Gå til innhold

Hvor mange gram protein etter trening?


maiine

Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål!

Har kjøpt 100% whey protein fra proteinfabrikken, og det står på boksen at 60 gram er en porsjon.

Lurer på om jeg kan minke til 40 gram etter trening? Er 160 høy og veier rundt 57 kg. Spiser normalt ellers, og er ikke på lavkarbo. Tenker å ta riskjeks i tillegg for å få carbs direkte etter trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20-30 gram whey er nok rett etter trening. Men det betinger at kroppens totale proteinbehov dekkes av resten av dagens måltider.

Det tror jeg da, spiser en del kjøtt og fisk. Går folkehøgskole, så må som oftest ta til takke med det jeg får :rolleyes: Men prøver å få i meg nok, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe magisk formel egentlig, alt kommer an inntaket ditt igjennom hele dagen og hvor mye du ønsker å få i deg utifra målene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker egentlig ikke å "bygge" kropp på den måten. Målet mitt er litt mindre fettprosent, og å bli sterkere, raskere og mer utholden. Generelt i bedre fysisk form, og gjerne med mer markerte magemuskler :) Men proteiner og carbs rett etter en treningsøkt må man vel ha uansett, for å bygge opp det man har "ødelagt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sant :) Jobber for å få ned fettprosenten, ikke for å gå ned i vekt. Etter hva jeg har lest og forstått er det viktig å spise rett etter trening, men også ellers i døgnet. Men er det mulig å trene vekk underhudsfettet uten lavkarbo? Planen fremover er tre styrkeøkter i uka og to cardio.

Frokost: Havregrøt med melk og kanel

Lunsj: 3 Husmann knekkebrød eller tilfeldig varmmat

Middag: Alt mulig, dessverre. Prøver å øke i grønnsaker og minke pasta/potet/ris

Kvelds: 2 grove skiver eller tre knekkebrød

Er veldig mye fokus her på at man må kutte carbs for å fjerne fett, men er det mulig uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart er det mulig uten. Jeg spiser minimum 400 gram per dag når jeg trener. Det tilsvar 1.5kg potet. Jeg har litt under 10% i fett, så ja det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart er det mulig uten. Jeg spiser minimum 400 gram per dag når jeg trener. Det tilsvar 1.5kg potet. Jeg har litt under 10% i fett, så ja det er mulig.

Det er bra! Liker å spise sunt, men er veldig glad i ris og fullkornspasta. Prøver å begrense meg på potet, og heller ta mer grønnsaker. Hvordan ser kostholdet mitt ut ellers? Går som sagt på folkehøyskole, så er ikke all verden til valg jeg kan ta på middagen. De er heldigvis flinke til å servere variert, norsk husmannskost, og mye fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser greit ut, som sagt du er jo på folkehøyskole. Dessuten spiser du ganske mye karbo ser jeg, og det er jo flott! Fordi du trener for å bli mer smidig, sterkere og mer utholden. Nå skal jeg ikke være bastant og si at man må ha karbo for å prestere i utholdenhetsgrener, MEN det hjelper.

Fortsett med det du gjør nå, re-asses etter to uker, ikke vei deg, men heller se i speilet om ting er tightere. Husk å mål formen din jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser greit ut, som sagt du er jo på folkehøyskole. Dessuten spiser du ganske mye karbo ser jeg, og det er jo flott! Fordi du trener for å bli mer smidig, sterkere og mer utholden. Nå skal jeg ikke være bastant og si at man må ha karbo for å prestere i utholdenhetsgrener, MEN det hjelper.

Fortsett med det du gjør nå, re-asses etter to uker, ikke vei deg, men heller se i speilet om ting er tightere. Husk å mål formen din jevnlig.

Jeg har egentlig ikke noen spesielle mål med treningen, da jeg ikke driver med noen idrett for tiden. Men bedre allmenntilstand, livskvalitet og selvtillit er jo gode mål i seg selv. Ingen har vondt av å ta vare på kroppen sin :) Har tatt formbilder for å følge med, synes vekten min er grei som den er, vil bare gå ned i fettprosent som sagt. Håper på fremgang, men er litt utålmodig :p Ble litt usikker på hva du mener med "re-asses"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke noen spesielle mål med treningen, da jeg ikke driver med noen idrett for tiden. Men bedre allmenntilstand, livskvalitet og selvtillit er jo gode mål i seg selv. Ingen har vondt av å ta vare på kroppen sin :) Har tatt formbilder for å følge med, synes vekten min er grei som den er, vil bare gå ned i fettprosent som sagt. Håper på fremgang, men er litt utålmodig :p Ble litt usikker på hva du mener med "re-asses"..

Re-asses, altså revurder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant :) Jobber for å få ned fettprosenten, ikke for å gå ned i vekt. Etter hva jeg har lest og forstått er det viktig å spise rett etter trening, men også ellers i døgnet. Men er det mulig å trene vekk underhudsfettet uten lavkarbo? Planen fremover er tre styrkeøkter i uka og to cardio.

Frokost: Havregrøt med melk og kanel

Lunsj: 3 Husmann knekkebrød eller tilfeldig varmmat

Middag: Alt mulig, dessverre. Prøver å øke i grønnsaker og minke pasta/potet/ris

Kvelds: 2 grove skiver eller tre knekkebrød

Er veldig mye fokus her på at man må kutte carbs for å fjerne fett, men er det mulig uten?

Du trenger ikke kjøre lavkarbo for å stramme opp selv om det kanskje kan virke sånn i aviser og ukeblader :)

Jeg spiser lite fett og mye karbohydrater selv også, da jeg er glad i havregryn og ris til kylling.

Men det ser ut som samtlige av måltidene dine er hovedsaklig karbohydrater. Du bør få i deg mer proteiner, og du kan trygt kjøre på med 60 grams shake etter trening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint gå ned til 40 gram hvis du vil, men du får ikke overdose av å ta 60 gram heller :)

Whey + riskaker funker fint det.

Er det noen grunn til at så mange velger riskaker etter trening? Bortsett fra at det er raske karbo? Selv kjører jeg gainer og gjerne litt sjokolade hvis jeg har(spiser den heller rett etter trening istede for andre tider på døgnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen grunn til at så mange velger riskaker etter trening? Bortsett fra at det er raske karbo? Selv kjører jeg gainer og gjerne litt sjokolade hvis jeg har(spiser den heller rett etter trening istede for andre tider på døgnet).

Tja, de koster 8 kroner per pakke, smaker godt, og jeg vet at Arild Haugen og flere seriøse fitnessutøvere osv. gjør det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...