Gå til innhold

Går bare oppover...? VIL NED!


Anbefalte innlegg

"Hei!

Jeg er ei jente på 30år med som har prøvd å gå ned i vekt nå siden november. Da jeg endelig hadde bestemt meg startet jeg opp på et Easylifekurs på senteret hvor jeg trener. For de av dere som kjenner til det så er det et pulverkurhelvete og ketose i x antall uker, og jeg gikk da følgelig ned 14 kg. Fra 105-91. Jeg er 174 cm, og kraftig bygd, har spilt håndball i 15 år, og alltid trent (foruten de siste årene). La på meg mye etter siste graviditet og var ikke så flink til å trene og altfor glad i mengder av mat noe som resulterte i altfor mange kilo.

Jeg startet på Easylifekurset i fjor høst og drakk Shakes i 8 uker. Etter dette har jeg begynt å spise igjen. Og lagt på meg 6 kg!!! Jeg spiser for det meste bare sunn mat, ren mat, alt fra bunnen av. Jeg spiste nok litt lite en periode (1400 kcal) men fordi jeg spiser et katboredusert kosthold med mye proteiner så ble jeg mett på dette... MEN HVA ER DET SOM SKJER A? Jeg går jo bare opp og opp. Er systemet helt ødelagt etter pulverkuren og bare suger til seg alt???

Jeg snakket med min PT som anbefalte meg å spise mer, minst 2000kcal, og spise mest om kvelden (altså periodisk faste).

Jeg trener som regel 3-5 økter i uka, hard styrke (2 økter) eller cardio (ca 3 økter).

Hjelp- hva gjør jeg feil??? Noen som har noen gode råd??? Er så demotiverende...."

OK, folkens... Denne saken postet jeg i et annet forum i mai. har nå gått opp ytterligere to kilo??? WTF? Jeg begynner virkelig å miste troa her! Nå spiser jeg mellom 12-21 (fornuftig lavkrabo), ca 3 måltider. Er mett og fornøyd, stor andel fra proteiner. Tror jeg har gått ned i cm... men det hjelper ikke stort når vekta kun går oppover. Spiser jeg for mye? Ca 1900-2100 kcal.

Trener fortsatt hard styrke ca 2 ganger i uken, og prøver å få til morgencardio på cardioøktene da det lar seg gjøre (cardio 3-4 ganger). Forbrenner ca 1000kcal på en kardioøkt så noe i meg sier at noe her er galt. Sjekket stoffskifte hos lege, OK.

Vet ikke hva jeg skal gjøre, trenger noen gode råd som gjør at jeg klarer å holde meg motivert videre! Anyone? (n)

ALLE råd og tilbakemeldinger mottas med STOR takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du spiser i løpet av dagen har fint lite å si. Spis sånn som du føler er riktig for din egen del og hvordan det passer inn i hverdagen din. 6 kg er ikke så mye om du tenker på at du har gått fra å drikke kaloriene dine, og så gå til lite kalorier, men da kanskje mer kalorier den shake dietten din. Da er det naturlig at den faste føden du får i magen tar litt plass; altså mer 'tyngde' i magen/tarmen, vann og det faktum at du spiser mer enn da du drakk shakes. De to kiloene du snakker om kan variere fra dag til dag, avhengig av hvor 'tung' maten du spiser er og hvor mye vann du drikker, for eks.

Du sier du tror du har gått ned i cm. Og det er jo det som betyr noe! Drit nå i den vekta ! :) Selv om jeg vet at det er vanskelig. Hvis du da spiser ca 2000 kcal i løpet av en dag og FORBRENNER 1000 av de, sitter du jo igjen med bare 1000, sant. Og hvordan kan kroppen din da fungere normalt og ville kvitte seg med fettet når den sultes? 1000 kcal er ikke akkurat mye mat, uansett hvor mye en person har å ta av eller skal ned i kg.

Er du med?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! :)

Jeg spiser forøvrig nok føler jeg, er mett og har masse energi. Prøver også å få i meg nok energitett mat slik at jeg får i meg de kcal som jeg skal.

Nå er det sånn at jeg avsluttet den (møkka)kuren i desember... og har bare lagt på meg etter det, til tross for trening og sunt kosthold.

mener du, Leanmachine, at jeg skal spise ca 2000kcl, og de dagene jeg trener spise mer slik at det er 2000kcal (og ikke går 1000kcal minus?)?

Jeg burde jo gå ned i vekt med tanke på at jeg burde ha nok å ta av, det er ikke akkurat 98 kg muskler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei XTRM:)

Tja, si det? Jeg spiser hvertfall 2-4 egg, 1/2-1 avocado, fet fisk, rent kjøtt, mager fisk, nøtter, rent kjøttpålegg, cottage cheese, skyr, mager vanilje kesam, knekkebrød, masse grønnsaker, 1-2 frukt om dagen, bær, knekkebrød, havregryn/4-korn, bruker meierismør/olivenolje å steke i.

Fordelt vil det ca være 30% protein, 50% fett, 20% karb...CIRKA. Bruker lifesum appen for å ha nogenlunde oversikt.

Er ikke altfor galt dette vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :-) Klarer ikke helt å regne i hodet hva det blir totalt. Ca hvor mange g / fett, og hvor mange g/proteiner? :)

Har relativt liten erfaring og kunnskap med lavkarbo selv, men tenker selv at det er viktigst med proteiner, så fett og fylle på med karbo.

