Gå til innhold

Der røyk ryggen - igjen. Tips til alternative øvelser?


Gjest =xXx=

Anbefalte innlegg

Ørten prolapser i hempa. Gammel mann… trent meg opp, men ryggen sa stopp for 10 dager siden under markløft. Prøvde i dag på knebøy, gikk som jeg hadde gjort noe ufyselig i buksa ut i garderoben etter den øvelsen. Kjører x-size program, men knebøy, markløft og strakmark er ikke de øvelsene jeg klarer for tiden. Har noen alternative forslag hadde det vært suverent. Ser ikke for meg å slutte med trening av disse muskelgruppene og liker øvelsene godt. Hjælp:(

PS! Skiveleif kommer av i-phone og knotete fingre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv hatt god erfaring med gående utfall som erstatning for knebøy, bulgarske utfall og glute bridge er bra for hamstrings og glutes. Kan også anbefale reverse hyper-extensions for å bygge opp igjen ryggen når de verste smertene er over. Men basert på mine egne erfaringer og feilsteg kan det nok være godt å innse at du må "broe" litt ut og fokusere på overkroppen en stund framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig :(

Har slitt med venstre glute/nedre krosrygg lenge, og har i perioder måtte holde meg unna knebøy,markløft, RDL etc. Da har jeg brukt vanlig beinpress med forskjellige beinstillinger, og ettbeinsøvelser (bulgarsk utfall, ettbeins leg extension, ettbeins beinpress). Også gjort mye glute bridge som er relativt snill mot ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger og gode råd folkens. Som en del av x-size programmet kjører jeg bulgarske utfall og beinpress i tillegg til knebøy, markløft og strakmark. Kanskje bare kjøre litt ekstra på de beinøvelsene jeg klarer (og somikke får meg til å se ut somom jeg har næsjet på med) ;) og fokusere mer på overkroppen i en periode. Og prøve meg frem litt på de andre forslagene. Alle monner drar vel uansett, kalles ikke Stilken uten grunn vettu;) Har tenkt det dere råder meg til selv, men du verden hvor det hjelper å høre det fra andre.

Atter en gang 1000 takk. Fenomenalt med forumsvenner som vil en vel:) kan'ke gi seg med slik støtte og hjelp!

Måtte det beste fra gårsdagen bli det værste for denne dagen til dere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt god erfaring med gående utfall som erstatning for knebøy, bulgarske utfall og glute bridge er bra for hamstrings og glutes. Kan også anbefale reverse hyper-extensions for å bygge opp igjen ryggen når de verste smertene er over. Men basert på mine egne erfaringer og feilsteg kan det nok være godt å innse at du må "broe" litt ut og fokusere på overkroppen en stund framover.

Mottatt, skal prøve meg frem:) takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv hatt god erfaring med gående utfall som erstatning for knebøy, bulgarske utfall og glute bridge er bra for hamstrings og glutes. Kan også anbefale reverse hyper-extensions for å bygge opp igjen ryggen når de verste smertene er over. Men basert på mine egne erfaringer og feilsteg kan det nok være godt å innse at du må "broe" litt ut og fokusere på overkroppen en stund framover.

Mottatt, tas til etterretning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp/Prioriter

markløft/ hamraise + pull ups + back extensions

bøy/legpress +kickbacks + legextension

stående roing/ liggende roing

stående press/ incline benkpress og sittende skulderpress, begge med HELE ryggen godt plantet i benken.

Dette gir lite trening/belastning av korsrygg.

Back extensions på gulvet er ikke så dårlig trening hvis du bruker nok tid på det.

http://surfstrengthcoach.com/surfing-with-back-pain/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp/Prioriter

markløft/ hamraise + pull ups + back extensions

bøy/legpress +kickbacks + legextension

stående roing/ liggende roing

stående press/ incline benkpress og sittende skulderpress, begge med HELE ryggen godt plantet i benken.

Dette gir lite trening/belastning av korsrygg.

Back extensions på gulvet er ikke så dårlig trening hvis du bruker nok tid på det.

http://surfstrengthcoach.com/surfing-with-back-pain/

Suverent, skal prøve meg litt frem. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ørten prolapser i hempa. Gammel mann… trent meg opp, men ryggen sa stopp for 10 dager siden under markløft. Prøvde i dag på knebøy, gikk som jeg hadde gjort noe ufyselig i buksa ut i garderoben etter den øvelsen. Kjører x-size program, men knebøy, markløft og strakmark er ikke de øvelsene jeg klarer for tiden. Har noen alternative forslag hadde det vært suverent. Ser ikke for meg å slutte med trening av disse muskelgruppene og liker øvelsene godt. Hjælp:(

PS! Skiveleif kommer av i-phone og knotete fingre;)

Test evnen til til hip hinge. Om du ikke mestrer denne, så øv. Hold deg unna alle øvelser som krever hip hinge i mellomtiden er mitt klare råd.

En progresjon jeg har brukt på klienter som sliter, er glute bridges og strak mark (men med coaching). Her er mobilitetskravet lite og kun behov for motorisk kontroll.

Mark og knebøy krever god mobilitet og motorisk kontroll, og å hoppe rett inn i dette er ofte ikke så smart uten å ha gjort noen tester først i min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test evnen til til hip hinge. Om du ikke mestrer denne, så øv. Hold deg unna alle øvelser som krever hip hinge i mellomtiden er mitt klare råd.

En progresjon jeg har brukt på klienter som sliter, er glute bridges og strak mark (men med coaching). Her er mobilitetskravet lite og kun behov for motorisk kontroll.

Mark og knebøy krever god mobilitet og motorisk kontroll, og å hoppe rett inn i dette er ofte ikke så smart uten å ha gjort noen tester først i min erfaring.

Mottatt, skal teste dette. 1000 takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd. Tok det piano et par/tre uker. Testet ut tipsene. Klarte knebøy og strakmark i dag. Bare halvparten av vektene, men økte på sett og reps til 4x12. Det føltes veldig bra for kropp og sjel. Livet er herlig, jajamensann!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...