Gå til innhold

Skadd fot, evnt Plantar fasciitis, hvilken spesialist bør jeg oppsøke?


Sofie

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en skade i venstre fot, symptomene stemmer godt overens med Plantar Fasciitis. Fra å hatt noen plager, men så pass ubetydelige at de ikke begrenset meg verken til hverdag eller på trening ble symptomene betydelig forverret i mai i år.

Selv trur jeg at årsaken er dårlig løpeteknikk (lange skritt, lander på hælen) som over tid har ført til overbelastning og skade på plantarfascien. Når smertene eskalerte i mai kuttet jeg alt av løpetrening, gåturer og minket betydelig på styrkeøvelser med tung belastning på foten. Jeg brukte også voltarol en ukes tid og begynte med egenmassasje og tøying av fot og leggmuskulatur. Ble gledelig nok helt symptomfri og tok av sted på 2 ukers ferie med relativt høyt aktivitetsnivå til fots i fjellet (ikke noen løping).

Symptomene kom delvis tilbake etter de to ukene og jeg har fått meg tid hos legen nå på torsdag for å få utredd dette. Jeg kommer til å be om en røntgen samt en henvisning videre til spesialist, jeg trur min behandlingsforsikring vil dekke en evnt behandling etc.

Mitt spørsmål er så, hvilken type spesialist bør jeg oppsøke for best mulig hjelp videre med dette? Fysioterapeut, fotterapeut etc.?

Jeg ønsker i første hånd en sikker diagnose og behandling. Mitt primære mål er sen å legge om til en fremfot løpetekninkk (HVIS jeg har rett i mine antagelser om plantar fasciitis og årsaken til det) for å kvitte meg med selve årsaken til skaden. Setter stor pris på råd, tips og anbefalinger her folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde dette for et par år siden - var ikke veldig plaget men litt hang igjen som jeg ble kvitt vha. trykkbølgebehandling. Dette ble utført av en fysio ved NIMI. Disse hadde avtale med fors.selskap.

Vil anta at en fysio også kan vurdere hva slags (feil)belastning som gjør at du får dette .

Annet jeg gjorde i samme periode var tåhev for å styrke musklene under fotbladet - tøyde samt teipet den ved aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg kan kun sammenligne meg med hva jeg læst om andre med lignende skader og jeg trur ikke at jeg er veldig mye plaget. Frem til lørdag var jeg helt symptomfri i 3-4 dager, så på lørdagen hadde jeg vondt fra morgenen av og hele dagen, også når jeg låg rett ut uten noen form for belastning :unsure: dagen etter (i går mao.) var foten så godt som smertefri igjen. Jeg klarte heller ikke dra noen paraleller til hva jeg gjort som kunne være årsaken til den økte smerten på lørdagen...

Jeg har hørt mye variert om trykkbølgebehandling. Vet du hvorfor du fikk denne skaden forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det nokså akutt etter en kveld med løpetrening hvor jeg skulle løpe på forfot.

Hvis du får behandling dekket av forsikring så er det verdt et forsøk med trykkbølge - hos meg så satt det litt igjen som vel kun ble merket hvis man klemte direkte på senen , det var ikke slik at jeg merket det når jeg gikk eller noe. Dette er jo typisk en skade som kan ligge der litt latent.

Dessuten er det jo greit å få vite hva du kan gjøre for å forebygge at det skal skje igjen

Hos meg var hvertfall trykkbølge effektivt - ikke spesielt behagelig men vel verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass, vet du noe om hvorfor det kom så akutt etter den slags løpetrening?

Rett etter jeg skjønte at dette faktisk var en skade som måttes ta hensyn til begynte jeg så smått med opptrening for fremfotsløping. Begynte med 5 min barfota løping på løpebånd for å laangsomt øke, samtidlig gjør jeg noen sett med exentriske tåhev noen ganger per uke for å sterke muskulaturen. Hvis jeg gikk kunne det fort bli større smerter, men å løpe barfot (fremfot) gav aldri noen økte symptomer. Men jeg har heller aldri klart å fremprovosere smerte gjennom å klemme på senen eller noen steder på foten :)

Periodvis har jeg også slitt med den samme foten etter et styggt overtråkk sommeren 2012, muligvis kan denne skaden relatere til at jeg ikke tok spesiellt godt vare på foten og skaden den gang. Håper ikke det :)

Hvor lang tid tok det for deg fra og med at du startet behandling, til at du var helt skadefri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke vant med løping og definiivt ikke forfotløping - men var jo nesten godt gjort å klare det på en kveld men jeg tror det må ha vært det som var årsaken - hadde ikke kjent noe før.