I mine kostholdsperioder får jeg gjerne i meg 120-150g proteiner, 60-80g fett, og resten karbohydrater.

altså ca 2g proteiner/kg kroppsvekt, ca 1gfett/ kg kroppsvekt, og etterfyller med karbo :-)

Så høres ikke galt ut, men høres nå ut som litt "lite" proteiner kanskje? LeanMachine ? Any thoughts? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg mente med at du sitter igjen med 1000 kcal tidligere, er at du da forbrenner halvparten av det du spiser (hvis dine kalkulasjoner er riktige), og det som skjer da er jo at kroppen din skal fungere på noe som, mest sannsynlig, er under din basalforbrenning. Altså det kroppen trenger for å fungere normalt. Det som skjer da er at kroppen tror den trenger å spare på fettet og da gjør du deg en bjørnetjeneste igrunn :) I første omgang syns jeg du gjør mye riktig, men prøv å kutt ut/roe ned den morgenkardioen. Når du da ligger i underskudd og i tillegg forbrenner 1000 kcal på trening, kan det få følger videre. Så spis det du spiser, prøv ut å redusere/kutte ut kardioen en 14 dagers tid og se hvordan det funker for deg.

Skjønner godt at du ikke er kommet i mål med 98 kg. Men det som har skjedd at du har spist så lite at du har ikke mer å gå på. Du kan ikke ende opp med å redusere og redusere kcal, du skjønner jo også hvor det ender ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei XTRM:)

Tja, si det? Jeg spiser hvertfall 2-4 egg, 1/2-1 avocado, fet fisk, rent kjøtt, mager fisk, nøtter, rent kjøttpålegg, cottage cheese, skyr, mager vanilje kesam, knekkebrød, masse grønnsaker, 1-2 frukt om dagen, bær, knekkebrød, havregryn/4-korn, bruker meierismør/olivenolje å steke i.

Fordelt vil det ca være 30% protein, 50% fett, 20% karb...CIRKA. Bruker lifesum appen for å ha nogenlunde oversikt.

Er ikke altfor galt dette vel?

Hvordan blir det 30% protein og 50% dett, om du spiser 100-150g proteiner og 90g fett?

Får ikke den prosenten helt til å stemme..

Jeg ville begynt med å legge meg på kosthold til si f.eks 85kg (aldri begynn for hardt, da kommer du ingen vei),

så si 150g proteiner, 80-85g fett, og supplere med karbohydrater..

Bare husk at du trenger nok overskudd til å kunne gjennomføre gode treninger også, og ikke gå "lei" av diett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xtrem/leanmachine:

Jeg bare brukte omtrentelig den fordelingen som kom opp på lifesum:) Har ikke renregnet på det, så mulig det er feil? I går, etter deres anbefalning, gjorde jeg om. Nå ser fordelingen slik ut: Utgangspunkt i 85 kg; 2000 kcal (ca) (brukte denne kalkulator http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm). Fett: 91 g, Protein 160 g, karb 135 g. Ser det ok ut?

Burde jeg virkelig kutte ned på treningen altså? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men burde jeg spise mer da (de dagene jeg trener), og opprettholde treningen? Eller kutte ned på trening, hva er best?

Et lite brotip ;) Om du ønsker å "tagge" folk i kommentarene, skriv @ etterfulgt av navnet deres Superhege :-)

Det er selvfølgelig mulig å spise litt ekstra på treningsdager, men jeg ville annbefale deg, nå i starten, å legge deg på en "jevn" kostholdsplan.

Det er selvfølgelig mulig å supplere med en proteinshake e.l. på treningsdager :) (bare husk å regne dette inn i kcal inntaket ditt)

Om du ønsker å ligge på 85kg, og må få i deg 2000-2200 kcal til dagen, så prøv å få i deg ca 2000-2200 kcal til dagen :) Jeg la inn dine tall (med 85kg) og trening 5 ganger i uken, da sier kalorikalkulatoren din :

Maintenance

2622CALORIES/DAY

Fat Loss

2097CALORIES/DAY

Så vil si at 2200 høres mer riktig ut til å begynne med.

Jeg mener ennå at 1g fett / kg ønsket kroppsvekt er riktig, men hvor stor forskjellen er på 85-91g fett, tror jeg ikke er det utslagsgivende. 160g proteiner høres bra ut :-) Og så supplerer du som sagt med karbohydrater. så syns dette ser mye mer fornuftig ut ^_^

Kan og annbefale og spise sunt, og velge sunne kilder til karbohydrater osv, noe du sikkert allerede gjør :)

Spis kyllingfilet, fet fisk (da må du justere ned fettinntaket fra andre kilder), rent kjøtt, plenty av grønnsaker osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar alle sammen! Det jeg i utgangspunktet har tenkt er at jeg har spist for mye - siden jeg har gått opp og opp, men da har jeg faktisk spist for lite (tro det den som kan) i forhold til mitt aktivitetsnivå... Så heller kutte på trening og fortsette med samme kcal nivå som i dag? Mer proteiner og ,indre cardio. OK - vi prøver.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar alle sammen! Det jeg i utgangspunktet har tenkt er at jeg har spist for mye - siden jeg har gått opp og opp, men da har jeg faktisk spist for lite (tro det den som kan) i forhold til mitt aktivitetsnivå... Så heller kutte på trening og fortsette med samme kcal nivå som i dag? Mer proteiner og ,indre cardio. OK - vi prøver.... :)

Evnt ville jeg fokusert mer på styrketrening, 3-4 ganger i uken, og kardio 2-3 ganger i uken. og heller spist mer enn å trene mindre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...