Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Føre sommeren så fikk jeg anbefalt en ny øvelse. Dette var en type militær press i smith maskin der man sitter rett på gulvet sånn at man ikke kan ta i med benen osv.

Øvelsen gikk fint å jeg løftet ikke maks tungt. Etterpå begynt jeg kjenne meg litt rar i nakken. Gjennomførde passet helt fint men hadde en rar følelse i nakken hele dagen.

Dagen etterpå kunde jeg ikke røre hodet til ene siden. Tenkte dette var kink i nakken som jeg har hatt før, Det pleier å gi seg etter noen dager. Men denne gang ikke.

Nu har det gått langt over en måned. Jeg har fortsatt ont i nakken å sliter med att vride hode til ene siden. Det er verst når jeg ligger ned da jeg sliter med at løfte hode uten smerter. Dette leder til at jeg sover veldig dårlig da jeg ofte vakner når jeg flytter meg i søvnen.

Jeg har vart til kiropraktor 3 ganger å blitt knekkt da han sa jeg har en låsning, Så sa han at det ville gjøre ont en stund til grunnet inflammasjon i muskel. Men dette gjør fortsatt ont. Jeg sliter som sagt med at vride hodet, Det er vanskelig at tilte det år ene siden da det og gir smerter. Tør ikke trene når det er sånn her. Har aldrig hatt ont så lenge i nakken å begynner nå at bli lit desperat efter vad jeg skall gjøre. Er det noen her som opplevd tillsvarende eller har noen gode tips på hva man kan gjøre (Legetime er booket til Mandag)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Min samboer fikk for ikke lenge siden kink i nakken. Hun gikk til kiropraktor tre ganger uten at hun følte det hjalp noe særlig. Hun hadde selv erfaring fra naprapat fra tidligere kink, så hun dro dit i stedet, og det hjalp visst. Så det kan være en ide, men nå som du har legetime kan du jo høre med han. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres veldig likt ut min situasjon.

Fikk selv en låsning i nakke etter militærpress for ca. en måned siden. Dette var spesielt på venstre side.

Dagen etter kom jeg så vidt ut av senga; det var kjempeproblematisk å løfte hodet fra liggende stilling.

Snu på hodet var også vondt og vanskelig, så fikk booket meg inn på (min første) time hos kiropraktor ASAP.

Fikk løsnet opp i det første timen, og hadde to oppfølgningstimer til samme uka.

Er fortsatt ikke helt bra, og de siste to ukene har det stivnet litt til slik at jeg hele tiden kan 'knekke' opp nakken ved å strekke hodet skrått fremover. Smertene er for det meste borte, så nå er det mest bare plagsomt og ubehagelig.

Har to kiropraktortimer denne uka for å få se om jeg blir kvitt 'knekkingen' raskere enn jeg ville gjort ellers.

Mulig naprapat kan være noe, eventuelt muligens en annen kiropraktor?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjort skulderøvelser av lignende sort før (hvor du ikke har ryggen mot en benk), uten problemer?

Synes dette høres veldig ut som problemer med levator scapulae. Om jeg har rett, så bør triggerpointmassasje av denne muskelen gi nærmest umiddelbare resultater. Du kan jo teste selv:

Når serratus anterior ikke klarer å holde skulderbladene stabile, så vil musklene som drar skulderbladet opp (det motsatte av det du ønsker) bli overaktive, og kan forårsake problemer som du nevner her.

2481624.gif?383

Få noen til å gå over denne muskelen og se etter knuter. Press hardt på dem til de forsvinner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Dersom det hjelper, bør du også vite at problemene vil komme tilbake hele tiden frem til du jobber med årsaken til problemet: dårlig stabilisering av skulderbladene. Kan evt komme tilbake til dette dersom du får utbytte av triggerpointmassasjen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Då er det testet med litt triggermasasje i helgen, Ibrist på massør så er det blitt gjennomført med en tennisball. Kjenner meg bedre om ikke helt bra. Usikker på om det er grunnet massasjen eller at jeg ikke suttit ved en pult hele helgen. Tar gjerne imot tips på det du sier om skulderblad Kjetil1234

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som skjer, er at når stabilisatorene til skulderbladet ikke fungerer som de skal (oftest nedre nakkemuskulatur (trapezius) og serratus anterior), vil skulderbladet "låse" seg i øvre posisjon for å skape stabilitet. I praksis betyr dette kronisk stiv nakke, skuldersmerter, hodepine osv.

Mitt råd til deg er i første omgang å holde deg unna øvelser som skulderbladene dine ikke klarer å utføre. Oftest militærpress, pullups, og lignende. Stående roing og benkpress bør gå greit.

Neste er å styrke ovennevnte:

Scapular push ups: Sørg for at skulderbladet går RETT NED (frem) under denne øvelsen; ikke la det elevere opp mot nakken.

Push-up-Finish-Position.jpg

Band pullaparts, for å styrke nedre nakkemuskulatur. Viktig at skulderbladet er nokså stabilt i posterior tilt under denne øvelsen. Dvs at det er mulig at du må vente med den frem til serratus er sterkere.

band-pull-aparts.jpg

Her ser du betydningen av anterior/posterior tilt. Samme vil gjelde for skulderbladene!

ant-pelvic-tilt.jpg

shoulder-movement1.jpg

Jeg får ikke kopiert youtube linker akkurat nå, men det er mye gull her inne.

Konklusjon:

* Styrke de svake musklene

* Lær skulderbladene dine protraksjon, abduksjon og posterior tilt.

* Integrer denne nye egenskapen i funksjonelle bevegelser, slik som militærpress, pull ups, o.l.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Topp!

Jeg skall se igjenom denne. Jeg har en del øvelser som liggner den pull aparts øvelsen. Da ligger jeg mot en benk og lyfter manualer (Reverse flyes) .Vil det da vare mye det samme å jeg kan fortsette med den? Iøvrigt trener jeg en del facepull, Vil det vare noe jeg fint kan fortsette med eller vil det vare noe jeg bør vente med en stund?

Når det kommer til puldowns så gjør jeg det kun med smalt grep foran ansikt med handflater in mot ansikt (Sånn at det tar mye biceps). Fikk det anbefallt da det strekker ryggen ordentlig. Noen inspill på det?

Takk for hjepen så langt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...