Gå til innhold

knekkelyd og smerte når jeg roterer skulder


Tina Tran

Anbefalte innlegg

Jeg har en tendens smerter i venstre skulder. Når jeg sender arma i en 360-grader rotasjon(opp foran ned bak) oppstår det en knekk (lyd og følelse) halveis på vei ned.

Hva kan dette være? Burde jeg oppsøke lege?

Burde jeg hvile til det går over eller kan jeg trene øvelser som "face pulls" og rotator-øvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føles det ut som at beinet til overarmen løsner litt fra sporet, eller lager det bare ulyd?

Foreslår at du styrker rotatorcuffen din (intern +ekstern rotasjon og abduksjon), da svakheter i denne ofte fører til at musklene rundt må ta over, og kan da dra overarmsbeinet ut av socketen (glenoid fossa) og irritere vevet rundt.

Her er et godt illustrerende bilde:

shoulderexercises-1.gif

Hvis du driver med en spesiell sport, så kan det hende at det er noe som har blitt tight ifobm dette, ta en tur til en naprapat f.eks.

Ta med noen scapular pushups også, da serratus anterior er et svakt ledd man ser ofte.

exercise_scapula-pushup.jpg

Push-up-Finish-Position.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føles det ut som at beinet til overarmen løsner litt fra sporet, eller lager det bare ulyd?

Foreslår at du styrker rotatorcuffen din (intern +ekstern rotasjon og abduksjon), da svakheter i denne ofte fører til at musklene rundt må ta over, og kan da dra overarmsbeinet ut av socketen (glenoid fossa) og irritere vevet rundt.

Her er et godt illustrerende bilde:

shoulderexercises-1.gif

Hvis du driver med en spesiell sport, så kan det hende at det er noe som har blitt tight ifobm dette, ta en tur til en naprapat f.eks.

Ta med noen scapular pushups også, da serratus anterior er et svakt ledd man ser ofte.

exercise_scapula-pushup.jpg

Push-up-Finish-Position.jpg

Tusen takk for råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis samme problemstilling. Teknikk kan også være medvirkende, men det skal ikke føre til knekking på den måten i en sunn skulder.

Kjør øvelsene ovenfor, mistenker inaktivitet i rotatorcuff. Albuen skal være inntil kroppen og kun armen skal bevege seg, så bruk veldig lette vekter.

Pass på at du bretter skulderbladene bak og ned, før tar stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...