Gå til innhold

X-press og knebøy/markløft


Ove_68

Anbefalte innlegg

Jeg har trent etter x-press programmet et par måneder nå, og er veldig fornøyd med fremgangen.

Etter hvert som det blir tyngre så dukker det opp noen spørsmål:

Tung markløft er jo OK. 4x4-6 reps

Middels markløft 4x8-10 reps er litt på kanten. Vurderer å bytte til strake eller rumenske.

Lett markløft 3x12-15 reps. Det kan vel ikke være meningen at man skal ta 15 reps i markløft? Noen synspunkter på det?

Når det gjelder knebøy har vi følgende:

Tung knebøy 4x4-6 reps. Den er grei.

Middels knebøy 4x8-10 reps. Grei den også.

Lett knebøy 3x12-15 reps. Er det meningen at man skal ta opp i mot 15 reps på et sett med knebøy? For min del vil jo kondisen svikte lenge før musklene. Ville det ikke vært bedre å kjøre f.eks leg press istedenfor?

Noen som vet om programmet tillater slike endringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har trent etter x-press programmet et par måneder nå, og er veldig fornøyd med fremgangen.

Etter hvert som det blir tyngre så dukker det opp noen spørsmål:

Tung markløft er jo OK. 4x4-6 reps

Middels markløft 4x8-10 reps er litt på kanten. Vurderer å bytte til strake eller rumenske.

Lett markløft 3x12-15 reps. Det kan vel ikke være meningen at man skal ta 15 reps i markløft? Noen synspunkter på det?

Når det gjelder knebøy har vi følgende:

Tung knebøy 4x4-6 reps. Den er grei.

Middels knebøy 4x8-10 reps. Grei den også.

Lett knebøy 3x12-15 reps. Er det meningen at man skal ta opp i mot 15 reps på et sett med knebøy? For min del vil jo kondisen svikte lenge før musklene. Ville det ikke vært bedre å kjøre f.eks leg press istedenfor?

Noen som vet om programmet tillater slike endringer?

Kanskje du skulle trene opp kondisen litt da.

Å kjøre 15 reps i knebøy skal ikke være noe problem.

Kjører man myo reps starter man jo med 25+5+5+5 reps første uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle trene opp kondisen litt da.

Å kjøre 15 reps i knebøy skal ikke være noe problem.

Kjører man myo reps starter man jo med 25+5+5+5 reps første uken.

At jeg trenger bedre kondis er det ingen tvil om overhodet, men det var egentlig ikke det jeg lurte på :)

Når man kjører myoreps bruker man så lette vekter at man risikerer vanligvis ikke at man blir så sliten i ryggen at det går ut over teknikken (oppspennet i ryggen)

Tar man 12-15 reps til nær failure, vil man bli rimelig sliten i ryggen, med dertil fare for å miste spennet eller slurve med teknikken på andre måter.

Spørsmålet er egentlig om man kan bytte ut markløft og knebøy på den lette dagen, med øvelser som er bedre egnet for høy-reps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å variere øvelser på de ulike dagene er jo mer eller mindre anbefalt mener jeg :)

Det er jo i bunn å grunn ett grunnprogram du kan tilpasse deg selv..

Bare pass på att øvelsene du benytter tar på samme muskler som øvelsen du bytter ut

Markløft alternativer - strakmark, GHR (eventuel trygghet og legcurl)

Knebøy - frontbøy, utfall, Goblet squat, beinpress osv

Benkpress - skråbenk, manualer, armhevinger osv

Det jeg ville gjort er å brukt de oppsatte øvelsene på tung dag, og brukt alternative øvelser på høy rep dagen :)

Mye for å opprettholde teknikk på høy reps, som kan være vanskelig på tunge øvelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å variere øvelser på de ulike dagene er jo mer eller mindre anbefalt mener jeg :)

Det er jo i bunn å grunn ett grunnprogram du kan tilpasse deg selv..

Bare pass på att øvelsene du benytter tar på samme muskler som øvelsen du bytter ut

Markløft alternativer - strakmark, GHR (eventuel trygghet og legcurl)

Knebøy - frontbøy, utfall, Goblet squat, beinpress osv

Benkpress - skråbenk, manualer, armhevinger osv

Det jeg ville gjort er å brukt de oppsatte øvelsene på tung dag, og brukt alternative øvelser på høy rep dagen :)

Mye for å opprettholde teknikk på høy reps, som kan være vanskelig på tunge øvelser..

Det er slik jeg også tenker. Godt å få bekreftet at jeg ikke er helt på bærtur, takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...