Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå er det 10 uker til jeg skal inn i garden (oktober), og trenger å komme i bedre form. Har ikke trent mye før, men hvert litt av og på aktiv konkurranse rytter innenfor hestesport (sprang og feltritt). Er 170cm, 64kg, jente, og altfor svak i armene..

Startet i mai med 2 spinningtimer og 1 sirkeltrening i uka, men kun 1mnd pga eksamener. Flyttet hjem igjen og startet å trene på evo i juli.Trener nå annenhver dag med 40-50min spinning (bruker det jeg lærte på gruppetreninger) og styrke ca 2 ganger i uka.

(Også har jeg slitt litt med beinhinnebettenelse :whistle: , men har oppfølging fra lege, derfor ingen løping/jogging! Skal få tilpasset såler.)

Synes styrketrening er kjedelig, så vurderer å bytte ut noen spinningøkter med roing og skimaskin. Er dette en god plan å holde i 10 uker? Eller burde jeg øke/minke noe? Og nei har ikke råd til pt...

Er ganske grønn når det gjelder trening, så blir takknemlig for litt hjelp :)

Fortsetter under...

Ønsker du å primært trene kardio eller styrke til du skal inn i garden?

Om du ønsker å bli sterkere, er det styrketrening som gjelder. Hvorfor syns du styrketrening er kjedelig?

Har du mulighet å finne en partner du kan trene sammen med, som og har litt kunnskap? (Gjør det mye lettere å trene i begynnelsen, iallefall var det slik for meg)

Ønsker du primært å øke kondisjon, er kardio helt greit , f.eks spinning og (på sikt, når du får tilpasset såler) jogging i terreng bra :)

Uavhengig av hva du ellers gjør, bør du trene på å bære tung ryggsekk. Begynn med feks 10 kg og øk med en kilo eller tre for hver tur. Gå fortrinnsvis i naturterreng hvis du kan. Øk lengden på turene gradvis. Tren armhevinger og chins/pull ups. Lykke til.

Primært kardio, men trenger jo styrke også. Har lest litt om roing, vil ikke det gi litt styrke samtidig? Er nok kjedelig fordi jeg liker raske bevegelser, slik som spinning osv, ikke dytte på en stang x-antall ganger, med noen små pauser for så å dytte på en annen stang.

Mulige treningspartnere driver med langrenn og løping utendørs...

Har sett det står en maskin med to skistaver, men finner ikke så mye om hvordan man kan legge opp en treningsøkt med den. Noen tips? :)

T

Uavhengig av hva du ellers gjør, bør du trene på å bære tung ryggsekk. Begynn med feks 10 kg og øk med en kilo eller tre for hver tur. Gå fortrinnsvis i naturterreng hvis du kan. Øk lengden på turene gradvis. Tren armhevinger og chins/pull ups. Lykke til.

Trenger alternative øvelser til armhevinger, tar maks 6stk!.. :(

Vanligvis ville jeg sagt at det er et fantastisk råd.

Men dama har beinhinnebetennelse.

Ellers... Du (altså spinn95) sier du syns styrketrening er kjedelig, så du vurderer å bytte ut spinningtimene med noe annet? Spinning er ikke styrke.

Annonse

Primært kardio, men trenger jo styrke også. Har lest litt om roing, vil ikke det gi litt styrke samtidig? Er nok kjedelig fordi jeg liker raske bevegelser, slik som spinning osv, ikke dytte på en stang x-antall ganger, med noen små pauser for så å dytte på en annen stang.

Mulige treningspartnere driver med langrenn og løping utendørs...

Har sett det står en maskin med to skistaver, men finner ikke så mye om hvordan man kan legge opp en treningsøkt med den. Noen tips? :)

Du burde øve på øvelser som push-ups, chins, situps osv :) Ellers å gå tur med sekk m/vekt.

Ang maskinen du prater om, er jeg ikke helt sikker på hva type maskin du mener.

Er det en elipsemaskin?

Vanligvis ville jeg sagt at det er et fantastisk råd.

Men dama har beinhinnebetennelse.

Ellers... Du (altså spinn95) sier du syns styrketrening er kjedelig, så du vurderer å bytte ut spinningtimene med noe annet? Spinning er ikke styrke.

Skal starte med sekkegåing så fort jeg får tilpassa såler, men går tregt når det er sommerferie..