Jeg måtte gjennom 2 runder med trykkbølge - fikk ca. 6 behandlinger i 1. runde så hadde jeg noen få til så ble jeg kvitt det helt.

Jeg tenker det er bra du kommer til spesialist slik at du forh. får stilt en skikkelig diagnose - litt greit å vite at du har forsikring så kan du få den beste behandlingen ganske raskt og uten å måtte tenke på pris .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Skal jeg ved egenmassasje, f ex med tennisball, finne spesiellt ømme punkter? og isf behandle disse ekstra? :)

Jeg har testet ved to tilfeller på sportsbutikk og begge ganger fått beskjeden at jeg er neutral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og ikke minst takk for linken, det var en god artikkel. Det er nesten så jeg håper at problemet sitter der siden det i mine øyne virker være en noe snabbere helbredelsesprosess enn de ofte lange historiene man hører om denne type skade :rolleyes:

Har du noen linker på tips til egenmassasje for leggene, evnt linker til gode videor? Jeg har prøvd foam roller, men jeg vil tru at det blir vanskligere å finne evnt triggerpunkter med den enn med f ex enn tennisball.

En annen sak, jeg opplever en del ubalanse i benen generellt. Jeg har mye bedre balanse, og er sterkere i venstre ben (samme som den skadde foten), og når jeg først begynte så smått med barfotløpning på løpebåndet opplevde jeg en slags skeivhet i bekken/hofte. Akkurat som om venstresiden vil holde seg foran. Og når jeg plutselig løper uten sko er dette ikke mulig i samme grad siden jeg ikke har noen skor som underbygger et dårlig løpesteg og derfor følte jeg det plutselig så godt. Siden jeg ikke har løpt (annet enn korte sekvenser barfot) siden mai har jeg begynt å sykle litt i stede, i det siste har jeg begynt å merke en tretthet/ømhet i venstre hofte etter en stund. Kan du tru noe om det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg måtte prøve med en gang! Jeg fant først med fingrene minst en øm knute i venstre legg, har brukt både fingre og liten sprayflaske (man tager vad man haver ;)) og rullet leggen, spesifikt på den ømme punkten/punktene. Hvis det hjelper kan jeg ikke si noe om enda, men jeg fant hvert fall triggerpunkter. Og det gjorde jeg ikke på den uskadde siden. Vil det hjelpe eller gjøre det lettere å massere ut knutene med hjelp av f ex voltarol krem? Hvor ofte, lenge bør jeg massere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en YouTube video nederst i samme artikkel. Jeg foretrekker å bruke hendene på slike ting (spesifikke knuter, leting etter knuter) for å kna det ut. Og foam osv som et alternativ til strekking.

Ift hofta så er det forskjellige ting som kan være problemet her. Vanlig dysfunksjon er i storetå-VMO-adductor-glute Max/med og eksterne rotatorer.

Foreslår at du kontakter en fysio vedr dette. Som et kjapt overblikk kan du søke "YouTube Evan Osar VMO" (er på tlf så jeg får ikke linket for deg)

Voltarol, ibux og lignende stopper den naturlige betennelsen som oppstår for å HELBREDE såret, og ødelegger derfor vevet. Anbefaler absolutt ikke at du bruker noe slikt, men biter tenna sammen.

Press hardt til knuten blir borte under fingrene dine. Husk at rom ikke var bygget på en dag, ikke ta alt på en gang.

http://sock-doc.com/tag/inflammation/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk skal du ha! Jeg føler meg betydelig mer positiv enn jeg gjorde før jeg opprettet denne tråden.

Jeg går i gang med egenmassasje i dag ihht dine anbefalinger.

Så lurer jeg på om du har noen spesifikke klinikker, evnt fysioterapeuter å anbefale meg? Jeg har legetime på torsdag og ber da om en henvisning til både røntgen og fysio. Sen tar jeg resten via min behandlingsforsikring og der er jeg så heldig og får mulighet til å selv ønske hvor jeg vil gå for behandling, da hadde jeg satt pris på innspill.

