Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Du har rett og ikke rett. Slik jeg forstår deg, mener du at glukosen er tilgjengelig fordi man allerede har spist iløpet av dagen/er lagret inn i levra?

Glukose trenger man for proteinsyntesen etter trening, OM den glukosen kommer fram maten man spiser retter etter trening eller før/tidliger, spiller vel ingen rolle.

Totalen i løpet av dagen som gjelder. Ikke timingen av maten :)

"OM den glukosen kommer fram maten man spiser retter etter trening eller før/tidliger, spiller vel ingen rolle"

Helt enig

Fortsetter under...

Totalen i løpet av dagen som gjelder. Ikke timingen av maten :)

"OM den glukosen kommer fram maten man spiser retter etter trening eller før/tidliger, spiller vel ingen rolle"

Helt enig

For OPTIMALT næringsopptak bør glukosen være samlet rundt treningen. Merk deg OPTIMALT, totalt uviktig for en hobbyatlet.

Det er vel svært individuelt, hvor mye karbohyater og protein, og når det inntas. For en som spiser vanlig norsk husmannskost, som inneholder mer enn nok karbohydrater, vil det som regel være lurt å innta karbohydrater i forbindelse med protein etter trening. For en person som går på nokså lite karbohydrater, en hexeberg eller moderat atkins variant, vil det være noe annerledes, i og med at denne personen har en høy glukoneogenes, der også nyrene spiller en større rolle. En slik person vil ta utganspunkt i glyserol delen av triglyseridene når deg gjelder glukoneogenes, ikke aminosyrer, selv om de selvsagt inngår i prosessen, men altså i langt mindre grad enn hos en person med et høyt inntak av karbohydrater (om han da i det hele tatt har bruk for nydannelse). En som går på lavkarbo blir lett trigget til glukoneogenes, og denne prosessen vil som regel starte opp under trening, slik at han ikke behøver noe særlig kvanta etter trening, spesielt ettersom han har et svært (optimalt) nivå av veksthormoner og testosteron etter trening - noe en større mengde karbohydrat vil kunne undertrykke, om insulinet blir trigget i større grad.

Men som sagt så er et inntak av karbhydrat og protein individuelt, og det er kun èn del av maten - øvrig næring spiller også en voldsom rolle, uten tilstrekkelig enzymer, vitaminer og mineraler vil ikke maten eller kroppen være optimal.

Det er fordelaktig med proteiner+glukose etter trening. Proteiner hindrer videre nedbryting, mens glukosen sørger for oppbygging.

Protein og karbo sammen etter trening har nok en synergieffekt som du sier, men det er vel snarere 20+1, enn 1+1. Men så er det snarere motsatt så vidt jeg vet, i hvert fall hvis man med oppbygging mener muskelproteinsyntese. Karbo har vel egentlig ikke noe å si for proteinsyntesen hvis man bare får i seg protein i tilstrekkelige mengder. Karboinntak motvirker nedbrytning gjennom insulinutskillelsen det fører til, men protein (særlig whey) vil jo føre til mer enn nok insulin i omløp uansett. Jeg ville imidlertid ikke brydd meg så mye om (muskelprotein)nedbrytning etter trening. Større nedbrytning fører jo bare til mer intracellulære aminosyrer tilgjengelige og dermed større mulig proteinsyntese.

Det har vel også vært spekulert i om en bør vente litt med å innta protein, spesielt whey, rett etter trening. Grunnen til disse spekulasjonene var visst tanken om at muskelen burde brytes ned en god del, for så å kunne bygges opp igjen (nedbrytning er jo viktig ). Inntak av visse typer protein beskytter jo muskelen mot nedbrytning, derfor denne tanken. Men jeg vet ærlig talt ikke om det har så mye å si..?

Annonse

Det har vel også vært spekulert i om en bør vente litt med å innta protein, spesielt whey, rett etter trening. Grunnen til disse spekulasjonene var visst tanken om at muskelen burde brytes ned en god del, for så å kunne bygges opp igjen (nedbrytning er jo viktig ). Inntak av visse typer protein beskytter jo muskelen mot nedbrytning, derfor denne tanken. Men jeg vet ærlig talt ikke om det har så mye å si..?

Jeg har ingen tro på den hypotesen. :confused:

Selv om nå proteinsyntesen skulle bli større hvis man lar nedbrytningen pågå lengre så vil det jo være på bekostning av tidligere nedbrutte aminosyrer, så nettoeffekten blir nok ikke større. I tillegg vil det uansett ta en stund før aminosyrene fra inntaket har kommet seg ut i blodet og er tilgjengelige i proteinsyntesen.

Jeg ville uansett fokusert på å spise mest mulig rent kjøtt, fisk og mye grønnsaker og begrense ris og pasta, spesiellt pasta. Selv syns jeg potet er bedre enn både ris og pasta, fordi jeg føler meg mindre oppblåst av de. Og siden du spiser så mye brød/knekkebrød, ville jeg kanskje spist litt mindre brød og mer pålegg og da velge proteinrikt som makrell i tomat, tunfisk, skinke, leverpostei osv. Og selv om du er på FHS kn du jo kanskje kjøpe deg et par bokser tunfisk og litt mager kesam og lage deg tunfisk salat som mellommåltid, eller pålegg. kokte egg kan du enkelt spise i løpet av dagen. sånn får du i deg litt mer proteiner og kan kanskje kutte ut litt av karbohydratene. Havregrøt er fint å variere med, den kan du tilsette cottage cheese, kesam eller skyr, så får du mere proteiner. skyr med frukt er godt til kveldsmat. Det er nok ikke så vanskelig å få i seg litt mere proteiner selv om du spiser vanlig mat. Norsk husmannskost er ikke det værste. Det er jo ikke frossenpizza, kebab, burger, chips og cola det går i og da har du allerede et ganske sunnt kosthold :)

Lykke til, dette tror jeg du klarer fint, tenger ikke å være livredd for karbohydratene!

• 2 uker senere...

Proteinshaken i seg selv vil heve insulinnivåene nok til å gi den nødvendige stimuleringen. Ergo er det ikke nødvendig med ekstra karbohydrat, men en frukt ville nok ikke skade. Så lenge man får i seg nok leucine og en grei mengde karb så er man på god fot.

Og når det kommer til protein så anbefaler jeg denne kilder:

http://www.slideshare.net/biolayne/optimal-protein-intake-and-meal-frequency-to-support-maximal-protein-synthesis-and-muscle-mass

også orker jeg ikke lete opp noen andre kilder. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...