Er jo derfor jeg må bytte ut spinning ;) Men noe styrke må det vel være? merker det godt i beina dagen etter, avhengig om det er intervall eller tung bakke (merkes godt i låra).

All trening er bedre enn ingen trening, og du bruker jo muskler når du går på spinning. Men effektiv trening er det nok ikke. Du vil få "mer igjen" for det om du heller biter tennene sammen og kjører knebøy, leggpress, utfall (Som vil ta ca like lang tid som en spinningtime på 30-40 minutter :-) )

Du burde øve på øvelser som push-ups, chins, situps osv :) Ellers å gå tur med sekk m/vekt.

Ang maskinen du prater om, er jeg ikke helt sikker på hva type maskin du mener.

Er det en elipsemaskin?

som sagt helt grønn, hva er elipsemaskin?

Fant et bilde, ikke akkurat den maskinen men veldig lik.

post-34579-14440985347475_thumb.jpg

Du forveksler å kjenne at det "brenner" med at det har noen styrkeeffekt :p

Et eksempel. Løft et bankkort 10.000 ganger... Etterhvert vil du kjenne at du blir sliten, men du trener ikke styrke selv om du blir sliten.

Når det kommer til forsvaret så er det å gå med tung sekk, lenge, som er det du vil ha mest å tjene på og som vil gi deg det største forspranget på de andre.

Ellers så er det de offisielle testene du bør øve på.

Greier du 6 pushups så er du allerede bedre på det enn flere jenter jeg hadde i troppen. Flere som ikke greide en eneste. Du trenger strengt tatt ikke et alternativ til det... Du kommer til å øke fort der.

Pullups kan være vanskelig, men hvis du kjører nedtrekk i kabelmaskina på gymmet så kan du raskt venne deg til å ta en del repetisjoner, men med lavere vekt, og så øke.

Poenget er uansett det samme. Øv på det du vil bli god i.

Vil du bli god i pushups så er det pushups du må øve på.

I forsvaret går man langt med tung sekk. Da må du gå med tung sekk.

EDIT: Stakemaskina er ganske straightforward. Jeg hater den, men det er fordi jeg dreiv med langrenn før... og jeg får bare ikke noen effektiv staketeknikk når foten sitter fast i bakken :p

Raptorial , ahh stakemaskin ja.. husker den fra når jeg drev med langrenn.. huff :-p

spinn95 , Elipsemaskin er en "joggemaskin", som jeg pleier å kjøre som oppvarming ^_^

Vil anbefale deg å skaffe såle så fort du kan, da du tross alt kun har 10 uker på deg til du skal inn :)

Det finnes greie styrkeprogram tilgjengelig. bl.a. Starting Strenght :)

At du syns det er kjedelig kan fort endre seg når du kommer i gang. Det er utrolig gøy å se den kjappe fremgangen du har i begynnelsen :-) Du vil merke fremgang fra treningsøkt til treningsøkt om du kjører program :)

Dette kommer mye av teknikk, men også at du aktiverer muskler du ikke pleier bruke e.c.t.

Skal gjøre et godt forsøk med å komme i gang med styrketreninga en gang for alle(y)

Er det best med mange repetisjoner med lav vekt eller få og nesten maks av det jeg klarer? Har brukt en benkpress maskin og roterende maskin for mage og rygg (husker ikke hva slags fancy navn det står på den, rotary ....), begge starter på 11kg som går lett. Er en god del sterkere på den roterende maskinen enn benkpress, er det normalt?

Venter på time for tilpassing av såler, men de har ferie tom 27, og når jeg ringte sa de at ventetiden kunne bli opptil 4mnd! Står i henvisning fra legen at jeg skal i førstegangstjeneste i oktober, så håper de leser det..Men tør rett og slett ikke ta sjansen på at betennelsen skal bli verre, klarte så vidt å gå for 1 år siden ..

Annonse

http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

Veldig greit startprogram :-) Det er bedre å ta 5-10 repetisjoner, og 3-4 serier enn f.eks 20 repetisjoner ^_^

Altså, tyngre og færre løft. MEN , pass på å ikke start for hardt. Få inn teknikken først, og øker du vektene :)

Du ønsker iallefall ikke å få en belastningsskade nå, rett før du skal inn :-)

Er ikke så vant til faste maskiner, så vet ikke helt hva den roterende maskinen er :-P

Skal gjøre et godt forsøk med å komme i gang med styrketreninga en gang for alle(y)

Er det best med mange repetisjoner med lav vekt eller få og nesten maks av det jeg klarer? Har brukt en benkpress maskin og roterende maskin for mage og rygg (husker ikke hva slags fancy navn det står på den, rotary ....), begge starter på 11kg som går lett. Er en god del sterkere på den roterende maskinen enn benkpress, er det normalt?

