Gå til innhold

Annen type styrketrening?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har trent styrke i ca. 2 år, rmen kjenner - trolig grunnet både stagnasjon - at jeg begynner å finne det litt kjedelig. Jeg konkurrerer heller ikke - og vil heller ikke - og har dermed ikke noen store mål.

Men jeg vil fortsette å trene, spesielt for helsens sin skyld. Jeg lurer derfor på om det er en annen treningsform som ville passet meg bedre, men kjenner ikke til variasjonen og de ulike typene som er.

Noe av de som fascinerer meg ved noe "trening", f.eks. turn eller pole-dancing er kroppkontrollen. Jeg tenker også at dette er en funksjonell styrke på en annen måte enn ordinær styrketrening. På ordinær styrketrening øver en spesifikke muskelgruppe (med støttemuskulatur), mens en ved turn, eller en annen for for trening hvor en jobber/slenger seg rundt ei stang (vet ikke navnet), - i mine øyne - får en mer jevn, og grundigere muskulatur - men i generelt mindre grad enn ved styrkeløft. Og jeg tror det er noe av det jeg ønsker. Ikke minst føler jeg også at den er mer funksjonell, blant annet ved at den gjør det "lettere" å kontrollere selve kroppen (f.eks. ved human flag), mens mye normal styrketrening ikke virker så "funksjonell" ved at det bare øves masse på noen muskler en ikke i en normal hverdag trenger at er "store".

Blir litt rot her da jeg som sagt ikke vet helt hva jeg er ute etter, men vil titte litt på markedet og prøve å se om det kan være noe som er mer interessant for meg. Er det noen her som kjenner til noe, eller har noen tanker om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Styrketrening med frivekter er funksjonell trening. Du trener kroppen din som et system ved å trene store muskelgrupper i én bevegelse samtidig som nervesystemet koordinerer det hele. Trening i apparater utelukkende for muskelvekst er ikke like "funksjonell", i og med at du da låser kroppen fast i et bevegelsesmønster og støttemuskulater og bindevev ikke trenger i bidra. Men selv trening i maskiner kan ha sin nytte.

Vil du trene med fokus på kroppsvektøvelser så gjør for all del det, men du trenger ikke henge deg opp i begrepet "funksjonell". Knebøy er funksjonelt som faen.

Noe av de som fascinerer meg ved noe "trening", f.eks. turn eller pole-dancing er kroppkontrollen. Jeg tenker også at dette er en funksjonell styrke på en annen måte enn ordinær styrketrening. På ordinær styrketrening øver en spesifikke muskelgruppe (med støttemuskulatur), mens en ved turn, eller en annen for for trening hvor en jobber/slenger seg rundt ei stang (vet ikke navnet), - i mine øyne - får en mer jevn, og grundigere muskulatur - men i generelt mindre grad enn ved styrkeløft. Og jeg tror det er noe av det jeg ønsker. Ikke minst føler jeg også at den er mer funksjonell, blant annet ved at den gjør det "lettere" å kontrollere selve kroppen (f.eks. ved human flag), mens mye normal styrketrening ikke virker så "funksjonell" ved at det bare øves masse på noen muskler en ikke i en normal hverdag trenger at er "store".

Det virker som du er litt forvirret om hvordan styrketrening fungerer og hvilken effekt det har. Begrepet "funksjonelt" hjelper ikke. Hvor "funksjonelt" er det å kunne gjøre et human flag? Annet enn å ha styrken og koordinasjonen til å kunne gjøre det så er det en lite nyttig øvelse. Helt vanlig styrketrening med fokus på baseøvelser er mye mer "funksjonelt" ved at du trener hele kroppen som system, altså ikke spesifikke muskelgrupper. Bodybuildere trener slik, men de driver med bodybuilding og ikke vanlig styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening med frivekter er funksjonell trening. Du trener kroppen din som et system ved å trene store muskelgrupper i én bevegelse samtidig som nervesystemet koordinerer det hele. Trening i apparater utelukkende for muskelvekst er ikke like "funksjonell", i og med at du da låser kroppen fast i et bevegelsesmønster og støttemuskulater og bindevev ikke trenger i bidra. Men selv trening i maskiner kan ha sin nytte.

Vil du trene med fokus på kroppsvektøvelser så gjør for all del det, men du trenger ikke henge deg opp i begrepet "funksjonell". Knebøy er funksjonelt som faen.

Det virker som du er litt forvirret om hvordan styrketrening fungerer og hvilken effekt det har. Begrepet "funksjonelt" hjelper ikke. Hvor "funksjonelt" er det å kunne gjøre et human flag? Annet enn å ha styrken og koordinasjonen til å kunne gjøre det så er det en lite nyttig øvelse. Helt vanlig styrketrening med fokus på baseøvelser er mye mer "funksjonelt" ved at du trener hele kroppen som system, altså ikke spesifikke muskelgrupper. Bodybuildere trener slik, men de driver med bodybuilding og ikke vanlig styrketrening.

