Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mer effektivt å jogge i terreng enn på asfalt? Har en fjelltopp like bak huset som tar sikra 10-12 min å gå opp men som er ganske bratt, og lurer på om dette er en effektiv "treningsløype" å begynne dagen med?

Fortsetter under...

Skrevet

Terreng er bra, for da blir det ikke det samme steget hver gang slik som på asfalt. Dessuten er det mye bedre "naturlig støtdemping" i terrenget, fremfor hard asfalt :)

Skrevet

quote="02-snapper, post: 1050222, member: 4223"]komme an på hva du mener med "effekt" - hva er du ute etter? Forbrenne mest mulig? Bygge opp kondisjonen? Øke maks. O2-opptak?

Forbedre kondisjonen

Annonse

Skrevet

For å forbedre kondisjon så stiller de to likt.

Litt tyngre å jogge i terreng, men det fører igjen til at man jogger litt saktere.

Treningsresultatet blir omtrent det samme.

Ville valgt terreng da det er mindre belastende for ledd og sener.

Vanlig å pådra seg akillessenebetennelse av å løpe på asfalt/tredemølle hvor påkjenningen er lik for hvert skritt.

• 1 måned senere...
Skrevet

Tereng, definitivt! Mye asfalt gir økt slitasje på kne, rygg og hofte. Her jeg erfart. Såpass at jeg har måtte kutte all jogging en lengre periode.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...