading (jepp, ein dobbel der).

Misstenker at Fredrik Gyllensten Mr.Rørstadbotnen og wingeer kan ha nokon kloke ord å komme med, og ellers så er eg på eit så lavt nivå her at om det er nokon som har sett ein youtubevideo meire enn meg så hører eg etter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første som slår meg er at du ikke bruker noe kraft fra beina i løftene dine. Kraften man får fra å rette ut knær og hofte skal drive stangen oppover. Når de er rettet ut gjør man en "shrugge" bevegelse med skuldrene, og så drar man den resterende veien opp til brysthøyde, for så å sette seg under stanga. Jeg liker å tenke på at det er jeg som skal under stanga, og ikke stanga som skal presses over hodet mitt. Kanskje det er en idè å trene rykkdrag og rykk fra høyt heng? (De personene som er nevnt over har mye mer peiling enn meg, så får håpe de kommer med noen tips :) )

Kult at du har begynt med oly! Har du prøvd deg på støt også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er at du ikke bruker noe kraft fra beina i løftene dine. Kraften man får fra å rette ut knær og hofte skal drive stangen oppover. Når de er rettet ut gjør man en "shrugge" bevegelse med skuldrene, og så drar man den resterende veien opp til brysthøyde, for så å sette seg under stanga.

Eg forstår kva du sier, er nok for sakte og for lite vekt på til at eg trenger/prøver på å gjere det raskt og kraftfullt. Som med alle andre øvelser så skal det jo gjerast korrekt uavhengig av %/kg men eg er fort litt slapp teknsik på lav vekt. Får prøve på nytt. :) Takker for svar, greit å ha noko å starte med :)

Vil ikkje seie at eg har starta med oly, var berre eit innfall. Også er det artig å gjera noko trening som er litt meire spontant enn mengdetrening.. Har armer/skuldre som egner seg dårlig til å racke stanga i for frontbøy, så bør nok arbeide litt med mobilïtet osv før eg prøver for mykje på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har armer/skuldre som egner seg dårlig til å racke stanga i for frontbøy, så bør nok arbeide litt med mobilïtet osv før eg prøver for mykje på det.

Tøying, tøying, tøying :)

Første gang jeg skulle gjøre en rykkbøy kom jeg ikke ned til parallell en gang! :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tøying, tøying, tøying :)

Første gang jeg skulle gjøre en rykkbøy kom jeg ikke ned til parallell en gang! :roflmao:

Ja, driver å tøyer (og irriterer meg over at eg ikkje har kortere lårbein ;) ) Har fått orden på utside/bakside så no er det vorte innside lår som er den begrendende faktoren. Mobiliteten er bra i styrkeløftbøy, så da må eg jo komme på at eg skal gjere noko som er vanskelegare.. o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som du løfter nå vil ikke være konkurransegodkjent (mange liker å slenge ut det ordet når det kommer til dybde i bøy, første gangen jeg har fått muligheten i oly!). Stangen skal ha en kontinuerlig bevegelse og slik du gjør nå løfter du opp til heng, stopper opp og så starter igjen. En kontinuerlig bevegelse er målet.

Du løfter egentlig greit opp til heng, før du gjør den satsebevegelsen og ødelegger litt for posisjonene dine. Tenk på å ha en glidende bevegelse oppover hele tiden. Og ellers strekk helt ut i hofta i draget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som du løfter nå vil ikke være konkurransegodkjent (mange liker å slenge ut det ordet når det kommer til dybde i bøy, første gangen jeg har fått muligheten i oly!). Stangen skal ha en kontinuerlig bevegelse og slik du gjør nå løfter du opp til heng, stopper opp og så starter igjen. En kontinuerlig bevegelse er målet.

Du løfter egentlig greit opp til heng, før du gjør den satsebevegelsen og ødelegger litt for posisjonene dine. Tenk på å ha en glidende bevegelse oppover hele tiden. Og ellers strekk helt ut i hofta i draget.

Fint at eg kan bidra ;) Veit at eg eg ikkje har tilstrekkeleg motorikk innlært samt mobilitet for "overhead squat" så har så langt satsa på å gjere bevegelsane oppdelt med vilje. (Og litt uvilje og angst for å tryne..) Takk for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint styrkerykke, så legge inn rykkbøy til så dypt du klarer for å innøve mobilitet.

Slik vi lærer vekk i klubben starter vi fra veldig høy heng. Det vil si at man tar stangen med rykkgrep, står oppreist før man knekker litt i knær og hofte og så eksplosivt strekker ut. Når man mestrer dette senker man stangen litt lenger ned på låret og gjentar kanskje 2-3 (midten av lår, rett over knær, gulv.) Du kan jo prøve dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint styrkerykke, så legge inn rykkbøy til så dypt du klarer for å innøve mobilitet.

Slik vi lærer vekk i klubben starter vi fra veldig høy heng. Det vil si at man tar stangen med rykkgrep, står oppreist før man knekker litt i knær og hofte og så eksplosivt strekker ut. Når man mestrer dette senker man stangen litt lenger ned på låret og gjentar kanskje 2-3 (midten av lår, rett over knær, gulv.) Du kan jo prøve dette?

Det kan være ein plan å ta det stykkevis og delt. Er kjekt å ha noko litt meire spontan trening av å til i tillegg til mengde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...