Gå til innhold

Body scan/kroppsanalyse på sats/ elixia.. erfaringer?


Torpedo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei! på mandag skal jeg på sats elixia å ta en sånn body scan. Noen som har gjort det før og har erfaringer fra det? Er det nøyaktig eller er det bare tull?

http://www.sats.no/trening/personlig-trening/kroppsanalyse-pa-sats/

Torpedo-tom

Den gir en grei indikasjon. Men den er ikke presis. Mat og vanninntak dagen du måler deg spiller en rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den tidlg på dagen og ikke spis/drikk før - så ta den igjen senere evnt. under de samme forutsetningene.

Jeg har tatt den flere ganger og 'stoler' hvertfall på utviklingen men ellers også antar jeg at resultatene er ganske riktige.

Vil anta det er litt avhengig av hva du vil oppnå med testen om det er bra eller ikke. Jeg mener om man ønsker å se endrer kroppssammensetning over tid så er slike tester bra så lenge man tar de under samme forutsetninger. Ønsker du å se fettprosenten din nå så kan kanskje måling ved klyper være bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den tidlg på dagen og ikke spis/drikk før - så ta den igjen senere evnt. under de samme forutsetningene.

Jeg har tatt den flere ganger og 'stoler' hvertfall på utviklingen men ellers også antar jeg at resultatene er ganske riktige.

Vil anta det er litt avhengig av hva du vil oppnå med testen om det er bra eller ikke. Jeg mener om man ønsker å se endrer kroppssammensetning over tid så er slike tester bra så lenge man tar de under samme forutsetninger. Ønsker du å se fettprosenten din nå så kan kanskje måling ved klyper være bra nok.

Stemmer, den gir en indikasjon på om man går rett vei eller ikke, men fettprosenten trenger ikke være i nærheten. Men går man fra 30- 25 i fettprosent så viser den at det går rette veien uansett, men ikke nødvendigivs rett fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! på mandag skal jeg på sats elixia å ta en sånn body scan. Noen som har gjort det før og har erfaringer fra det? Er det nøyaktig eller er det bare tull?

http://www.sats.no/trening/personlig-trening/kroppsanalyse-pa-sats/

Torpedo-tom

Den er nok meget meget upålitelig alderes ikke noe jeg ville brukt penger på!!

Pga ulike omstendigheter har jeg vært under oppfølging på Olympiatoppen i mellom 3-4 år nå. I den forbindelse har jeg tatt DXA-måling (http://osteoporosedoktor.no/undersøkelser/pasient/hva-er-beinscanning ) ca en gang i halvåret. Det er såvidt meg bekjent (en av) de mest nøyaktige kroppsmålingene som finnes i verden, og den eneste som brukes hos idrettsutøvere og av medisinsk personell. Den viser hele kroppskomposisjonen din. For sammenlikning (og,på gøy) har jeg også tatt scan både med inbody og tanita (som finnes på treningssenterne) samtidig. De har aldri vist det samme som DXA-målingene, og aldri det samme to ganger på rad!

De er unøyaktige og så variable at de sier lite, om enn noe. En venn av meg arbeider på sats og for å teste tok han måling på en slik vekt hver dag i syv dager i strekk. Han fulgte nøyaktig samme rutine hver morgen, gikk på do, drakk eller spiste ingenting før måling og hadde samme klærne på (kun undertøy da, tipper han skiftet bokser :p ) . Han varierte den uken mellom 10 og 15,4 i fettprosent.... Da skal det sies at han spiste og drakk ulikt alle syv dagene ettr måling så denne forskjellen kommer jo da av vannbalanse, saltinntak, mat i tarmene osv. Men det viser jo hvor ekstremt unøyaktig disse målingene er! Så det at noen sier at jeg kan gi en pekepinn på retning er jo kanskje ikke helt korrekt det heller, all den tid variasjonene er så store at en ikke aner om det er en "god eller dårlig"" dag en måler på...!

Jeg ville heller brukt målebånd, bilder og speil :) i tillegg, dersom du er veldig interessert i å vite fettprosent, hører jeg at mange anbefaler fettklype. Det ligger flere guider på nett for hvordan du bruker en slik til å regne ut fettprosenten. Om du ikke får det til er det også steder, som feks Optimal Trening i Oslo, som tilbyr å gjøre dette :) (BluebearWebcoaching CamillaLor ? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-2892-1444098842713_thumb.png

----

På generelt grunnlag er tanita-tester skapt for å gi en endring over tid, ikke nøyaktige målinger. Det er moro å ha denne informasjonen, men sier ingenting konkluderende. DXA en gang i kvartalet kan gi god oversikt, og er moro statistikk å ha - et målebånd, en klype og en vekt kan være like moro!

Synker du 4 mm på klypepunkt over en tid har du trenden.

Synker du 3 kg på vekt over en tid har du en ønsket trend.

Benytt slike metoder til å skape målepunkter som kan si noe om ønsket effekt over tid. Målepunktene bør være en tid fra hverandre slik at du ikke ser forstyrrelser, men du kan måle deg mye oftere for å skape et mer detaljert bilde. Eksempelvis kan du måle deg 1+ ganger i uken og ta målepunktene som hver 4. uke eksempelvis.

Det spiller ingen rolle hva som skjer i uke 2 og 3 (utenom minijusteringer) når målepunkt 1 (uke 1) og 2 (uke 4) har vist en nedgang.

Ikke fokuser på gang til gang, men periode til periode. -2 kg på 4 uker er det samme om du går ned 0,5 hver uke eller 0,7 -- 0 -- 0.9 -- 0.4. I siste eksempel vil derimot flere få panikk når de ser 0 tallet og glemmer det store bildet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...