Gå til innhold

T-bar row, "maskin" smalt eller bredt grep.


Kristofferm

Anbefalte innlegg

Hei,

Har lest på nett, lest her inne og sett på youtube. Det er mye forskjellig som blir sagt og anbefalt, så da spør jeg dere som er i "ilden"

Er det slik, at bredt grep bygger bredde, mens smalt grep bygger mer "kjerne" og styrke?

Noen sier, tren en periode med smalt grep for å bygge styrken, deretter gå over til bredt for å bygge bredde.

Hva er korrekt? Dette er for T-bar row maskin/stativ i gymmen. Synes denne er tryggere og litt enklere enn stående roing. feks.

Fint å høre hva dere erfarer og anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Smalt grep = Du skal stå mer oppreist, kan løfte mer vekt og du drar hovedsaklig med lats.
  • Bredt grep = Du skal stå mer fremoverlent, må bruke mindre vekt og drar hovedsaklig med bakre skuldre/øvre del av rygg (rhomboids, midtre/nedre trapz, teres major/minor, infraspinatus... all that good shit).

Mange roter med dette. Ser alt mulig. Noen tar f. eks med bredt grep og står veldig oppreist, og det ser ikke helt ut som de vet helt hva de trener. Dette blir helt feil. Bevegelsesbanen blir veldig awkward i dette tilfellet, fordi stangen kommer altfor langt foran kroppen i bunnen, og det blir vanskelig å holde tyngepunktet. Mange bruker også generelt for mye vekt, uansett hvilken variant de tar. De tar så mye vekt at de blir stående ekstremt oppreist, og det ser mer ut som en merkelig variant av shrugs, med minimal albuefleksjon.

Denne er fin for en videre forklaring:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Smalt grep = Du skal stå mer oppreist, kan løfte mer vekt og du drar hovedsaklig med lats.
  • Bredt grep = Du skal stå mer fremoverlent, må bruke mindre vekt og drar hovedsaklig med bakre skuldre/øvre del av rygg (rhomboids, midtre/nedre trapz, teres major/minor, infraspinatus... all that good shit).

Denne er fin for en videre forklaring:

Fant faktisk denne i går. Han hadde mye bra på lur, også andre øvelser. Så at jeg har hatt litt feil stilling på mine forsøk. Blant annet ikke lent meg langt nok bak og latt hælene ta det meste av trykket. Samt at han hadde god forklaring på hvor platene skal treffe. Øvre del av Absa (jeg ikke har) for bredt og midtre del, litt over navle for smalt.

Da får jeg bare teste. Skal bygge rygg, så da kjører vi bredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg bare teste. Skal bygge rygg, så da kjører vi bredt.

kanskje dumt spørsmål, men jeg spør likevel: Slik jeg forsto det vil bredt grep trene øvre del av ryggen mens smal i større grader belaster traps. SÅ: hvis du trener smal - gir ikke lats også en del bredde på ryggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra det som kom frem på video blant annet, så vil smalt grep være drevet av en del biceps, man må jobbe mer med å unngå at biceps skal ta over. Slik at det blir mer den smale/midtre del av ryggen (ikke pt, så kan ikke fancy ord for dette) mens bredt tar litt over hele fjøla.

T-Nation biffene sier dette: "A wider rowing grip hits the mid back/rear delts more because of the greater angle it creates between your torso and your upper arm in the contracted position compared to the closer grips where your elbows are closer to your sides in the contracted position, which is more lats."

Gjerne spytt inn, dere som har bedre kontroll.

Som Babel skrev det, Bredt grep - "bakre skuldre/øvre del av rygg (rhomboids, midtre/nedre trapz, teres major/minor, infraspinatus... all that good shit)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jeg skrev, og det er rett, men ikke glem at lats er den største ryggmuskelen du har. :)

Vil du ha en stor rygg, så gjør du derfor lurt i å trene begge øvelsene - og jeg ville også startet med å kjøre smalt grep først, for å trene latsen hardest først. Du vil kunne bruke mest vekt her, belaster lats og øvre trapz bedre enn med bredt grep, og styrken vil ikke være så veldig påvirket i bred roing dersom du har kjørt med smalt grep like før. Kjører du imidlertid omvendt, vil du merke at styrken i smalt grep vil være veldig påvirket av at du kjørte med bredt grep først.

Forslag til oppsett av ryggøvelser, i et ryggprogram med fokus på T-bar rows først:

  • T-bar rows, smalt grep - For lats og øvre trapz.
  • T-bar rows, bredt grep - For bakre skuldre og øvre rygg.
  • Nedtrekk med pronert eller nøytralt grep - For litt mer arbeid på lats. Strekker muskelen fra en annen vinkel. Ta den varianten du får best muskelkontakt av.
  • Markløft eller rygghev - For nedre rygg.

Sett og reps må bestemmes av hvor ofte du trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg skrev, og det er rett, men ikke glem at lats er den største ryggmuskelen du har. :)

Forslag til oppsett av ryggøvelser, i et ryggprogram med fokus på T-bar rows først:

  • T-bar rows, smalt grep - For lats og øvre trapz.
  • T-bar rows, bredt grep - For bakre skuldre og øvre rygg.
  • Nedtrekk med pronert eller nøytralt grep - For litt mer arbeid på lats. Strekker muskelen fra en annen vinkel. Ta den varianten du får best muskelkontakt av.
  • Markløft eller rygghev - For nedre rygg.

Sett og reps må bestemmes av hvor ofte du trener.

Takker! (y)Da jeg trener fullkropp, vil jeg prøve å implementere dette i programet ved å veksle annenhver økt med bredt og smalt. Økt 1, smalt, økt 2 bredt. Etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...