Venter på time for tilpassing av såler, men de har ferie tom 27, og når jeg ringte sa de at ventetiden kunne bli opptil 4mnd! Står i henvisning fra legen at jeg skal i førstegangstjeneste i oktober, så håper de leser det..Men tør rett og slett ikke ta sjansen på at betennelsen skal bli verre, klarte så vidt å gå for 1 år siden ..

Les denne

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Dersom beinhinnebetennelsen er så ille som du sier den er, så kan jeg strengt tatt ikke se for meg at førstegangstjenesten er noe for deg akkurat nå. Og vil heller satse på å søke deg inn seinere.

Forsvaret har et stort problem med beinhinnebetennelse, og det er latterlig mange som blir MUDet grunnet dette før de er ferdig med rekrutten.

Les denne

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Dersom beinhinnebetennelsen er så ille som du sier den er, så kan jeg strengt tatt ikke se for meg at førstegangstjenesten er noe for deg akkurat nå. Og vil heller satse på å søke deg inn seinere.

Forsvaret har et stort problem med beinhinnebetennelse, og det er latterlig mange som blir MUDet grunnet dette før de er ferdig med rekrutten.

Det var så ille, men er nå flere mnd'er siden jeg merket noe særlig til det:) Men er fortsatt litt redd for tilbakefall.. Håpte på å komme inn i musikktroppen, hvor det ikke er like mye fysisk, men hadde en dårlig dag på opptaksprøven. Ble anbefalt om å dra inn og kanskje får jeg komme inn i musikktroppen allikevel, er det jeg håper på i hvert fall :)

Musikktroppen stiller ganske enorme krav til føttene dine :)

Det er klart, de er også jækli flinke til å legge til rette for de med "skader og mangler" :p

Hu som ofte var UKHB (Ukehavende hornblåser) hadde beinhinnebetennelse og joina enda. Riktignok oppstått etter innrykk, men likevel.

I så måte så er det bare å prøve og håpe :D

Det er lite behov for å tusle langt med tung sekk i Kp. 3. Fokuser på å holde deg i aktivitet, og ikke "slå opp" beinproblema så skal det gå bra.

Leste du artikkelen jeg linka til så skal det nok gå bra.

Har oppfølging med lege som sier at det kommer til å gå bra, regner med hun kan faget sitt:p Vurderer også å gå til innkjøp av et par kompresjons strømper, må bare få litt penger inn på konto ...

Har lest artikkelen ja, har blitt litt klokere.

Er aktiv i jobb, mye løfting, og i stallen i tillegg til trening, så håper at jeg får ok resultater i rekrutten :)

Takk for bra og oppklarende svar! Utrolig mye å sette seg inn i når det gjelder trening, og alle har jo så forskjellige meninger.. :p

Trening er egentlig veldig lett :p

Hovedkonseptene er de samme.

Men "kjendisPTer" og "ernæringseksperter" må alltid finne opp kruttet på nytt for å få solgt produktene sine.

For å bli sterkere: Løft en tung vekt noen ganger. Så, senere. Øker du vekten. Og sånn fortsetter du. Not exactly rocket science.

Gode tips her. Men ønsker du å trene det som forsvaret ser etter gjelder Pushups, liggende hangups( beina på en stol under en bom, og dra deg opp til brystet når stanga) situps og kondisjon i form av 3000m. For å bli god på dette må man trene dette. Vil anbefale å trene hovedsaklig på pushups, hangups og situps. Ta foreks annenhver dag 80% maks reps x3, hvor siste sett er til failure på alle 3 øvelsene. Løping/kondisjon kan trenes på samme dag som styrken, eller dagen imellom. Leste at du slet med beinhinnebetennelse? Elipsemaskin er ikke et dumt alternativ til spinning som skåner beina.

Høres vondt ut med beinhinnebetennelse før garden, da det går hardt utover føttene med feltsko og asfalt. Lykke til fra en gammel Fenrik :oldman:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...