Jeg er noe forvirret - derfor jeg stiller spørsmål. Det er også fullt mulig at jeg har et urealistisk syn på trening og hva ulik trening gir, både i effekt (styrke) og utseende-messig resultater. Er også enig i at "human flag" kanskje ikke er den mest "funksjonelle/praktiske øvelsen).

Trolig får jeg opp bilder ala fra videoen jeg linket til, med personer som har full kroppskontroll, jevn muskelfordeling og kan gjøre ulike øvelser/bevegelser de fleste personer ikke har styrke til å forsøke på engang, når jeg tenker på funksjonell styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grundigere muskulatur? Styrkeløftere har jo oftest litt høyere fett% enn f.eks en bodybuilder, eller en som driver med sånn type trenings om du higer etter, så derfor ser de ikke så markerte ut :) Just for your information ;)

Og jevn muskelfordeling får man ved å trene hele kroppen jevnt, og det kan man gjøre på mange måter, men det beste er å trene de store baseøvelsene, som mark, bøy, benk, roing, chins, osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er forvirret så kan det være greit å gå helt tilbake til basics. Keep it simple. Finn ut hva du vil med treningen og planlegg deretter. Vær ærlig med deg selv. Det er viktig at du har tro på opplegget du skal gjennomføre.

Hvis du vil trene først og fremst for helsens skyld så vil et enkelt styrkeopplegg med fokus på baseøvelser og en HIIT-økt eller to i uka være et godt alternativ. Da får dekket du alle baser. HIIT-økter er også positivt for kroppssammensetning.

Hvis du er fascinert av høy kroppskontroll som pole-dancing, calisthenics (kroppsvekttrening) osv. så kan du alltids gjøre et forsøk? Det krever god styrke og koordinasjon, og hvis du finner det motiverende så er det større sjanse for at du fortsetter.

Når det gjelder stagnering så er det flere faktorer som spiller inn. Utilstrekkelig ernæring vil gjøre det vanskelig å drive framgang. Når man er ferdig med den første nybegynnerfasen så kan det være lurt å bestemme seg for enten å bli sterkere eller gå ned i fettprosent. Hvis du prøver å gjøre begge deler samtidig så kan det fort bli at det ikke blir særlig med noen av delene. Du spiser for lite mat til å bygge muskler og bli sterkere, og du spiser for mye mat til å gå ned i fettprosent. Det kan fort bli oppskriften på å stå på stedet hvil, og det i seg selv er demotiverende.

For Starting Strength så er håndtering av stagnering definert i boken (som man bør lese om man skal følge programmet). For jenter så kan et bytte fra 3x5 til 5x3 være et virkemiddel. Eller man kan gjøre en deload på 10% og jobbe opp igjen. Eller man kan ta to hviledager mellom hver trening. Etter hvert kan man gå over til ett tungt toppsett og ta av litt vekt på de to siste settene

Brukte du mikrovekter på benkpress og skulderpress? Hvis ikke så vil du stagnere fort på disse, da 2,5kg økninger hver trening ikke lar seg opprettholde ut over de første ukene. 1kg eller 0,5kg økninger er mye bedre og gjør at du får framgang i betraktelig lengre tid.

Finn ut hva du vil med treningen din, så går du all in for opplegget du bestemmer deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man er forvirret så kan det være greit å gå helt tilbake til basics. Keep it simple. Finn ut hva du vil med treningen og planlegg deretter. Vær ærlig med deg selv. Det er viktig at du har tro på opplegget du skal gjennomføre.

Hvis du vil trene først og fremst for helsens skyld så vil et enkelt styrkeopplegg med fokus på baseøvelser og en HIIT-økt eller to i uka være et godt alternativ. Da får dekket du alle baser. HIIT-økter er også positivt for kroppssammensetning.

Hvis du er fascinert av høy kroppskontroll som pole-dancing, calisthenics (kroppsvekttrening) osv. så kan du alltids gjøre et forsøk? Det krever god styrke og koordinasjon, og hvis du finner det motiverende så er det større sjanse for at du fortsetter.

Når det gjelder stagnering så er det flere faktorer som spiller inn. Utilstrekkelig ernæring vil gjøre det vanskelig å drive framgang. Når man er ferdig med den første nybegynnerfasen så kan det være lurt å bestemme seg for enten å bli sterkere eller gå ned i fettprosent. Hvis du prøver å gjøre begge deler samtidig så kan det fort bli at det ikke blir særlig med noen av delene. Du spiser for lite mat til å bygge muskler og bli sterkere, og du spiser for mye mat til å gå ned i fettprosent. Det kan fort bli oppskriften på å stå på stedet hvil, og det i seg selv er demotiverende.

