Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hadde infeksjon midt i hjernen og lå i koma i nesten en uke. Nåtildags spiser jeg ikke underskudd,men heller ikke overskudd viss du skjønner. :) Men tenkte litt ekstra overskudd kansje hadde vært enda bedre da.

Wow, det hørtes skummelt ut! Godt du er frisk nå! :) Jaaa, jeg hadde gått for et kalorioverskudd og sett hvordan kroppen responderer på det over tid. :)

Fortsetter under...

Med tanke på hvor lavt du ligger, så vil det være galskap å skulle "leangaine".

Å holde seg unna et ordentlig overskudd er derav mer skadelig enn å gå opp i fettprosent.

hmm, helt ærlig så skjønte jeg ingenting av det der. Kan du forklare bedre plis? :) haha :p

Leangaining er konseptet hvor man skal gå opp i vekt, men hvor så lite som mulig av det er fett :)

Altså, det er bare muskelmasse man går opp.

Det som var poenget mitt er at du ligger på det som defineres som undervekt, og det er farlig for deg. Det vil derfor ikke være hensiktsmessig for deg å bare ligge på et lite underskudd. Du "bør" ha som mål å gå opp minst 10 kg innen nyttår, og det vil være vanskelig hvis du "ikke er underskudd, og ikke overskudd".

Leangaining er et fantastisk konsept, men det krever at kroppen er stabil før man starter.

På samme måte som at knebøy er en fantastisk øvelse, men hvis kneet ditt er brukket så bør du få fikset det før du tar mye knebøy :p

Leangaining er konseptet hvor man skal gå opp i vekt, men hvor så lite som mulig av det er fett :)

Altså, det er bare muskelmasse man går opp.

Det som var poenget mitt er at du ligger på det som defineres som undervekt, og det er farlig for deg. Det vil derfor ikke være hensiktsmessig for deg å bare ligge på et lite underskudd. Du "bør" ha som mål å gå opp minst 10 kg innen nyttår, og det vil være vanskelig hvis du "ikke er underskudd, og ikke overskudd".

Leangaining er et fantastisk konsept, men det krever at kroppen er stabil før man starter.

På samme måte som at knebøy er en fantastisk øvelse, men hvis kneet ditt er brukket så bør du få fikset det før du tar mye knebøy :p

aha :) bør overskuddet mitt bestå av en god del fett og da? For eksempel ost, laks nøtter osv eller det "usunne" fettet som kommer fra blant annet snop og chips? Fordi jeg vet ikke helt hva mat jeg kan ta inn i hverdagen min egentlig, viss det skal være næringsrikt samtidig. For eksempel havregrøt tror jeg er fettfritt eller noe,og da får jo jeg ikke fett på meg..

Som du leser,så skjønner du nok at jeg ikke har så mye peiling.

Men takk for svar og god info :D

Annonse

Først av alt. Du blir ikke feit av å spise fett :)

(det veit du vel, siden du ville spise lavkarbo?)

Du kan få overflødig fettvev av å spise for mye.

En tommelfingerregel er at ca 20% av næringsinntaket ditt kan komme fra "usunne" kilder uten at det vil ha noen negativ innvirkning i det hele tatt. Dette gjelder da de som allerede ligger innenfor normalsjiktet (BMI fra 18.5 til 25). For deg så er det faktisk viktig å komme opp i dette sjiktet, og da er det, for øyeblikket, ikke så viktig om du spiser mer snop og chips.

Du kan tenke på det på en veldig enkel måte.

Av protein, vitaminer og mineraler så bør du ha i deg så så mye i løpet av dagen.

La oss si 100, bare for å ta et helt tilfeldig tall som bare er brukt for å symbolisere en tallverdi.

Ved å få i deg 100 protein/vitamin/mineral så har du nådd det du bør ha.

Det vil ikke være bedre å få i seg 120.

Ved å få i seg 70 har man fått for lite.

I ditt tilfelle så er det stor sjanse for at du får i deg 90-100...

Men kroppen din har lite energi, så du må fylle opp.

Da er det ikke så voldsomt viktig at det siste av mat som du spiser er mat som skal få opp protein/vitamin/mineral videre.. for du er allerede nesten på 100.

Det viktige er at du får i deg energi. Da kan det være greit å spise mer chips og sjokolade (men puss tennene)

Først av alt. Du blir ikke feit av å spise fett :)

(det veit du vel, siden du ville spise lavkarbo?)

Du kan få overflødig fettvev av å spise for mye.

En tommelfingerregel er at ca 20% av næringsinntaket ditt kan komme fra "usunne" kilder uten at det vil ha noen negativ innvirkning i det hele tatt. Dette gjelder da de som allerede ligger innenfor normalsjiktet (BMI fra 18.5 til 25). For deg så er det faktisk viktig å komme opp i dette sjiktet, og da er det, for øyeblikket, ikke så viktig om du spiser mer snop og chips.

Du kan tenke på det på en veldig enkel måte.

Av protein, vitaminer og mineraler så bør du ha i deg så så mye i løpet av dagen.

La oss si 100, bare for å ta et helt tilfeldig tall som bare er brukt for å symbolisere en tallverdi.

Ved å få i deg 100 protein/vitamin/mineral så har du nådd det du bør ha.

Det vil ikke være bedre å få i seg 120.

Ved å få i seg 70 har man fått for lite.

I ditt tilfelle så er det stor sjanse for at du får i deg 90-100...

Men kroppen din har lite energi, så du må fylle opp.

Da er det ikke så voldsomt viktig at det siste av mat som du spiser er mat som skal få opp protein/vitamin/mineral videre.. for du er allerede nesten på 100.

Det viktige er at du får i deg energi. Da kan det være greit å spise mer chips og sjokolade (men puss tennene)

Måtte lese to ganger for å få det ordentlig med meg. Syntes det hørtes ganske bra ut jeg. Dette ga meg faktisk mer motivasjon osv også. Så tusen takk for hjelpen :)

Annonse

Tenkte bare det var mot sin hensikt siden du ikke hadde profilbilde :p

Ikke så mange som ønsker å være anonyme som så legger ved link til både bilder og navn på hvem man er. :p

hehe :) var fordi jeg begynnelsen tenkte jeg det var litt kleint, men så endret jeg mening :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...