Gå til innhold

Spisedag


xxKristinexx

Anbefalte innlegg

Hei! Enten fredag eller lørdag pleier jeg å ha en spisedag hvor jeg spiser noe usunt.. Men har pleid å erstattet det for andre måltider. Jeg lurer på om en spiser ca. 3000 kcal en dag i uka, vil en legge på seg? Når det kun er 1 dag, for jeg trodde at kroppen helst ville ha vekten den har. Og hvor mange kcal spiser dere på en spisedag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du i løpet av hele uka totalt sett spiser mer enn du forbrenner, da kommer du til å gå ned, og spiser du mindre totalt sett, da går du ned.

Derfor er det umulig for oss å si om du går opp eller ned, vi vet jo ikke hvor mye du ellers spiser :)

Jeg har ikke telt særlig, men de dagene jeg virkelig gir pokker i kaloriene tror jeg fint jeg skulle klart fem eller seks tusen kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Enten fredag eller lørdag pleier jeg å ha en spisedag hvor jeg spiser noe usunt.. Men har pleid å erstattet det for andre måltider. Jeg lurer på om en spiser ca. 3000 kcal en dag i uka, vil en legge på seg? Når det kun er 1 dag, for jeg trodde at kroppen helst ville ha vekten den har. Og hvor mange kcal spiser dere på en spisedag?

Om du legger på deg eller ikke kommer av på hvor mye du spiser de andre dagene i uka!

F.eks:

La oss si du har en forbrenning på ca 2500 kalorier. Så for å gå ned i vekt spiser du 500 i underskudd, altså 2000 kalorier om dagen.

På 1 uke, 7dager vil du da ha ett totalt underskudd på ca: 3500 kalorier. 7 dager med 500 i underskudd.

Men 1 av disse dagene er en spisedag)

Så la oss si du spiser vedlikehold på spisedagen din, altså 2500 kalorier. Da vil du ha 6 dager med underskudd da spisedagen ikke vil være med som underskudd. Da er det totalt -3000 i kalorier i løpet av uka.

Spiser du 3000 kalorier på spisedagen din vil du sitte igjen med -2500 kalorier i underskudd i løpet av uka. skjønner?

Tar du helt av en spisedag og spiser 6000 kalorier, vil hele underskuddet, altså -3500 kalorier være borte, og du vil ikke miste noe særlig fett.

Så det handler om hvor mye du spiser de andre dagene, og om du iløpet av uka, med eller uten spisedag har ett underskudd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så det betyr at en ikke kan spise en stor pose smågodt på lørdagen uten å droppe alt annet mat den dagen? :p (Har ikke tenkt å gjøre det) Spiser ca. 2500 kcal om dagen siden jeg vil få mer muskelmasse ;)

En stor pose smågodt er ofte mellom 1000 og 1500 kalorier, 3-400g.. så da har du da noen kalorier igjen den dagen ^^! (veldig forskjellig hva folk anser som stor og liten pose da hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å heller spise litt mindre mengder med skikkelig smågodt, og heller få resten av energien fra mer næringstett mat? Det er apropos ingenting i veien med gelatin:)

Og bruk inntaket på lørdag til å sørge for at treninga på søndag blir skikkelig fantastisk, så går det så bra så^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at kroppen helst liker å vær der den er, at den verken liker å gå opp og ned i vekt. Så det jeg lurte på var at om en spiser 2500 kcal 6 dager i uken, vil en legge på seg fett av å spise 3000 + om det kun er 1 dag? Altså at det er sånn hver syvende dag. Tror jeg formulerte meg litt dårlig istad :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at kroppen helst liker å vær der den er, at den verken liker å gå opp og ned i vekt. Så det jeg lurte på var at om en spiser 2500 kcal 6 dager i uken, vil en legge på seg fett av å spise 3000 + om det kun er 1 dag? Altså at det er sånn hver syvende dag. Tror jeg formulerte meg litt dårlig istad :p

Det handler ikke om hva kroppen vil eller ikke.. Kroppen vil ikke miste fett, men er du i underskudd så vil fettet forsvinne. Gir du kroppen overskudd, vil du bygge muskler om du trener eller legge på deg fett. Enkelt og greit !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer i bunn og grunn an på hvor mye energi du forbruker. Hvis du bruker 2000 kcal om dagen, og spiser 2500 kcal om dagen, ja da går du opp. Det er ikke sånn at man kan legge seg på en viss mengde kalorier, og så vil kroppen skru opp hvor mye energi den bruker til den når nytt vedlikehold(med mindre du har skikkelige problemer med kostholdet fra før av) .

Men hvis vi nå sier at man trenger 2500 kcal dagen og får det hver dag med unntak av den ene dagen hvor man unner seg litt ekstra. Kroppen lagrer energioverskudd, i første runde som fett, hvis du ikke gir den grunn til å lagre det som muskler.

Så du blir ikke automatisk feit av overskudd, men det krever at du trener.

Var det et greit svar på spørsmålet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...