Av ren nysgjerrighet, hva er ditt spesialistområde? Jeg får et inntrykk av at du er mer enn bare spesiellt intressert. Jeg har sett deg svare i andre tråder også, og jeg liker din gjengående instilling om å behandle grunnlegende årsaksproblematikk for å helbrede skader, i stede for symptomene (if it makes any sense) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av ren nysgjerrighet, hva er ditt spesialistområde? Jeg får et inntrykk av at du er mer enn bare spesiellt intressert. Jeg har sett deg svare i andre tråder også, og jeg liker din gjengående instilling om å behandle grunnlegende årsaksproblematikk for å helbrede skader, i stede for symptomene (if it makes any sense) :)

Dårlig med spesialisering her!

Hyggelig å høre :-)

Ingen formening om hvilken behandler du bør velge, dessverre. Du merker fort om vedkommende du snakker med har en konkret formening om problemert, eller om de bare kjører på med trykkbølgebehandling og håper på det beste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass, 'kun' spesiellt intressert med andre ord? Wow! :)

Hmm, ok. Jeg får prøve finne veien til en idrettsspesialist. Gjerne en som deler noenlunde samme filosofi som en selv når det kommer til trening og helse. Men med all den kunnskap og erfaring som en selv definitivt ikke (dessverre!) besitter ;)

Du får bare rope ut dersom du kommer på et navn på en person, eller klinikk sånn plutselig da, det gjelder for øvrig andre eventuelle lesere av denne tråden også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke ut Morten på Nemus Bryn? Jeg plagdes veldig lenge med plantar fascitt. Prøvde trykkbølgebehandling, kortison ++. Ingenting hjalp før jeg begynte med behandling hos han. Anbefalte han til en kollega av meg her for litt siden. Hun ble også bra :) Behandlingen var vond i begynnelsen, men det er er jo SÅ verdt det for å bli frisk! :-)

http://nemus.no/bryn/medarbeidere/item/morten-johannessen

Har skrevet litt om det i denne tråden tidligere: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/plantar-facitt.20881/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke ut Morten på Nemus Bryn? Jeg plagdes veldig lenge med plantar fascitt. Prøvde trykkbølgebehandling, kortison ++. Ingenting hjalp før jeg begynte med behandling hos han. Anbefalte han til en kollega av meg her for litt siden. Hun ble også bra :) Behandlingen var vond i begynnelsen, men det er er jo SÅ verdt det for å bli frisk! :)

http://nemus.no/bryn/medarbeidere/item/morten-johannessen

Har skrevet litt om det i denne tråden tidligere: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/plantar-facitt.20881/

Takk for det. Jeg har sjekket siden og mannen virker jo nok så utdannet! :) dessuten er det alltid godt med referanser, får se hva legen og forsikringsselskapet sier på torsdag da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en YouTube video nederst i samme artikkel. Jeg foretrekker å bruke hendene på slike ting (spesifikke knuter, leting etter knuter) for å kna det ut. Og foam osv som et alternativ til strekking.

Ift hofta så er det forskjellige ting som kan være problemet her. Vanlig dysfunksjon er i storetå-VMO-adductor-glute Max/med og eksterne rotatorer.

Foreslår at du kontakter en fysio vedr dette. Som et kjapt overblikk kan du søke "YouTube Evan Osar VMO" (er på tlf så jeg får ikke linket for deg)

Voltarol, ibux og lignende stopper den naturlige betennelsen som oppstår for å HELBREDE såret, og ødelegger derfor vevet. Anbefaler absolutt ikke at du bruker noe slikt, men biter tenna sammen.

Press hardt til knuten blir borte under fingrene dine. Husk at rom ikke var bygget på en dag, ikke ta alt på en gang.

http://sock-doc.com/tag/inflammation/

Er det vanlig at knutene blir enda mer ømme når man først har begynt å massere de? Jeg fant to, på hver side oppe bak på leggen, akkurat hvor han viser i videon. Spesiellt den på innsiden er stor og øm og nå er den enda ømmere etter noen omganger med knåding :blush: Symtomene under foten/hælen er dog ikke til stede i dag, det har ikke vært mange slike dager de siste 3 ukene (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...