Gå til innhold

Restutisjon etter kort styrkeøkt


lille meg

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har blitt veldig glad i å trene styrke. Skjønner at det selvsagt er vitkig med hvile, men -hvor- viktig er det hvis man trener veldig korte økter?

I dag trente jeg f. eks.:

armer: 30 push ups, 3x10 benkepress, og 3x10 biceps curl

ben: 3x10 hip thrust, 3x10 benpress og 3x10, leg curl

mage: 3x10 abdominal chrunch (i apparat), 3x10 abdominal twist (i apparat) og 3x10 der jeg hang med armene i et slags stativ og løfter bena strakt fremover.

Kan jeg i teorien gjøre det samme i morgen igjen og få utbytte av treninga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må huske skaderisiko av og kjøre samme muskel 3 dager på rad. Jeg anbefaler nå absolutt alle 48 timer hvile, hvis ikke man kjører styrkeløftprog eller lignende hvor hele poenget er og overtrene muskelen :) Men skift program hvis du vil trene flere enn 3 dager i uka :) Push/pull 5/3/1 eller noe sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk litt rundt på forumet, finner tråder som handler om både push/pull og 5/3/1. Er 2 forskjellige treningsprogrammer :) For ville absoloutt ikke gjort det du gjør nå hver gang :) Du mangler muskelgrupper som rygg fks :) Men les litt rundt på forumet, man kan finne svar på det meste om man orker og leite :) Good luck :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener bein 5 av 7 dager i uken. Noen uker er jeg mer restituert enn andre da belastningen går i syklus.

Det er helt uproblematisk å trene samme muskel flere ganger per dag, eller dager på rad. Hvor lang tid den trenger på å restituere avhenger av belastning og muskel. F.eks. vil det ta lengre tid å restituere fullt etter en tung markløftøkt, enn en tung knebøyøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...