Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Etter noen intense uker med buldring/klatring så og si hver dag fikk jeg plutselig vondt i ringefingeren. Klarer ikke å si om smerten kommer fra det inderste eller det nest inderste leddet. det eneste jeg kan si at det gjør litt vondt når jeg klemmer hånden sammen til en knytteneve.. Skaden kom etter jeg skulle crimpe et tak. Jeg har lurt litt på om det kanskje er ringbåndskade, men er det noen som har erfaring med samme type skade? Hva må til for at det skal leges? Tenker at jeg bør ta en pause fra klatringa en periode, men det tror jeg kommer til å bli vanskelig... Så jeg lurer egentlig på om det er mulig å bare klatre på bøtter og slopere til fingeren er blitt bedre? Slik at jeg ikke belaster leddet så veldig. Jeg var å klatret i går med skadet finger, men jo "varmere" jeg blir i leddene jo mindre vondt gjør det.. det er værst om morgenen! Noen som har noen fornuftige innspill/erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31692-ringb%C3%A5ndskade-klatring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilket grep er mest naturlig for deg? Mange har ikke korrekt aktivering i fingerfleksorene, og bruker for eksempel et kronisk 'hook grip' (D, vanlig for klatrere). Dette vil overanvende de ytre leddene mens det indre (B) er fritt for arbeid.

130585e5c81912e5320844f26ae07d1f.gif

Flexor Digitorum musklene og lumbrical musklene jobber sammen. Dersom Lumbrical ikke tar sin del av jobben, vil grepet bli deretter, og sene ut i fingrene kan bli overarbeidet og betente. Plukket opp dette tipset av David Weinstock fra NKT. Bare lukk hånda og se hva som er mest naturlig for deg (jeg fant ut at mine lumbricaler heller ikke virket optimalt)

pulley_picture1313285433851.jpg

Takk for svar! Jeg går ut i fra at du snakker om grep når jeg klatrer eller? Hvis du mener når jeg bare knytter neven, så er E det mest naturlige. Hvis ikke kommer jo selvfølgelig an på hvordan takene er. Nå var det en crimp jeg skadet meg på, og det er som du vet et tak som har veldig liten overflate å holde seg fast i. Når jeg crimper legger jeg pekefinger, langefinger og ringefinger (kommer an på hvor mange fingre som får plass) på crimpen og låser av med å legge tommelen oppå pekefinger/langefinger.. mulig jeg misforsto deg!

Jeg leste innlegget ditt feil, du sier jo det at smerten er innerst og ikke ytterst. Kanskje motsatt er problemet, at Lumbrical overarbeider. Men jeg spekulerer jo bare, så klart. Kan også hende at det er noen av fingrene som jobber vesentlig hardere enn de andre, da dette også kan føre til overbelastning, spesielt med din hobby.

http://neurokinetictherapy.com/book Du kan kjøpe denne boka for 12$ og teste fingermusklene, eller ta en tur til manuellterapaut eller lignende.

Kan jo selvsagt hende at problemet ikke er muskulært også, hvem veit! Uansett greit å starte med det enkleste.

Må rett og slett innrømme at jeg beveger meg litt utenfor min komfortsone angående klatringsskader men jeg måtte sette meg inni saken da en bekjent av meg ba meg om hjelp da han slet med mye av det samme.

post-17326-14440990013585_thumb.jpg

Var et slikt grep du skadet deg på? Var det isåfall akutt eller har dette skjedd over tid?. Utfra det jeg har lest meg til så er slike skader ganske vanlige blant klatrere. Det kan enten være en liten strekk på det man kaller for "pulley system" som kort og "enkelt" forklart er viktige bånd i hånd/fingersystemet spesielt når man bøyer fingrene. Det finnes forskjellige behandlingsmetoder utfra hvor alvorlig skaden er. Om du har rel. sterke smerter som ikke gir seg så bør du henvises videre slikt at du få tatt bilder (MR) og evt ultralyd (en erfaren ultralyd tekniker) som kan si noe om alvorlighetsgraden. I mellomtiden anbefaler jeg å tape fingrene (Husker ikke helt nøyaktig hva slags taping man bruker her men du kan evt høre med andre klatreentusiaster). Kan også være lurt å trappe ned på klatringa i noen uker også begynne gradvis igjen samt ikke fremprovosere smerter. Kan også hjelpe med NSAIDS og is i perioder. Håper svaret hjalp og god bedring :)