For Starting Strength så er håndtering av stagnering definert i boken (som man bør lese om man skal følge programmet). For jenter så kan et bytte fra 3x5 til 5x3 være et virkemiddel. Eller man kan gjøre en deload på 10% og jobbe opp igjen. Eller man kan ta to hviledager mellom hver trening. Etter hvert kan man gå over til ett tungt toppsett og ta av litt vekt på de to siste settene

Brukte du mikrovekter på benkpress og skulderpress? Hvis ikke så vil du stagnere fort på disse, da 2,5kg økninger hver trening ikke lar seg opprettholde ut over de første ukene. 1kg eller 0,5kg økninger er mye bedre og gjør at du får framgang i betraktelig lengre tid.

Finn ut hva du vil med treningen din, så går du all in for opplegget du bestemmer deg for.

Tusen takk for et godt og grundig svar.

Jeg vil trene primært for helsens skyld, men tiltrekkes også av noe definerte muskler (slik at en ser at det er muskler og at personen trener, ikke bare er naturlig/modell slank), noe lav fettprosent (slik at musklene synes og trolig under de 20% ca som er anbefalt for kvinner) og for å ha styrke jeg kan bygge på for å oppnå den kontrollen en f.eks. har i pole-dacing og calisthenics. Nå når jeg har drevet med styrke i to år uten noe særlig fokus på langkjøring eller HIIT (bare litt innimellom), kjenner jeg også at kondisen min er fryktelig dårlig - og vil jo gjerne at den skal henge med til en viss grad.

Er det mulig å vedlikeholde fettprosent og samtidig bygge muskler?

Et lite spørsmål jeg har - og som nok skaper noe av min forvirring ang. styrketrening, gjeldet HIIT-trening med kroppsvekt. Flere som viser denne typen trening (f.eks. bodyrock, benderfitness og lignende) har en "noe lav" fettprosent - bodyrock er kanskje litt ekstrem - men samtidig definerte muskler. Dette er nok noe av hva jeg er ute etter, og har fått inntrykket av at dette primært oppnås ved/best ved HIIT: høy puls (fettforbrenning) men også styrke innimellom som skaper muskler. Er dette korrekt? Eller gjør de noe bakenfor videoen som vi ikke kjenner til - altså at de øktene de ikke viser absolutt ikke er istand til å gi den kroppen? (Er da tatt høyde for at de spiser normalt/sunt)

På benkpress og skulderpress bruker jeg stang. Problemet er som nevnt at jeg ikke har noen til å spotte meg på benkpress, og dermed tar en liten risiko ved å øke - om jeg skulle øke for mye. Er også for det meste alene på treningsrommet (bare et lite, enkelt rom for de i studentbyen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å vedlikeholde fettprosent og samtidig bygge muskler?

Det går an ja, men framgangen vil være mye tregere enn om du er villig til å legge på deg litt fett samtidig som du bygger muskler. Se på f.eks. "lean gains". Det kommer også helt an på hvor mye framgang du allerede har gjort. Etter det første nybegynnerstadiet så blir det vanskelig å få i både pose og sekk.

Et lite spørsmål jeg har - og som nok skaper noe av min forvirring ang. styrketrening, gjeldet HIIT-trening med kroppsvekt. Flere som viser denne typen trening (f.eks. bodyrock, benderfitness og lignende) har en "noe lav" fettprosent - bodyrock er kanskje litt ekstrem - men samtidig definerte muskler. Dette er nok noe av hva jeg er ute etter, og har fått inntrykket av at dette primært oppnås ved/best ved HIIT: høy puls (fettforbrenning) men også styrke innimellom som skaper muskler. Er dette korrekt? Eller gjør de noe bakenfor videoen som vi ikke kjenner til - altså at de øktene de ikke viser absolutt ikke er istand til å gi den kroppen? (Er da tatt høyde for at de spiser normalt/sunt)

Jeg vet ærlig talt ikke mye om greier som bodyrock, blenderfitness osv. Det virker som det er mye høyrep greier med primært kroppsvekt som belastning. Det er langt fra sikkert at modellene som brukes følger akkurat de programmene de reklamerer for, eller at de har rent mel i posen. Verden vil bedras. Se bare på alskens kosttilskudd som selges, fatburners osv. Det er bare bullshit.

Økter for fettforbrenning er vel og bra, men det kan være like greit å bruke kosthold for å gå ned i fettprosent. Hvis du ikke spiser så mye at du ligger i kalorioverskudd så trenger du heller ikke forbrenne de kaloriene ;) Hvis du vil ned i fettprosent så kan det være lurt å starte med det enkleste virkemidlet som gir mest mulig effekt. Det er å ha kontroll på kostholdet slik at du ligger i lett kaloriunderskudd og går ned ca. 0,5-1,0kg i uka. Samtidig trener du styrke for å vedlikeholde styrke og muskler du allerede har opparbeidet. Så kan du legge inn en HIIT-økt i uka, og så enda en.

Det går an å vurdere å kjøpe online coaching fra noen flinke folk her på forumet. Da kan du få hjelp til både treningsprogram og kostholdoppsett. Hvis du er småforvirret så kan det være greit å outsource hele greia til noen som er flinke på dette, så slipper du å tenke og kan bare følge opplegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...