Gå til innhold

Bruk av Smith maskin (og andre maskiner), kanskje ikke så dumt?


burny_

Anbefalte innlegg

Såg denne videoen på facebook i dag:

10154461538420704

Verdens beste presser, bruker smithmaskin. Tilleggsøvelse for pressen hans.

Under skriver fullt av idioter om hvordan smithmaskin ikke funker, og at han burde gjøre det med frivekter. Hvorfor? Fordi at de har lest om funksjonell trening, og at alt må gjøres med ei olympia stang i ett powerrack, om ikke så tells det ikke, null mannepoeng. Samt at du mister den verdifulle stabiliseringen.

Men hva OM, en person ikke har lyst på stabiliseringen?

Eks her har du en av verdens sterkeste menn, han trener timesvis med strongman, og gjør ekstremt tunge løft hele uken. Hva om han bare trenger en øvelse for å tømme skuldrene sine? Noe han bare kan presse på, uten å utfordre støttemuskelatur, siden denne allerede får mere en nok juling?

Det samme gjelder maskintrening generelt. Hvorfor kan ikke noen øvelser "BARE" jobbe den aktuelle muskelen, og ikke alt rundt?

Vil sette igang en liten diskusjon på dette med frivekter vs maskin og smithmaskin trening, hva foretrekker dere, hvorfor foretrekker dere det, og andre innspill.

Kommer med ei liste senere over mine favoritt øvelser i smithmaskin, og maskiner generelt, og de er det MANGE av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en flittig bruker av smith-maskin av flere årsaker.

Smith'en er rett og slett undervurdert etter min mening.

MEN, det skal sier at ikke alle bruker smith'en "korrekt", eller til "riktige" øvelser. Du bør f.eks ikke erstatte en god frivektsøvelse med same øvelsen i smith, men heller supplementere med øvelser på fokusområdet som trenger ekstra juling uten at man trenger å slite seg halvveis ut med stabilisering.

Dette er noe jeg selv har gjort mye pga bekkenet mitt. Først kjørt bøy/frontbøy, og deretter tatt hip thrust/bulgarsk utfall i smithmaskina, noe som hadde fucka ryggen min helt om jeg skulle gjort alt med frivekter.

Tidligere da jeg ikke brukte smith til disse øvelsene, så gikk det ikke lang tid før jeg herpa ryggen såpass at jeg ikke klarte å gjøre øvelsene i det hele tatt.

Så smith-maskina får en tommel opp fra meg i hvert fall, haha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det du sier FrkHoel :)

Dette eg skal ramse opp nå er mye "Bro" øvelser, men eg liker de godt! Kan være kjekt å ha et par ekstra øvelser i arsenalet sitt.

Mine favoritt øvelser i Smith maskin:

- Knebøy med beina langt fremme, der eg lener meg imot stanga. Dette var eineste bøy øvelsen eg kunne gjøre ei god stund pga skader i knæra. Festa i tillegg strikker i bunn, for å gjøre øvelsen enda tyngre på topp (var bunnen som var værst for knæra) gikk ned til rundt 90 grader i kneleddet, men sto da så langt ifra at det ble neeeesten parallell.

Så enten som rehab øvelse, eller som rein massebygger for beina er denne genial.

- Skråbenk m/ekstra bredt grep.

Holde så bredt grep som håndledd og skulder mobilitet tillater. For meg så var dette så bredt som det gikk.

Senka stanga til ganske høyt på brystet, stoppa 1-2cm før, så opp igjen uten å låse ut. Dreper brystet, og du kan flytte ein god del vekt på denne måten. For de som liker øvelsen, men synes at mye vekt blir ukomfortabelt i bunn så går den an å gjøre med strikk festa oppe, som avlaster litt i bunn :)

- Stangroing

Kan gjøres som pendlay roing, eller som Yates roing. Liker gjerne å ta den med stopp i bunn. Som feks her:

- Sittende nakkepress

Denne øvelsen burde folk som har dårlig skuldermobilitet holde seg unna, men de som har bra mobilitet kan kjøre på!

Dette har alltid vært den øvelsen eg har kunnet flytte mest vekt over hodet med. Mere vekt/belastning = mere muskelvekst som oftest. VS en militærpress der du ofte har mange andre faktorer som begrenser hva du kan løfte, så går det hovedsaklig på skuldrene dine her (og andre agonister/synergister som triceps feks).

Du burde ha benken helt vertikal, og ha ei grepsbredde som gjør at når stanga er på nivå med ørene dine / litt under så er det ca 90 grader i albueleddene.

Ellers så er det jo indirekte bruk av smithmaskinen, feks til pushups, der du kan flytte stangen lengere og lengere ned, som ein progresjon for folk som ikke kan ta vanlige pushups.

Eller omvendt roing, der du feks har beina på ein benk, ligger vertikalt, og drar deg opp til brystet når stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt en del "hack squat" i smith'en selv, med beina langt framme. Det er sinnsykt tungt, selv med lave vekter. Skal vurdere å ta i bruk øvelsen igjen :D

Har også kjørt RDL i smithen, noe som også fungerer sinnsykt bra (y) Må bare stå på en stepp for å få til fullt ROM.

Aldri forsøkt pressøvelser i smith'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har du maskiner/apparater, de første er jo kanskje de minst kontroversielle, som til og med den mest hardbarka styrkeløfter, strongman, eller vektløfter til og med liker:

Kabelapparater med trinse nede/oppe, der du kan feks gjøre:

- Sittende roing

- Nedtrekk

- Facepulls

- Div arm og skulder trening

- Div bein,

Disse gir noe mer kontroll over bevegelsen enn frivekter, samtidig som at de ikke tar vekk all stabilisering trening, og gir deg noe friere løftebane.

De neste er maskiner med ein låst bevegelse bane, her finnes det MYE dårlig.

Noen har helt feil bevegelsebane, og "tvinger" kroppen inn i rare posisjoner.

Noen andre derimot er helt fantastiske til sitt bruk.

Her har du da:

- Beinpress

- Beinspark (Leg extension)

- Lårcurl

- Sittende/stående tåhev

- Div bryst/skulderpress

- Div ro/nedtrekk

Minuset med disse: Mangel på stabilisering, samt at du låser kroppen i ein viss bevegelsesbane.

Plusset med disse: Passer den for deg og din kropp så kan du gi bånn gass, med lite tanke på teknikk kontra frivekt øvelser, og da for muskelvekst så kan du potensielt få mere utbytte.

Jeg tar alltid en runde og prøver alt av maskiner når eg begynner på ett nytt treningsstudio.

Mine favorittmerker er:

- Hammer Strength

- Panatta

- Div. fra Gym2000 (men absolutt ikke alt)

- Atlantis

- Keiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...