Gå til innhold

dette er ikke naturlig og det skal egentlig være umulig. ( SPM til dere )


Anbefalte innlegg

Heisann.

Dette høres helt sykt ut,men det er faktisk sant.

Vel, høyden min er rundt 1.69 og vekten er nå på 53.5.

Etter jeg kom hjem fra syden i sommer begynte jeg plutselig å bare gå opp i vekt av INGENTING. Jeg snakker legge på seg gjerne et halv kilo bare av å spise mitt normale dagsbehov.

Jeg ble selvfølgelig litt sjokka av at vekten går så mye opp bare av normal spising, så jeg prøvde jo å bare fortsette sånn i noen dager, for jeg tenkte det ikke stemte. Men så hadde det seg sånn at det bare fortsatte sånn, etter tre-fire dager hadde jeg gått opp 0.5kg iløpet av natten. = 2 kg eller noe.

Det eneste jeg vil er å holde vekten min. Jeg vil verken ned eller opp. Tingen er at jeg må være i underskudd for å holde vekten min. Har vært kjempe lenge i underskudd no, og legger bare på meg,kan foresten legge på meg av underskudd og.

Og ikke MINST, jeg har trent skikkelig mye. MASSE cardio løping i tillegg til styrke en gang i uka. (ilag med underskudd). Muskler kan eg ikke få på underskudd+cardio (kun styrke en gang i uka)

Og dette med vekten gjør at treningsmotivasjonen bare synker helt. noen som har erfaring om dette? :(

Jeg skal snakke med en lege om det neste uke,men har ingen særiøst hørt om noe sånt før?

Det er skikkelig nedtur å vite at du må være i underskudd bare for å holde vekten.

Håper noen har noe til svar. MVH meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort fortalt: du ødelegger for deg selv ved å hele tiden ligge i kcal-underskudd og stresse kroppen din med kardio.

Ligger du i underskudd vil maskineriet ditt (kroppen) til slutt tilpasse seg energiinntaket og da begynner du å vedlikeholde vekta på lavere kcal enn tidligere. Dermed legger du også på deg at mindre kcal enn tidligere. Du gjør vondt værre ved å trene mye på underskudd da dette skaper stress som resulterer i økt produksjon av stresshormoner. Disse hormonene gjør bl.a. at du holder mer vann som kan gi illusjon av vektoppgang.

For å fikse dette bør du ta tak i kostholdet og treningen din.

Du må rett og slett venne kroppen din litt og litt til mer mat ved å legge til ca 50 kcal om dagen hver uke. Det er en tidkrevende prosess men verdt det i lengden.

Du bør og redusere kardiotreningen til null eller 1 økt i uka og heller satse på litt flere styrkeøkter enn kun én.

Og ja, dette er et kjent "fenomen", spesielt hos jenter som spiser for lite og trener for mye over en lengre periode.

Og en annen ting... du er for lett i forhold til høyden din og akkurat på grensen til undervektig. Hvorfor vil du veie det du veier nå? Er det ikke speilet som sier noe om hvordan du ser ut, eller er det tallet på vekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt: du ødelegger for deg selv ved å hele tiden ligge i kcal-underskudd og stresse kroppen din med kardio.

Ligger du i underskudd vil maskineriet ditt (kroppen) til slutt tilpasse seg energiinntaket og da begynner du å vedlikeholde vekta på lavere kcal enn tidligere. Dermed legger du også på deg at mindre kcal enn tidligere. Du gjør vondt værre ved å trene mye på underskudd da dette skaper stress som resulterer i økt produksjon av stresshormoner. Disse hormonene gjør bl.a. at du holder mer vann som kan gi illusjon av vektoppgang.

For å fikse dette bør du ta tak i kostholdet og treningen din.

Du må rett og slett venne kroppen din litt og litt til mer mat ved å legge til ca 50 kcal om dagen hver uke. Det er en tidkrevende prosess men verdt det i lengden.

Du bør og redusere kardiotreningen til null eller 1 økt i uka og heller satse på litt flere styrkeøkter enn kun én.

Og ja, dette er et kjent "fenomen", spesielt hos jenter som spiser for lite og trener for mye over en lengre periode.

Og en annen ting... du er for lett i forhold til høyden din og akkurat på grensen til undervektig. Hvorfor vil du veie det du veier nå? Er det ikke speilet som sier noe om hvordan du ser ut, eller er det tallet på vekta?

takk for svar. du har helt rett i det du sa, det er selvfølgelig speilet som teller og ikke noe tall. Jeg har følt meg litt oppblåst og føler jeg har mye vann på meg egentlig, er det pga stress av for mye trening? har hørt mye om dette med stress pga for mye trening og føler det er det som er grunnen kansje, er det sånn at jeg tar til meg mer vann osv pga stress og da? :)

takk for bra svar foresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...