Gå til innhold

Betennelse som kommer tilbake.


Emilyy

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har beinhinnebetennelse og skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre. Man kan si at min store lidenskap er treninig (løping!). Fikk det for under et år siden og jeg ble kvitt det, men hver gang jeg begynner å gradvis trene mer løping så kommer det tilbake. Jeg går på fotball og trener til løp, så dette er så utrolig frustrerende når jeg ikke får gjort det jeg liker å gjøre. De fleste ber meg bare 'ta en pause', men da kommer den jo bare tilbake etter en liten stund med løping! Er det noe jeg kan gjøre?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre du ikke klarer å gå, burde du strengt tatt ikke ta heeelt fri fra løping. Da blir kroppen aldri vant til belastningen. Du bør selvsagt ikke kjøre på med mange intervaller i uken, men lett jogging/rask gange i terreng er bra. Kjenner det murrer i leggene mine av og til når det er lenge siden sist jeg løp, men jeg løper det av meg:P

Hvor ille er det nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo hatt det flere ganger før, så kjenner det veldig godt igjen. Det kjennes når jeg går, og spesielt under trening osv.. Har bestemt meg for å slappe litt av med løpinga + fotballen for en månedes tid, og kun trene noen treninger med fotball. Planen er å svømme for å øke oksygen opptaket, altså få bedre kondisjon. Hører dette bra ut? Og hva burde jeg gjøre for å forhindre betennelsen igjen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gå til legen. Betennelser kan bli kroniske om man ikke behandler i rett tid med riktige middler.

Har man betennelse i ledd skal man unngå å overbelaste (overbelastning kan komme av feil sko også feks).

Hvile skal kun gjøres første døgnet om det trengs, det er viktig at det er beveglese i stedet man har betennelse slik at blodet strømmer igjenom og gjør sitt for å gjøre det betente omerådet friskt.

Nedkjøling med isposer, isbalsam o.l kan hjelpe noe, særlig på smerten. Ogsåklart betennelse dempende.

MEN som sagt, gå til lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1) Ta deg en tur på løplabbet og få kontrollert om du har riktige sko i henhold til ditt løpssteg.

Punkt 2) Prøv trene mest mulig på mykt underlag, unngå asfalt og annet underlag som er hardt.

Punkt 3) Prøv kulde/varme behandling, lag deg isbiter (i pose) og kjøp deg varmepose. Ta kulde i 1 min, deretter varme i 2min.

Punkt 4) Få tak i betennelsesdempende medisin hvis plagene blir for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...