Gå til innhold

Help!


Christine

Anbefalte innlegg

Visste ikke hva jeg skulle kalle tråden så... Anyways:

Jeg var så heldig som fikk meg en treningspartner for to, tre uker siden. Vi startet da med Phat-opplegget. Jeg er stor fornøyd og det er egentlig hun også. Problemet er at hun ikke har så mye erfaring med styrketrening som meg og fikk beskjed av en fyr at det ikke var så lurt at hun brukte dette programmet.

Egentlig har alt gått fint, hun er ei sterk jente og vi er veldig fokusert på teknikk. Så jeg tror ikke hun får noen direkte skader av dette programmet. MEN, hun har et lite/stort problem. Både et lite og et stort: Høyre biceps er tyyydelig større en venstre, og både jeg og hun merker stor styrkeforskjell i armene hennes. Alt blir liksom skeivt og du ser det godt når hun "viser seg frem" ;)

Jeg tenker at for å bygge opp den venstre armen så er det kanskje lurest å bruke manualer, for å sikre seg at begge armene jobber like mye? Hun foreslo å ha tyngre vekter på venstre enn høyre.. Han fyren foreslo til henne at hun burde ha et fullkropps program tre dager i uken siden det var litt "nytt" for henne. Men vi liker begge godt å være på trening og tre dager i uken er veldig lite, spesiellt for meg. (Det er viktig for meg å holde på denne treningspartneren min, siden det er myyye mer motiverende og hun er den eneste på denne øya som er hunkjønn og liker vekter!)

Har dere forslag til hvordan hun kan få til å bygge opp sin venstre arm (hehe)? Og jeg tenker at i steden for å forandre hele opplegget, så kan vi kanskje legge til rette for henne, ved å heller forandre litt på øvelsene..? Eller er det fare for overtrening eller noe når en ikke så erfaren har dette programmet? Jeg sa til henne at det var viktig å lytte til kroppen, for hun kjenner vell best selv om det blir for mye? Noe hun aldeles ikke synes det blir.

Jeg er jo ikke utdanna i dette her og kan ikke mer enn hva jeg har lært gjennom erfaring og lesing, og så store forskjeller på armene har jeg aldri opplevd eller sett før :p Noen som har gode tips eller erfaringer til å løse dette store og lille problemet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ikke uttale meg om programmet da jeg har alt for liten kjennskap til det. Men anngående styrkeog volumforskjellen har jeg noen råd.

Jeg hadde lignende problem og løsningen jeg brukte var uhyre enkel. Jeg var mye stærke i triceps på høyre side, noe som jeg merket godt under alle pressøvelser for bryst, og en god del øvelser for skuldre. Jeg brukte både manualer og stenger når jeg trente, men gikk ikke opp i vekt før det svakeste muskelen klarte. Dvs jeg gikk ikke opp i benkpress før stangen var rett på f.eks alle 8 repetisjonene. Jeg passet godt på og sørge for at det ble jobbet likt (pga styrkeforskjellen så måtte venstre jobbe mer enn høyre for å holde stangen rett) og etter en stund med trening hadde tricepsstyrken økt til et respektabelt likt nivå. Selvfølgelig gikk dette utover treningen min ellers da jeg "stagnerte" på den del øvelser i påvente av Triceps. På den andre siden så er du bare like sterk som din svakeste muskel. Jeg hadde noe ulikt volum og endte opp med respektabel likt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor ga deg gode råd ift. symmetriproblematikken, og jeg kan gi litt råd om PHAT-programmet, ettersom jeg har skrevet om og trent dette programmet selv.

PHAT er et strålende program for en person som har god treningserfaring og høy treningstoleranse. Når det er sagt; så lenge man kjenner sin egen kropp og sine egne begrensninger, og har et realistisk og sunt forhold til trening og kosthold, skal jeg ikke direkte fraråde noen å trene PHAT hvis man gjerne VIL trene ofte. Hvis dere liker opplegget og føler at dere har arbeidskapasitet og lyst til å trene fem dager i uka, så må dere for all del bare kjøre på. Jeg vil riktignok påpeke at det er mye mulig at dere som nybegynnere kunne ha fått vel så gode resultater ved å trene et mindre omfattende program tre ganger i uka, men jeg mener likevel lysten og viljen bør ta prioritet. Det er opp til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...