Hei og takk for svar! :) Ja, var et slikt tak som forårsaket skaden! Ja, jeg har også hørt at det er ganske vanlig skade, men trodde jo selvfølgelig at det ikke kom til å skje meg ;) pleier aldri å gå på crimper før jeg har varmet opp en stund på skikkelige gode tak... Mistenker at det er klatremengden jeg har økt til som er med i bildet! Jeg kjente litt uti økten at etterhvert som jeg gikk ned i mindre tak/crimper at jeg begynte å kjenne noe i ringefingeren.. Men dum som jeg var skulle jeg gi et siste forsøk på en rute som startet med en crimp, og etter det kom smerten. Nå skal det sies at det ikke er kjempevondt, mer ubehagelig. Så jeg satser på at det er en liten strekk! Så jeg får vel prøve å unngå å klatre en liten stund fremover, noe jeg vet kommer til å bli veldig vanskelig! Men man får vel høre på kroppen når den begynner å sutre!

Annonse

Skal sjekke nærmere i klatreskadeboka, men har ikke den nå. Om det er en pulleyskade sp kommer de stort sett av tok much, too soon (med for lite hvile). Vi er tross alt ikke laget for å henge i de ytterste fingerleddene våre, så gradvis oppjustering av belastning er key.

Når skaden først er et faktum (anbefaler å få dette sjekket hos noen med peil for å kunne styre dette litt bedre) er pri 1 å ikke skade mer. Jo mer du klatrer på en ødelagt pulley jo mer ødelegger du den og lengre tid tar rehaben. Har som sagt ikke litteraturen min her, men mener enkle pulleyskader tar 10-14 dager og de mer alvorlige opp mot 12 uker.

Ville anbefalt deg å kjøre minst 10 dager borte fra klatring før du (hvis smertefri) begynner med enkel klatring på bøtter og slopers med pulleytaping hvorpå du gradvis øker belastningen innenfor smertefri klatring

Takk for svar folkens! Tviler på at det er røket, fordi det kom ikke som et "snap" hvis du skjønner... merket det ikke så veldig før 2-3 min etter. Pluss at hvis det hadde vært røket så innbiller jeg meg at det hadde vært vondere! Det er som sagt ikke vondt, men mer ubehagelig! Nå som jeg skriver dette kjenner jeg det såvidt! mulig det er fordi jeg har brukt hendene i hele dag (ikke klatring), så leddet er blitt varmet opp! Men takk for gode tips! jeg skal ta det med ro i hvertfall en uke og så hvor jeg ligger an! så skal jeg begynne forsiktig med bøtter og slopers type 2 ganger i uken! :)

Skal sjekke nærmere i klatreskadeboka, men har ikke den nå. Om det er en pulleyskade sp kommer de stort sett av tok much, too soon (med for lite hvile). Vi er tross alt ikke laget for å henge i de ytterste fingerleddene våre, så gradvis oppjustering av belastning er key.

Når skaden først er et faktum (anbefaler å få dette sjekket hos noen med peil for å kunne styre dette litt bedre) er pri 1 å ikke skade mer. Jo mer du klatrer på en ødelagt pulley jo mer ødelegger du den og lengre tid tar rehaben. Har som sagt ikke litteraturen min her, men mener enkle pulleyskader tar 10-14 dager og de mer alvorlige opp mot 12 uker.

Ville anbefalt deg å kjøre minst 10 dager borte fra klatring før du (hvis smertefri) begynner med enkel klatring på bøtter og slopers med pulleytaping hvorpå du gradvis øker belastningen innenfor smertefri klatring

injury-a2-finger-anatomy-2.jpg

Avrevet leddbånd? Ouch... Er dette noe du ser ofte hos klatrere?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...