Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg opplever ofte at de siste repetisjonene på siste sett med en øvelse (naturlig nok) blir fryktelig tunge, og ofte klarer jeg ikke de siste. (1/2) Men hvis jeg tar en liten pause og gjør en annen øvelse, blir det (fortsatt naturlig nok) mye lettere. Det jeg lurer på, er hva som er lurest: å fullføre med muligens litt ferre repetisjoner i det siste settet, eller å ta en pause så jeg klarer alle. Har jo skjønt at det kan være et poeng å presse musklene til det ytterste...

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31843-pause-mellom-sett-yay-og-nay/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar - og bra tips.

Noe som kan være litt vanskelig med å gå ned på vektene, er at "spranget" på apparatene ofte er så store. 45 kilo kan f. eks. være i tyngste laget, mens 40 kjennes for lett. På treningssenteret jeg bruker, har også de fleste vektstengene "fast" vekt (man setter ikke på vektskiver selv), så det samme gjelder der...

Tar gjerne imot innspill til hvordan andre løser dette også. ;)

For styrkegains så tar du så lange pauser som du trenger mellom settene. For nybegynnere kan det være 2-3 minutter. Lengden på pausene vil øke etter hvert som du blir sterkere, helt opp til 5-10 minutter. Under et sett med tung belastning så bruker cellene primært ATP som drivstoff. Det som skjer under pausene er at cellene i kroppen gjenvinner ATP slik at de blir klare til å yte igjen.

Kort pause mellom sett brukes typisk når muskelvekst er hovedmålet, type 1-2 minutter pause, og da kanskje spesielt på isolasjonsøvelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...