Gå til innhold

Korsryggsmerter


ShreddedWheat

Anbefalte innlegg

Hei! Har i over en lang periode hatt vondt i korsryggen, men det har vært litt opp og ned en god stund, før det nå i det siste har blitt veldig ille. Våkner faktisk opp med ryggsmerter.

Smertene er ikke noe spesielt ille når jeg trener, men er en konstant verking.

Jeg er nøye med teknikk, og har alltid rett rygg, med god svai. Treningskompisen min er i tillegg en PT og ser på formen min.

Jeg har ikke vært så nøye med å trene mage og korsrygg direkte, men trener mye baseøvelser (stående militærpress, knebøy, benk, pull ups osv). Men har en teori om at jeg har for svak "core" og at ryggen/magen ikke helt holder mål i forhold til resten.

Jeg har også en veldig fysisk jobb, med mye løfting og gåing. Har prøvd å tenke litt mer på løfteteknikker og fysisk holdning.

Noen som har vært gjennom lignende, og har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å jes! Velkommen til klubben. Tok piano på ryggøvelser, fant alternativer. Startet opp nå men lavere vekter økt på serier og reps. Avslutter alle økter med uttøying og kjernetrening. I tillegg en j… god kiropraktor. Lykke til, rygg er no' dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær hip hinge og buktrykk. Det høres kanskje lettvint ut, men ryggspesialister (som Gray Cook, Stuart McGill og Craig Liebson) har funnet ut at kompresjon under fleksjon (altså ujevnt press over ryggskivene) er #1 årsak til ryggskader.

At en PT har sett på teknikken din, betyr dessverre lite. Hvis kompensasjonen f.eks er mellom sacrum og lumbala (L5/S1 - helt nederst i korsryggen), er dette nesten umulig å se- da ryggen vil fremstå som helt rett, men bekkenet peker i en annen retning.

Fixyourownbackpain.com Kan du sjekke ut, den siden er legitim!

Ett par ting som jeg har lagt merke til hos den typiske korsryggklienten:

* Dårlig rumpeaktivering

* Dårlig evne til å skape buktrykk

* Dårlig mobilitet i hofta, spesielt fleksjon (kronisk stram hamstring)

* Hypermobil korsrygg: dårlig stabilitet (bøyer rygg istedenfor hofte, da hoften er stiv)

* Inaktiv psoas Major, overaktiv rectus femoris

* Dårlig kontroll over egen bevegelse, og trenger MASSE coaching og hjemmelekser for å komme i mål.

* Stiv brystrygg

Du kan teste disse tingene og se. Oppdager du at svaret er 'ja' til flere av disse punktene, så er det god sjanse for at førstnevnte råd vil gi utbytte.

Legger ved et interessant intervju med S McGill

http://www.t-nation.com/training/interview-with-dr-stuart-mcgill-part-1

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vil først begynne med å si at jeg ikke har peiling, jeg bare stumbla over denne videoen på reddit der det hadde fungert for mange brukere.

Har selv kjørt den ca annenhver dag i 2 uker, og det har hjulpet _mye_. Om det har en fix, det har jeg ingen anelse om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Var hos en Manuell terapaut for noen dager siden. Han sa at jeg hadde skjevt bekken, og rettet visstnok det og anbefalte meg å trene mer mage og korsrygg(stabiliseringøvelser) samt strekke ut. Vi ble enige om at jeg var helt latterlig stiv, så kommer nok noen problemer derfra! Ble anbefalt å begynne med Yoga... Vet ikke helt om jeg kommer til å gjøre det :p men jeg må ihvertfall bli mye mykere!

Ryggen har faktisk blitt mye bedre allerede, fortsatt ikke helt god, men mye bedre enn da jeg skrev første post!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...